KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Svařování a dělení    Pole position ve svařovací technice

Pole position ve svařovací technice

Publikováno: 11.12.2015
Rubrika: Svařování a dělení

Úspěch na závodní dráze a nasazení nejmodernějších technologických postupů ve výrobě motocyklů patří u odpovědných pracovníků podniku WP Performance Systems GmbH neoddělitelně k sobě. Podnik, který je jedním z největších evropských výrobců dílů pro motocyklové rámy, byl proto také mezi prvými, které testovaly svařovací zdroje MIG/MAG řady TPS/i společnosti Fronius, specializované na výrobu svařovací techniky. Na základě přesvědčivého úspěchu, projevujícího se ve výrazném zvýšení produktivity, používá dnes společnost WP více než tucet přístrojů z řady TPS/i při stavbě rámů a výrobě výfuků, přičemž se očekává další zvýšení tohoto počtu.

„Přístrojová série TPS/i není pouze dalším vývojovým stupněm, ale představuje kvantový skok ve všech směrech, které jsou pro nás důležité,“ shrnuje výrobní vedoucí společnosti WP Performance Systems GmbH, Josef Baier, své zkušenosti s používáním nejmodernějšího svařovacího zdroje Fronius. Toto hodnocení zakládá tento výrobní profesionál jak na vlastnoručně provedených svarech, tak také na poznatcích získaných z rozsáhlého nasazení těchto přístrojů ve výrobě rámů a výfuků. „V současné době neexistuje na trhu žádný srovnatelný přístroj. Z toho důvodu se v případech, kdy potřebujeme splnit taková kritéria, jako je zaručený průvar, vysoká svařovací rychlost nebo absolutně bezrozstřikový svar, vždy vracíme k přístroji TPS/i.“

ZARUČENÝ PRŮVAR PŘI PROMĚNLIVÉ DÉLCE VOLNÉHO KONCE (VÝLETU) DRÁTU
Při výrobě motocyklových rámů požaduje společnost WP spolehlivý průvar. Na rámu vyráběném z ocele 25CrMo4 provádějí 98 procent všech svarových spojů roboti. Zbývající dvě procenta nelze řešit pomocí robotů, protože jde o určitá, pro roboty nepřístupná, styková místa trubek. Z toho důvodu se musejí svařovat ručně. „Při tom je rozhodující, abychom spolehlivě dosahovali požadovaný průvar i ve vynucených polohách, případně i při zvětšené délce volného konce drátu,“ vysvětluje Josef Baier. „Zde se dobře uplatní stabilizátor průvaru, kterým je přístroj TPS/i vybavený.“ Tato inovativní funkce provádí regulační zásahy do oblouku, které jsou přitom tak rychlé a precizní, že stačí udržovat průvar na konstantní hodnotě i při změnách v délce výletu (volného konce) drátu. 

Nezávisle na tom, že přístroj TPS/i udržuje i při značném prodloužení výletu drátu konstantní průvar a splňuje tak na dosud nedosažitelné úrovni nejdůležitější požadavek společnosti WP, klade tento podnik na kvalitu svarového spoje ještě další požadavek. „Zatímco před několika roky mohla interní kontrola kvality nějaké menší, na rámu ulpělé, rozstřiky ještě akceptovat, není to dnes už ten případ,“ podotýká vedoucí výroby společnosti WP. „Máme požadavek, aby zůstaly bez rozstřiku i takové oblasti, které nebudou v budoucnu vidět, protože budou na příklad zakryté kapotáží.“

POPRVÉ ABSOLUTNĚ BEZROZSTŘIKOVÉ SVARY
Až dosud bylo sotva možné vyhnout se při manuálním svařování – byť těmi nejdokonalejšími MIG/MAG přístroji – rozstřiku. „Právě startovací a zakončovací fáze nebylo možné provést zcela bez rozstřiku,“ konstatuje při zpětném pohledu Josef Baier. Vzhledem k tomu, že se při stavbě rámů v podniku WP musejí provádět některé velmi krátké svary manuálně, musel podnik vynaložit v minulosti určité úsilí na jejich čištění. Tato situace se, jak uvádí Josef Baier, od základu změnila teprve po přechodu na přístroje TPS/i: „Od doby, kdy provádíme manuální svary trubkových dílů motocyklového rámu výlučně za použití přístrojů TPS/i, můžeme bez jakéhokoliv přikrašlování či přehánění konstatovat, že jsou tyto svarové spoje zcela prosté rozstřiku.“

Významný podíl na tomto úspěchu mají nové, firmou Fronius speciálně vyvinuté, charakteristiky pro krátký oblouk, označované jako LSC (Low Spatter Control), které podnik WP při svařování rámů, z důvodu jejich extrémně vysoké stability oblouku, přednostně používá.

