Polská okna a dveře dobývají Evropu
Rubrika: Opláštění a fasády
Polsko má za sebou jednu z největších veletržních akcí ve střední Evropě. Stavební veletrh BUDMA 2013 v Poznani přivítal ve dnech 29. 1. – 1. 2. více než 1 200 vystavovatelů z několika evropských zemí. Jednu z největších expozic zaujímala na veletržní ploše prezentace firem, zabývajících se výrobou oken a dveří, a to buď plastových, aluminiových nebo dřevěných. Tento segment polského trhu je velmi specifický, má velké plány a nutno říci, že polská okna a dveře o sobě dávají vědět čím dál tím více na všech evropských trzích a nejen jich. Co ale doopravdy stojí za úspěchem polských firem? Jakým způsobem svých výsledků dosáhli a co očekávají od budoucnosti? Pojďme pod pokličku polských výrobců oken a dveří nahlédnout podrobněji.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKY VÝVOJE POLSKÉHO TRHU OKEN A DVEŘÍ
Situace na polském trhu oken a dveří závisí na mnoha faktorech, včetně všeobecných ekonomických podmínek. Je proto na začátku nezbytné provést důkladnou analýzu hlavních faktorů jeho vývoje. Hlavním ukazatelem jsou současné i předpokládané změny v HDP, které přímo ovlivňují příjmy obyvatelstva, a promítají se v schopnosti investovat do podnikání – výrobních a obchodních společností, jejichž fungování se zase promítá do nákupu stavebních materiálů, zejména pro rekonstrukce, modernizace a rozšiřování, stejně jako pro nové investice. Když už mluvíme o prodeji oken a dveří, lze předpokládat, že tento trh je přímo závislý na soukromé poptávce, investicích a vývoji, stejně jako na veřejných zakázkách a exportu, který se zdá být příležitostí pro rozvoj výrobců okenních rámů působících v Polsku i v nadcházejících letech.
Skupina soukromých investorů zahrnuje ty, jež staví své domy, renovují nebo modernizují své byty. Mnohem větší potenciál je generován právě ve druhé z těchto skupin, čili u těch, kteří renovují. Odhadem asi 58 % z celkové poptávky po oknech v Polsku je určeno na jejich výměny (za předpokladu, že 30 % se vyváží), zatímco 12 % všech oken vyrobených v Polsku je určeno pro nové budovy. Průměrný investor nakupuje okna a dveře dvakrát v životě, proto je zákazník tohoto segmentu jedním z nejnáročnějších zákazníků z hlediska kvality dodávaných výrobků.
Další skupina, která přímo ovlivňuje tento trh, jsou developeři, tj. společnosti podílející se na výstavbě a prodeji domů a bytů. Vývojáři jsou zapojeni do výstavby nebytových budov v menším měřítku (nákupní centra, kanceláře, hotely, sklady apod.). V tomto případě musí být strategie developera určit volbou typu oken a dveří. Například dražší apartmány jsou vybaveny dveřmi se zvýšenou odolností proti vloupání a izolační okna jsou prodávána zákazníkům s vyšším ekonomickým statusem.
Další samostatnou kapitolou jsou veřejné zakázky. V tomto případě, je volba oken a dveří závislá na rozpočtu veřejné instituce. Výměna oken a dveří u takových subjektů často závisí na vládní finanční podpoře.
Poslední proměnnou, která ovlivňuje poptávku po polských oknech a dveřích je export. Z anket prováděných mezi polskými výrobci oken a dveří vyplynulo, že export oken a dveří je nejvíce konkurenceschopným a perspektivním odvětvím polské ekonomiky. Optimistické vyhlídky závisí, mimo jiné, na skutečnosti, že existuje pokračující trend pro výměny oken a dveří v celé Evropě. Je třeba také poznamenat, že značka a pověst kvalitních polských oken je stále silnější, což má pozitivní vliv na exportní plány polských výrobců oken a dveří.
MAKROEKONOMICKÁ SITUACE POLSKA
Situace v polském truhlářství je derivátem stavu stavebnictví a celé ekonomiky. Za účelem posouzení možnosti rozvoje celého odvětví, je třeba posoudit ekonomickou situaci a makroekonomické faktory významné pro jeho růst.
