KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Optimalizace dodatečně předpjatého průvlaku pomocí Scia Optimizeru

Optimalizace dodatečně předpjatého průvlaku pomocí Scia Optimizeru

Publikováno: 28.5.2012
Rubrika: Projektování

Současná ekonomická situace ve stavebnictví nutí všechny účastníky procesu výstavby ke snižování nákladů a zvyšování efektivity investic. Jednou z cest k redukci investičních nákladů je využití optimalizačních metod při návrhu konstrukce. Optimální návrh nosné konstrukce je náročnou multikriteriální úlohou. Kromě požadavků na únosnost a spolehlivost ve smyslu platných norem jsou nedílnými kritérii architektonická a ekonomická hlediska. Vysoký počet mnohdy zdánlivě protichůdných požadavků vede k řešení problémů o mnoha parametrech různých typů, je proto zcela nezbytné, aby programový optimalizační nástroj byl zcela obecný a dostatečně flexibilní. Specializovaný modul Scia Optimizer, který je součástí programového balíku Scia Engineer, výše uvedené požadavky splňuje.

Příklad, na kterém je demonstrováno praktické využití optimalizačního modulu Scia Optimizer, je dodatečně předpjatý průvlak průřezu obráceného T, který byl navržen z důvodu požadavku na minimální počet nosných sloupů ve vstupní hale obchodního centra. Použití dodatečně předpjatých konstrukcí umožňuje minimalizaci rozměrů průřezu, což je důležité u konstrukcí velkých rozpětí, kde stálá zatížení od vlastní tíhy tvoří velkou část celkového zatížení. Redukce dimenzí průřezu je výhodná z hlediska ekonomického, estetického a především funkčního. Optimalizace konstrukcí s dodatečně předpjatými kabely není mezi optimalizačními úlohami příliš obvyklá, což je způsobeno především složitostí těchto konstrukcí a velkým množstvím návrhových proměnných, které v mnoha případech navíc nabývají diskrétních hodnot.

Průvlak o rozpětí 19,8 m je vyložen na obě strany kvůli zajištění minimalizace průhybů v poli. Průřez průvlaku je obdélník 1,7 m × 0,75 m z betonu třídy C30/37. Návrh a posouzení konstrukce je provedeno v souladu s evropskými normami pro navrhování předpjatých konstrukcí.

CÍLOVÁ OPTIMALIZACE
Cílem úlohy byla redukce celkových nákladů na materiál průvlaku, tedy optimalizace rozměrů průvlaku a geometrie předpínacích kabelů (Y1860S7-15,7). Zároveň byla optimalizována vyložení průvlaku na obě strany s ohledem na minimalizaci průhybů v poli.

V první fázi byla optimalizována cena konstrukce při zachování stejného průhybu jako u počáteční konstrukce. Následné optimalizační úlohy hledaly optimální tvar konstrukce a geometrie kabelů při co možná nejnižším průhybu konstrukce. Pro stanovení ekonomického zhodnocení byly uvažovány průměrné ceny materiálu betonu a předpínací výztuže. Aby bylo možné stanovit celkovou cenu průvlaku, bylo nutné pro každé vypočtené řešení definovat celkový objem materiálu betonu průvlaku a hmotnost použitých předpínacích lan. Tyto parametry lze velice snadno vytvořit pomocí jednoduchého programovacího nástroje implementovaného přímo v modulu Scia Optimizer. Tímto nástrojem lze zadávat různé parametry optimalizace (jako zde např. cenové), ale také vytvářet přídavné parametry pro optimalizaci (například omezující podmínky).

OMEZUJÍCÍ PODMÍNKY
Za omezující podmínky byly zvoleny průhyby konstrukce a rozměrové charakteristiky průvlaku určující cenu jednotlivých materiálů – předpínací výztuž a beton.

Geometrické podmínky – tyto omezující podmínky vycházejí z geometrie průřezu a z rozmístění jednotlivých kabelů v průřezu.

Výsledky deformací – vyhodnocovány jsou výsledky deformací v poli a na koncích průvlaku pro kvazi-stálou kombinaci zatížení.

OPTIMALIZAČNÍ ALGORITMUS
Pro optimalizaci konstrukce byl využit optimalizační algoritmus, speciálně vyvinutý pro optimalizaci stavebních konstrukcí. Jde o jedinečný nástroj založený na standardním statickém software, umožňující provádět obecnou parametrickou optimalizaci hledající nejen optimální rozměry prvků konstrukce, ale i topologii a tvar konstrukce s použitím nejmodernějších matematických metod. Výsledkem algoritmu jsou optimální hodnoty návrhových proměnných vyhovující omezujícím podmínkám.

