„Pro naši společnost jsou v současnosti velice zajímavé zakázky v oboru eklektických přenosových soustav v systémech Duplex,“
Rubrika: Povrchová ochrana
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Zbyněk Chlumský, generální ředitel společnosti O.S.A. s. r. o.
Vím o Vás, že nejste původně povrchář. Přesto jste se rozhodl podnikat v oboru povrchových úprav. Co bylo impulsem k založení společnosti O.S.A.?
Zajímavá otázka, dlouhá a složitá odpověď na ni. Pokusím se být stručný. Začali jsme podnikat velice brzy, na počátku devadesátých let. Zní to pro mne až děsivě, bylo to vlastně v minulém století. Psal se rok 1991, kdy jsme pod „záštitou“ zkušeností mého otce odešli s partou nadšenců a odvážlivců ze státního podniku Uranového průmyslu do soukromého sektoru a založili v rámci jedné privátní firmy skupinu nebo divizi povrchových úprav. Tehdy jsme byli mladí, snad i dostatečně agresivní a navíc jsme měli podporu zkušeností v oboru membránových procesů a myslím, že jsme ji elegantně přetavili do procesu elektroforézního lakování. Začali jsme navrhovat velice progresivní technologie EC lakování včetně dodávek barev, zpočátku s firmou ICI, později s americkou firmou PPG, konkrétně s pobočkou ve Francii a Německu. Přestože jsem vystudoval VUT obor počítačů, začal jsem mít i díky jazykovým schopnostem spolupráci s PPG na starosti. Naše středisko dodávalo EC pigment, pryskyřici a korekční materiály pro výrobce a dodavatele dílů pro automobilový průmysl. Jak už to v životě bývá, vlivem řady okolností jsem z dodnes fungujícího programu odešel a začal síť a zastoupení výrobce barev tvořit podruhé znovu od počátku tentokrát pro firmu GEHOLIT+WIEMER, což bylo v roce 2000. Nyní jsme dlouhodobými partnery, a naše společnost je autorizovaným zastoupením této firmy pro Českou republiku, Slovensko a Maďarsko.
Jak hodnotíte trh s dodavateli barev v ČR a zahraničí? Liší se něčím zásadním?
Zahraniční trhy, které zastupujeme, jsou v zásadě vzhledem k poloze a historii velice podobné. Máme vnitřní strategii, že pro daná území máme svoje kmenové zaměstnance, nejenom smluvní partnery. Vždy se nám osvědčilo zodpovědně působit v daném území prostřednictvím rodilé osoby, člověka, který zde žije, zná tu zem a její obyvatele, rozumí jim a to nejenom jazykově. Rozdíly zásadní nevidím, snad jen pro nás, jako českou firmu, bylo zpočátku dost překvapivé, že nastartovat Slovensko bylo mnohem komplikovanější, než prosadit velice úspěšné aplikace a vytvořit síť odběratelů v Maďarsku.
Vaše společnost má celou řadu velmi zajímavých referencí právě v zahraničí. Hledáte odbyt primárně za hranicemi ČR? Kým jsou Vaši nejčastější zákazníci?
Reference je pro každého rozumného a podnikavého člověka krom ekonomické stability a profitu něco jako krev v organismu. Dobře si pamatuji období a odchod ze zastoupení PPG, kdy reference v automobilovém průmyslu byly pro mne TOP. Již několik let má naše společnost spoustu zajímavých referencí po celém světě, vnitřně je pro mne ale zřejmě lidskou náhradou automobilového průmyslu obor povrchových úprav v architektuře. Po celém světě mohou tyto zajímavé stavby vidět a užívat miliony lidí. Takové věci jako nádraží Kings Cross v Londýně, Hotel v Davosu či dodávka pohyblivých konstrukčních elementů do USA pro obrovskou stavbu kampus firmy APPLE jsou, uznejte, pro nás a český národ nadčasové a jedinečné. Tyto zajímavé akce pramení ze spolupráce a napojení na zahraniční dodavatele, projekční skupiny a architektonická studia.
Při debatách s dodavateli nátěrových systémů se často setkávám s názorem, že je velmi obtížné soutěžit o zakázky s velkými nadnárodními firmami, které fungují na tuzemském trhu. Máte stejnou zkušenost?
Samozřejmě mohu potvrdit. Obecně máme obavy z obrovských zakázek soutěžených dost často jen na cenu, ostatní parametry, kvalita, životnost a užitnost systému povrchových úprav jdou do pozadí. Je to jako v životě, vždy je něco za něco. Otec mě vždy učil pokusit se podívat na problém nebo na věc pohledem toho druhého, pohledem z druhé strany barikády. To je základem úspěchu a to mnohdy chybí. Je jasné, že kvalitní povrchová ochrana a vzhled se dá udělat perfektně jen na začátku a pokud možno v závodě, ostatní se stává opravou, je to jako s novým a opraveným automobilem a tady zjevně nestačí jen kritérium ceny.
Existuje nějaký zásadní problém, ať už legislativní nebo ekonomický, který by vám bránil k většímu rozvoji? Který segment stavebnictví nebo strojírenství je pro Váš další rozvoj zajímavý?
Máme základní normy a legislativu EU, kterou doplňují místní návazné normy v dané zemi. Je to složité, když výrobce v Německu deklaruje, zpracuje a přeloží do češtiny bezpečností list a diví se, že my s využitím našich prostředků a SW musíme vytvořit jiný list dle norem platných v ČR. Problém je při územně prolínajících se zakázkách, kde nastolit opravdu správnou a nutnou technickou a legislativní podporu je značně komplikované. Ale to je život. Pro naši společnost jsou v současnosti velice zajímavé zakázky v oboru eklektických přenosových soustav, systém Duplex tj. vodou ředitelný nástřik na pozinkovaný podklad. Usilujeme také více se zapojit v segmentu korozní ochrany pro železniční dopravu a související aplikace.
Společnost O.S.A. se nezabývá pouze prodejem nátěrových systémů, ale nabízí i další služby s nimi spojené. Co vše jste schopni potencionálnímu zákazníkovi nabídnout?
Naším základním oborem činnosti je opravdu servis a distribuce nátěrových hmot. Dále provádíme kompletní servis lakoven, jejich čištění a údržbu, dodávku a nástřik stahovacích laků, regeneraci uhlíkových filtrů, odvoz a řešení odpadů včetně návrhu konceptu řešení těchto technologií. Prostě takové garantované řešení z jedné ruky, od jednoho dodavatele. Dále provádíme ještě další inženýrskou činnost v sanacích, odpadním hospodářství a ekonomice.
Pokud byste měl vámi nabízené produkty srovnat cenově s konkurencí. Jak je na tom O.S.A. s cenami nabízených povrchových systémů?
Zmínil jsem zde automobilový průmysl, velice důležitý segment a hlavní motor nejenom naší ekonomiky. A protože mám rád pragmatická přirovnání, řekl bych, že princip naší činnosti a naše cenová politika by se dala srovnat s Octavií jakožto elegantním, technicky propracovaným vozidlem s vysokou užitnou hodnotou. Naše produkty nejsou nejlacinější, jsou ve střední cenové skupině, v poměru k ceně však nabízejí vysokou kvalitu, užitnou hodnotu a celosvětovou referenci. Mohu bez obav říci, že tyto materiály poskytují optimální a vyrovnané řešení.