Období mezi lety 2010 – 2011 byla obdobím postupného oživení polského ekonomického potenciálu po zpomalení v roce 2009. Během tohoto období, byly výsledky polské ekonomiky velmi dobré v porovnání s ostatními zeměmi EU a uvádějí Polsko mezi evropské lídry. V roce 2011 hrubý domácí produkt Polska vzrostl o 4,3 % a byl výsledkem růstu investic o 8,7 % stejně jako soukromé spotřeby o 3,1 %. Hlavním tahounem růstu byla domácí poptávka. Musíme rovněž zmínit pokračující silné oživení zahraničního obchodu, kdy příspěvek čistého vývozu činil + 0,7 procentního bodu. Podle předběžných odhadů Ústředního statistického úřadu v Polsku, činil růst HDP v prvním čtvrtletí roku 2012 3,5 % a je jedním z nejvyšších v Evropě.
STAVEBNÍ TRH
Stavebnictví je setrvačníkem ekonomiky a silně stimuluje její růst. Je to faktor, který určuje trendy v jiných odvětvích, včetně toho s výrobou oken. Podle výsledků polské ekonomiky v posledních letech se zdá, že stavebnictví je nejrychleji rostoucím průmyslem v zemi. „Dynamika růstu tohoto odvětví v roce 2011 byla téměř 12 % při 4,3% hladině růstu HDP. Polsku paradoxně pomohla i ekonomická krize, která našim výrobcům přihrála celou řadu nových zákazníků. Za úspěchem polských oken a dveří ve světě stojí jejich vysoká jakost a technologie nabízené za nízkou cenu. Až 30 % produkce polských firem na výrobu oken a dveří míří na export. Je to dáno i širokou paletou možností našich výrobců, kteří jsou schopni reagovat na zcela rozdílné požadavky na funkčnost a tvar oken na jednotlivých evropských trzích. Najdou se proto i společnosti jako Fakro, Drutex nebo Oknoplast, jejichž export se pohybuje v rozmezí 50 – 70 %,“ vysvětluje Agnieszka Kowalska ze společnosti ASM – Centrum badań i analiz rynku Sp. z o. o.
Zmiňovaná kvalita a variabilita polských výrobců nedává spát ani odborníkům, kteří dělají vše pro to, aby produkty polských firem splňovaly nejrůznější kritéria, ke kterým se v rámci evropských dohod Polsko zavázalo. Polské výrobce oken tak v současné době nenechává chladnými otázka povinných energetických štítků, kterými musí být jejich výrobky nově značeny. Zde hraje velkou roli energetický efekt, který je, především v oblasti exportu, klíčovým faktorem úspěchu polských firem.
„U polských výrobců se můžeme setkat se součinitelem prostupu tepla Uw v hodnotách 0,54 – PVC, 0,82 – AL nebo 0,65 – u dřevěných oken. Tyto rekordní hodnoty naměřené v naší zkušebně jsou ale často výsledky výroby pouze pro účely měření a s ním spojeným marketingem,“ prozrazuje Bogdan Wujtowić z akreditované zkušební kanceláře Laboratorium techniky budowlanej. Reálné hodnoty součinitele prostupu tepla jsou často někde jinde. I tak se polským výrobcům daří držet tento součinitel v hodnotách, které umožňují bezproblémové užívání oken v kombinaci s nejmodernějšími způsoby zasklívání. „Velmi zajímavá čísla lze dostat při porovnávání okenních rámů, jejichž izolační schopnosti se mění pouze za užití některých nepatrných konstrukčních detailů,“ dodává Wujtowić.
POLSKÝ ÚSPĚCH V PRAXI
Více než statistická čísla poodhalí možná úspěšnost polských firem pohled na jejich samotné fungování. Pojďme si nyní představit dvě polské firmy, které se na světové trhy probít dokázaly.
„Začínali jsme v roce 1988 s kapitálem 2 500 PLN na 16 m2. Nejdříve jsme se orientovali pouze na okenní rámy. Později jsme rozšířili záběr firmy i na okenní skla. Logickým vyústěním byl přechod na výrobu celých oken a posléze i dveří,“ přibližuje začátky svého podnikání ředitel rodinné firmy MIROX Marek Piechocki. Pojem rodinná
firma zde platí doslova. Byznysu s okny se zde věnuje rovněž dcera, tchán bratři a jejich ženy. Za velkou devizu považuje Piechocki právě své zaměstnance. „Máme stabilní zaměstnaneckou základnu. Průměrná délka úvazku našich pracovníků je sedm let. Navíc veškeré výrobní kapacity vlastníme. Jsme vybaveni technicky, odborně a jazykově,“ pokračuje Piechocki, jehož firma je významným dodavatelem oken a dveří na německý, italský a britský trh, ale i Dánsko nebo Švédsko. Jako malá firma se specializují na individuální zakázky na míru nejen z PVC, ale i hliníku. Nemalou část produkce realizují i pro velké hráče na trhu, kteří u MIROXu nechávají vyrábět malosériové a specifické zakázky.