Vlastní optimalizace sestává z následujících kroků:

  1. Vytvoření modelu a jeho parametrizace ve statickém softwaru – konstrukce je standardním způsobem zadána a parametrizována, což značí, že zadané parametry jsou přiřazeny vybraným vlastnostem určitých částí konstrukce (průřez, zatížení, počet kabelů, apod.).
  2. Definice cílové funkce a výběr vhodné metody – cílová funkce je definována v optimalizačním algoritmu. Dále je nutné vybrat správnou optimalizační metodu podle typu úlohy
  3. Optimalizační cyklus – optimalizační algoritmus řídí iterační proces v krocích a cyklech až do nalezení optimálního řešení. Pro každý parametr je možné zadat počáteční, minimální a maximální hodnotu.
  4. Vyhodnocení algoritmu – výsledky každé iterace jsou uloženy v optimalizačním algoritmu a mohou být po ukončení optimalizace následně analyzovány.

VÝSLEDKY OPTIMALIZACE
Existuje mnoho typů optimalizačních metod. V našem případě jsou počty kabelů diskrétní nezávislé proměnné. Je tedy nutné zvolit takovou metodu, která dovoluje nastavit krok změny nezávislého parametru jako diskrétní hodnotu. Tomuto požadavku nejlépe vyhovuje metoda modifikovaného simulovaného žíhání. Tato metoda dokázala najít konfiguraci vstupních parametrů při dosažení min průhybu 2,8 mm oproti původním 12,5 mm. Finální optimalizovaná cena průvlaku je 152 888 Kč.

Po proběhnutí optimalizačního cyklu obdrží uživatel sadu několika nejlepších řešení, aby sám zhodnotil, které řešení je pro něj optimální. V průběhu optimalizace se všechna provedená řešení ukládají jako dílčí úlohy. Po ukončení optimalizace (dosažení konvergenčního kritéria apod.) lze všechna řešení vyhodnotit v externím tabulkovém programu.

ZÁVĚR
Software pro optimalizaci SciaOptimizer je velice perspektivním nástrojem pro optimalizaci nosných konstrukcí. V tomto článku bylo prezentováno praktické využití Scia Optimizeru pro optimalizaci dodatečně předpjaté konstrukce průvlaku. Metodou modifikovaného simulovaného žíhání bylo dosaženo úspory na materiálu předpínací výztuže až 22 %.

Vývoj počítačových technologií v posledních letech umožňuje provádět parametrické a optimalizační studie i poměrně rozsáhlých numerických modelů v dostatečně krátkém čase. Pro úspěšnou optimalizaci konstrukčního systému má rovněž zásadní význam korektní formulace optimalizačních kritérií.

Je však třeba podotknout, že používání optimalizačních metod v průběhu projekčních prací dosud nepatří k běžné praxi. Existence výkonných softwarových nástrojů však může projektantovi signifikantně usnadnit práci v komplexní problematice multikriteriální optimalizace konstrukčních systémů.

Vývoj optimalizačního software byl firmou Nemetschek Scia realizován ve spolupráci se Stavební fakultou ČVUT v rámci projektuFT-TA4/100 „Optimalizace jako nástroj udržitelného rozvoje a zvýšení konkurenceschopnosti českého stavebnictví“ za finanční podpory z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.

Optimization of Additionally Pre-stressed Bearer with Scia Optimizer
Current economic situation in the construction industry forces all parties of the construction process to reduce costs and increase efficiency of investments. One way to reduce investment costs is the use of optimization techniques in the design. Optimal design of the supporting structure is a challenging multi-criteria task. In addition to the requirements for bearing capacity and reliability in accordance with applicable standards, architectural criteria and economic aspects form their integral part. The high number of seemingly contradictory requirements often leads to the problems solution of many parameters of different type; therefore it is absolutely necessary that programme optimization tool is completely general and flexible enough. Specialized Scia Optimizer module, which is a part of the programme package Scia Engineer, meets the aforementioned requirements.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Optimalizovaný skrytý průvlak (červeně zvýrazněný) v konstrukci obchodního centraObr. 2 – Schématické vedení předpínací výztuže průvlakuObr. 3 – Schéma optmalizačního algoritmuObr. 4 – Grafická prezentace výsledků optimalizace

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (254x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (82x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...
Systém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatíženímSystém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatížením (66x)
Ne každou zimu napadne během krátké doby velké množství sněhu, jako tomu bylo v zimě 2005/2006, anebo jako tomu bylo v n...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice