Originální lávka zdobí pražskou Waltrovku
Rubrika: Zajímavosti
Nová lávka pro pěší překračuje regionální železniční trať a ulici U Trezorky. Nosná konstrukce s integrovanými římsami o osmi polích má celkovou délku 110 m a překonává výškový rozdíl 12,1 m.
Spodní část lávky situovaná do areálu Waltrovka je realizovaná v podobě vyrovnávacího schodiště – tzv. „jezdecké schody“. Jednotlivé schodišťové stupně jsou na jedné straně doplněny o nájezdy, které umožňují pohyb s dětským kočárkem a cyklistům chůzi s kolem. Schodiště začíná železobetonovou rampou délky 8,8 m zhotovenou na stropě podzemních garáží. Šířka rampy na vstupu z náměstí je 9,5 m a na jejím konci 8,7 m.
Navazující schody pokračující mezi budovy Walter a Mechanica 1 a jsou součástí železobetonové nosné konstrukce osazené na podpěry. Spodní stavba této části lávky je zakomponována do vjezdové rampy podzemních garáží, kterou lávka přemosťuje. Nosná konstrukce délky 24,4 m má u opěry O1 šířku 8,7 m a nad pilířem P5 6,2 m. Celková délka spodní části lávky je 33,2 m a tvoří jí celkem 30 schodů a dvě podesty.
Horní část lávky mimo areál Waltrovka tvoří dodatečně předpjatá železobetonová konstrukce délky 76,8 m. Nosná konstrukce je uložena na opěře založené na mikropilotách a pilířích hlubině založených na velkoprůměrových pilotách. Šířka lávky nad opěrou O9 pak končí na hodnotě 4,6 m. Horní část lávky navazuje na spodní rampu 13 schodišťovými stupni a 1 podestou. Závěrečnou část lávky v délce 63,3 m tvoří horní povrch mostovky ve sklonu 1:12.
Všechny pilíře spodní stavby jsou obdélníkového tvaru a ve své horní části se rozšiřují do tvaru písmene „V“. Celkově tvarem pilíře připomínají písmeno „Y“. Architektonický návrh lávky koresponduje s jedinou původní budovou průmyslového objektu pro výrobu leteckých motorů Walter, kde se motiv písmena „Y“ hojně vyskytuje.
Uložení nosné konstrukce v případě pilířů P6 až P8 je tvořeno vrubovým kloubem, na podpěrách O1 až P5 a O9 jsou osazena kalotová ložiska. Nosná konstrukce nad krajními opěrami je osazena lamelovými mostními závěry pro celkový posun do 100 mm.
Odvodnění je zajištěno dostředným příčným a podélným sklonem povrchu lávky. Voda z lávky je svedena do odvodňovačů zabudovaných nad pilířem P6 a P7 do nosné konstrukce. Odvodnění lávky od pilíře P6 směrem k náměstí je tvořeno štěrbinovým odvodňovačem umístěním na náměstí pod posledním schodem.
Z důvodu blízkosti metra Jinonice a předpokládané elektrifikaci železniční trati byly na lávce provedeny úpravy proti účinkům bludných proudů a to i včetně elektricky izolovaného předpětí.
Povrch lávky je tvořen přímopochozí izolací v oranžové barvě dle architektonického návrhu. Na římsách je osazeno zábradlí, jež má v madle integrované veřejné osvětlení z LED pásků.