„Dbáme především na kvalitu. K výrobě používáme značkové komponenty od předních světových dodavatelů jako ALUPLAST nebo SAINT GOBAIN. Jakmile kvalitu nedodržíte, přijdete o zákazníka a ti zahraniční jsou velmi nároční,“ připomíná obchodní ředitel společnosti MIROX Przemysław Kruszyński. Jedním dechem dodává, že ne vždy byla například polská okna v Česku synonymem kvality. „Před několika lety šla kvalita rapidně dolu společně s cenou. Je neuvěřitelné, kam až byli s kvalitou schopni někteří dodavatelé zajít, jen aby vyhráli cenovou válku. Český trh je tak docela rozparcelovaný a pomalu získává důvěru v polská okna zpět,“ dodává Kruszyński.
MIROX ale na český trh svá okna nedodává. Prim zde hraje zahraničí. Dánsko a Švédsko jsou poslední dobou destinace, kde jejich okna míří nejčastěji. „V Těchto zemích existují zcela jiné normy a okna se zde například otevírají směrem ven. V polsku jsou asi jen tři výrobci, kteří jsou schopni tento systém vyrábět a ještě k tomu dodržovat požadovanou kvalitu,“ dodává Kruszyński.
Převážně automatizovaná výroba, kterou firma vlastní díky financím z evropské unie, schopnost dodávat zakázky od rodinných domů až po velké investiční celky a především kvalita způsobily, že dnes MIROX stále jako rodinná firma vyrábí tři tisíce oken měsíčně na ploše dva tisíce čtverečních metrů.
VZESTUP GIGANTA
Přesným opakem polské rodinné firmy je gigant jménem ALUPLAST. Společnost zabývající se výrobou okenních rámu je lídrem na polském trhu již 12 let. Dodává polotovary pro výrobu okenních rámů pro více než 250 firem jen na polském trhu. Jejich pobočky najdete nejen po celé Evropě, ale i v Asii a v zámoří. Svou produkcí zabírá více než 25 % polského trhu. Každoročně vyrobí na 10 milionů okenních rámů do celého světa.
„V Polsku jsme začínali v roce 1995 s 38 zaměstnanci a ročním obratem 4 miliony PLN. V loňském roce jsme již zaměstnali 330 pracovníků a náš obrat činil 380 milionů PLN,“ vysvětluje provozní ředitel polské pobočky společnosti ALUPLAST sp. z o. o. Jakub Romanowski a netají se tím, že více než 11 % produkce závodu míří na export. „Pokud chcete růst, musíte se dívat za hranice a směřovat tam svůj byznys. Snažíme se našim zákazníkům rozmlouvat nízkou cenu, která není vždy zárukou kvality,“ tvrdí Romanowski. Společnost ALUPLAST je držitelem několika významných ocenění a majitelem řady patentových řešení. Netají se tím, že s přídomkem Global company se dělají obchody daleko jednodušeji. Navzdory krizi společnost každoročně eviduje stoupající zisky. Při pohledu na mapu se sídly společnosti po celém světě najdeme ale v Česku prázdné místo. „Český trh je rozparcelovaný a dalo by se říci, že je pokryt našimi výrobci z okolních zemí. Náš slovenský výrobce stačí pokrývat potřeby českého trhu dostatečně,“ vysvětlil absenci společnosti v českém podnikatelském prostředí Romanowski.
Polish Windows and Doors are Conquering Europe
Poland has held one of the largest trade fair events in Central Europe. From January 29 to February 1, the BUDMA International Construction Fair taking place in Poznan welcomed more than 1,200 exhibitors from several European countries. Presentation of companies dealing with manufacturing of windows and doors, either plastic, aluminium or wooden ones, represented one of the largest exhibits. This segment of Polish market is very specific, it has big plans and it needs to be said that Polish windows and doors make themselves known increasingly on all European markets and not only there. However, what in fact stands behind success of Polish companies? How did they reach their outcomes and what do they expect from future?