Rekonstrukce střešního pláště Masarykova nádraží
Rubrika: Opláštění a fasády
Projektu a realizaci rekonstrukce Masarykova nádraží v Praze jsme se již v letošním roce věnovali v KONSTRUKCÍCH několikrát. Téma bychom mohli zakončit pohledem na nový střešní plášť.
V současnosti probíhá rekonstrukce a oprava havarijního stavu zastřešení historické části odjezdové haly Masarykova nádraží v Praze. Jedná se o trojlodní stavbu s vazníky, tvořenými dřevěnými krokvemi. Ty podle možností byly renovovány, část z nich však musela být nahrazena novými. Rozpětí krajních vazníků je 11,7 m, rozpětí středního vazníku je 5,05 m. Rozmístění vazníku je: jeden na sloupu, jeden uprostřed. Následně na vaznících je uloženo plnoplošné bednění s hliníkovou střešní krytinou. Ocelové svorníky spojují šikmé vzpěry s vaznicí. Světlo do odjezdové haly přivádějí prosklené světlíky. Střešní konstrukce je uložena na původních litinových sloupech. Sloupy haly slouží současně na odvádění dešťové vody pomocí potrubí, které je do nich vsazeno.
Část stavby zastřešující odjezdovou halu tvoří tři souběžné odvětrávané sedlové střechy s délkou hřebenů přibližně 67,5 m a sklonem 27°. Krajní střechy jsou rozlohou stejně veliké, prostřední je menší. Celková rozloha střechy je 1 598 m2. Z důvodu zachování původní nosné konstrukce bylo doporučeno použít lehkou střešní krytinu. Proto byl vybrán hliníkový maloformátový falcovaný šindel v barevném odstínu světle šedá P.10 s povrchovou úpravou stucco.
Falcované šindele spojují osvědčený kosoúhelníkový tvar s moderními vlastnostmi high-tech materiálu z hliníku. To dělá z falcovaného šindele střešní krytinu vhodnou pro starší a rekonstruované objekty. Rozměr falcovaného šindele je 420 × 240 mm v položené ploše s hmotností 1 m2 cca 2,5 kg. Do plochy 1 m2 se počítá 10 falcovaných šindelů. Materiál šindele tvoří barevný legovaný hliník o tloušťce 0,7 mm, dvouvrstvý vypalovaný lak nebo prášková barva podle RAL nebo NCS. Pokládá se na plné bednění se separační vrstvou od sklonu střechy 25°, s maximálním plošným zatížením 800 kg/m2. Falcované šindele se upevňují jednou hliníkovou patentovanou příchytkou (tj. 10 příchytek na 1 m2). Nezbytnou bezpečnost maloformátové krytiny dále zaručují drážky na podélné a příčné straně. Tak vzniká bezpečná vazba odolná povětrnostním vlivům.
Základní údaje o stavbě | |
Stavba | část objektu čp. 1014, k.ú. Nové Město, Havlíčkova 2, Hybernská ul., Praha 1, který je nemovitou kulturní památkou zapsanou v Ústředním seznamu kulturních památek a je situován v památkové rezervaci hl. města Prahy |
Vlastník | České dráhy, a. s. |
Investor | Masaryk Station Development, a. s. |
Technický dozor | Prague Invest s. r. o., PMD, s. r. o. |
Projektant | Tichý & Kolářová, s. r. o. |
Zhoovitel stavby | Průmstav, a. s. |
Montážní firma | A-Z Bau, s. r. o. |
Výrobce střešní krytiny | PREFA Aluminiumprodukte s. r. o. |
Reconstruction of Roof Deck of Masaryk Station
This year, we have already mentioned the issues of the design and reconstruction of Masaryk railway station in Prague in several issues of the magazine KONSTRUKCE. This topic can be concluded by presenting the opinion on a new roof deck. In order to maintain the original structure it has been recommended to use light roofing. Therefore, small-format folded aluminium shingles were selected.
Z podkladů Prefa Aluminiumprodukte s. r. o.