VYSOKÁ MÍRA PŘEMOSTITELNOSTI SVAROVÉ SPÁRY U TENKÝCH PLECHŮ
Charakteristika LSC Root, která byla vyvinutá speciálně pro kořenové svary, zajišťuje svým specifickým proudovým profilem velmi dobré provaření kořene spolu s vysokou mírou přemostitelnosti svarové spáry. Tato vlastnost přístrojů TPS/i je velice vítaná ve výrobě výfuků, při které se v podniku WP svařují plechy, většinou o síle 1 mm, vyrobené z ušlechtilé nebo konstrukční ocele, případně z titanu. „U takto tenkých plechů existuje vždy nebezpečí, že se svar „propadne“, říká Josef Baier. „ale díky charakteristice LSC Root máme tento problém pod kontrolou.“

Stejně tak jako při stavbě rámů, nepřipouští podnik WP žádné kompromisy v kvalitě ani při výrobě výfukových sestav. Z toho důvodu zajistil Josef Baier, že se budou všechny pohledové svarové spoje na výfuku svařovat ve všech případech jen s využitím přístrojů TPS/i.

Vzhledem k tomu, že je u výfukové sestavy podíl manuálně svařovaných spojů výrazně větší než u rámů a musí se zde z tohoto důvodu provádět delší svary, má dosažitelná svařovací rychlost v tomto případě znatelný vliv na produktivitu práce. Také zde dokazuje systém TPS/i v kombinaci s charakteristikou LSC svoje kvality. Toto nové řešení firmy Fronius předčí svým vyšším kořenovým tlakem a svojí vyšší svařovací rychlostí všechny systémy, které byly dosud k dispozici, což potvrzuje s ohledem na praktické nasazení i J. Baier: „Se soupravou TPS/i dosahují naši svářeči asi o 20 % vyšší svařovací rychlosti.“

RYCHLEJŠÍM SVAŘOVÁNÍM K VÝRAZNÉMU ZVÝŠENÍ PRODUKTIVITY
Podnik WP vyrábí kompletní výfukové systémy tím způsobem, že začíná od tabule plechu, z ušlechtilé nebo konstrukční ocele, případně titanu a od 6 metrů dlouhé trubky ze stejných materiálů a pokračuje až ke zhotovení kompletního výfukového potrubí nebo tlumiče. Po nasazení svařovacích souprav TPS/i došlo proto právě v tomto výrobním úseku ke znatelnému zvýšení produktivity. Při roční produkci čítající více než 120 000 rámů, případně výfukových sestav, se pořízení takovéhoto svařovacího systému, v důsledku na téměř nulu zredukovaným dokončovacím pracím a zvýšení produktivity, zaplatí podniku WP za několik měsíců.

Josefovi Baierovi je proto jasné, jakou roli bude hrát v nejbližší budoucnosti v jejich podniku tato nejnovější, z firmy Fronius pocházející, inovace: „Za pomoci tohoto svařovacího zdroje si můžeme naší vedoucí pozici ve svařovací technice udržet a dále jí posilovat. Z tohoto důvodu vybavíme soupravami TPS/i všechna pracoviště, kde se svařují spoje, které by měly zůstat bez rozstřiku.“ V tomto směru se může J. Baier spolehnout i na plnou podporu svých spolupracovníků: „Pokud naši svářeči alespoň jednou zkusí pracovat s přístrojem TPS/i, nechtějí jej už dát z ruky,“ konstatuje výrobní vedoucí podniku WP.

The Pole Position in Welding Equipment
Success on a race track and application of the latest technological processes in motorcycle manufacturing go hand in hand as regards responsible employees of WP Performance Systems GmbH. Being one of the biggest European manufacturers of motorcycle frame parts, the enterprise was also one of the first which tested welding materials MIG/MAG or TPS/i series by company Fronius specialized on welding equipment production. Based on the convincing success proved by a significant growth of their productivity, nowadays, company WP uses for construction of frames and manufacturing of exhaust tubing more than a dozen of devices of TPS/i series. Another growth of this number is expected.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – V roce 2014 prodala firma KTM více než 150 000 motocyklů, mezi nimiž se stále častěji vyskytovaly silniční stroje reprezentované typem 1290 Super Duke R MY 2015 Action, jehož rám a výfukový systém vyrábí podnik WP. (zdroj: KTM/R. Schedl)Obr. 2 – 98 % svarových spojů na motocyklovém rámu vyráběném v podniku WP, zajišťují roboti. (zdroj: Fronius)Obr. 3 – Malá část svarů na rámu se musí provádět manuálně, protože jde o místa, která nejsou pro robot přístupná. Požadavky v tomto případě jsou práce při proměnlivé délce volného konce drátu a bezchybný vzhled svaru. (zdroj: Fronius)Obr. 4 – Dokonce i ve vynucených polohách a při velkých změnách v délce volného konce drátu zaručuje přístroj Fronius typu TPS/i konstantní průvar a bezrozstřikově provedený svar. (zdroj: Fronius)Obr. 5 – Společnost vyrábí výfukové sestavy celé ve vlastní režii. Při výrobě se musí plechy a roury z ušlechtilé nebo konstrukční ocele a z titanu svařovat z velké části manuálně a přemosťovat přitom i značně široké svarové spáry. (zdroj: Fronius)Obr. 6 – Společnost WP používá při výrobě výfuků svařovací zdroje MIG/MAG řady TPS/i, které jí umožňují obzvláště rychlé, spolehlivé a zcela bezrozstřikové svařování tenkých plechů. (zdroj: Fronius)Obr. 7 – Vedoucí výroby WP Performance Systems GmbH, Josef Baier je přístroji Fronius řady TPS/i nadšený: „Řada TPS/i není dalším vývojovým stupněm, ale představuje kvantový skok ve všech směrech, které jsou pro nás důležité.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Svařování slabých plechůSvařování slabých plechů (172x)
Nejprve to hlavní – co si představit pod pojmem slabý plech. Je to tenký plech válcovaný za studena plech tloušťky 0,6 –...
Volba konstrukčních ocelí pro stavební svařované konstrukce podle významu označeníVolba konstrukčních ocelí pro stavební svařované konstrukce podle významu označení (138x)
Pro stavební svařované staticky, dynamicky a únavově namáhané konstrukce, pracující za teplot v podcreepové oblasti jsou...
Hliník a možnosti jeho svařováníHliník a možnosti jeho svařování (114x)
Hliník se nesvařuje s takovou samozřejmostí jako jiné kovy. Jeho velká afinita ke kyslíku, rychlá tvorba kysličníku hlin...

NEJlépe hodnocené související články

První jeřábový hák na světě vyrobený 3D tiskemPrvní jeřábový hák na světě vyrobený 3D tiskem (5 b.)
První jeřábový hák na světě vyrobený technikou 3D tisku úspěšně prošel zátěžovými testy na 80 tun a souvisejícími kontro...
„Robotické nahrazení svářeče u našich aparátů pro nejbližší budoucnost nevidím jako možné,“„Robotické nahrazení svářeče u našich aparátů pro nejbližší budoucnost nevidím jako možné,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Lumír Al-Dabagh, generální ředitel ZVU STROJÍRNY, a. s....
Eurazio center – největší předváděcí centrum laserů a CNC strojů zahájilo výstavbuEurazio center – největší předváděcí centrum laserů a CNC strojů zahájilo výstavbu (5 b.)
Časům nakupování průmyslových strojů na slepo, bez osobního vyzkoušení a podrobné znalosti strojů, provozních nákladů a ...

NEJdiskutovanější související články

Varianty obalených elektrod – obalené elektrody s dvojitým obalemVarianty obalených elektrod – obalené elektrody s dvojitým obalem (4x)
Svařování obalenou elektrodou rozhodně nepatří mezi zastaralé metody. Použití kvalitní obalené elektrody umožňuje vytvoř...
Použití ocelí normalizačně tepelně zpracovaných S355NL a termomechanicky zpracovaných S355MLPoužití ocelí normalizačně tepelně zpracovaných S355NL a termomechanicky zpracovaných S355ML (3x)
Při návrhu svařované mostní konstrukce pro městkou komunikaci v Praze Troji byla posuzována možnost použít místo klasick...
Hliník a možnosti jeho svařováníHliník a možnosti jeho svařování (2x)
Hliník se nesvařuje s takovou samozřejmostí jako jiné kovy. Jeho velká afinita ke kyslíku, rychlá tvorba kysličníku hlin...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice