KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Odstraňování následků havárie v rafinerii Mažeikiu Nafta v Litvě

Odstraňování následků havárie v rafinerii Mažeikiu Nafta v Litvě

Publikováno: 4.3.2008, Aktualizováno: 12.1.2009 19:31
Rubrika: Zajímavosti

Litevská rafinerie Mažeikiu Nafta (MN) patří se svou zpracovatelskou kapacitou surové ropy ve výši cca 10 milionů tun/rok mezi velké evropské rafinerie.

V říjnu 2006 došlo k rozsáhlému požáru v jednotce vakuové destilace, k následnému poškození technologického zařízení, odstávce celé jednotky a části navazujících provozů rafi nerie. Nový vlastník, kterým je od roku 2006 polská společnost PKN Orlen, přijal bezprostředně po likvidaci požáru ambiciózní plán urychlené obnovy a rekonstrukce havarované jednotky s cílem dosažení lepších technologických parametrů, než měla před havárií a s termínem dokončení do listopadu 2007, tedy za 13 měsíců po požáru.


Oprava vakuové kolony

DEMONTÁŽ HAVAROVANÉHO ZAŘÍZENÍ
Celý požár, jeho příčina a průběh byl předmětem vyšetřování a není námětem pro tento článek. Technicky došlo k tomu, že nosná ocelová konstrukce vakuové kolony ztratila vlivem vysokých teplot v první fázi požáru svou pevnost a kolona se po cca 40 min. zřítila na přilehlé technologické zařízení (výměníky, čerpadla, potrubí atd.), které buď úplně, nebo částečně zničila mechanicky nebo vysokými teplotami ve 2. fázi požáru.


3D model rekonstruované vakuové kolony

OKZ Holding a její litevská dceřiná společnost OKZ Holding Baltija (Baltija) zahájily svoji spolupráci s rafi nérií MN již v roce 2003 výstavbou II. etapy ropného terminálu v Butinge a spolupráce pokračovala dodávkami ocelových konstrukcí a montážemi technologického zařízení v rafi nerii i v dalších letech. Proto byla fi rma vedením rafinerie vybrána jako jeden z prvních a hlavních dodavatelů demontážních prací. Inženýři mateřské i dceřiné společnosti, doplněni o českého experta na likvidaci havárií v ropném průmyslu ve spolupráci s pracovníky rafi nerie a zahraničními experty z USA a Nizozemska, připravili detailní plán demontáže poškozeného zařízení, který byl postupně realizován. Nejprve byla pomocí ocelové konstrukce stabilizována ležící kolona a část výměníků tepla. Následně byla prováděna postupná demontáž potrubí, čerpadel, výměníků a dalšího zařízení z místa havárie a byl vytvořen přístup těžké techniky ke koloně. Práce byly prováděny v období od listopadu 2006 do února 2007 a bylo na ně nasazeno 120 až 150 pracovníků firmy. V lednu 2007 pak došlo k vyzvednutí havarované kolony a její přemístění přes stávající technické zařízení do volného prostoru mimo jednotku, který byl určen k dokončení demontáže kolony a místem pro její další opravu. Celý transport kolony zajišťovala specializovaná firma za využití jeřábu o nosnosti 1.000 tun.


3D model estakády pro potrubní rozvody a příslušenství kolony
tzv. Transfer Line.

PROJEKČNÍ A REALIZAČNÍ PŘÍPRAVA
Již v průběhu demontážních prací v listopadu 2006 zahájil tým specialistů MN a expertů z USA a Itálie za účasti projektantů naší dceřiné společnosti Baltija projekční práce. V našem případě se jednalo o projektování provizorních defi nitivních ocelových konstrukcí a provizorních a definitivních potrubních rozvodů. Projektová dokumentace byla zpracovávána postupně od listopadu 2006 do listopadu 2007 v programech Inventor, AutoCAD a Solid Works. Použití nového softwaru přineslo urychlení projekčních prací, zkvalitnění přípravy a prefabrikace ocelových konstrukcí a urychlení montážních prací na stavbě. Také se zkvalitnila spolupráce s firmou, která zpracovala projekt.
Okamžitě po zpracování a odsouhlasení projektové dokumentace byl zahájen proces výroby ocelových konstrukcí a potrubních svazků ve výrobním závodě OZK Holding Baltija, který je od rafi nerie vzdálen 50 km. Další naše dceřiná společnost Metesta, která je specializována na materiálovou a bezdemontážní diagnostiku, provedla řadu měření pláště havarované kolony, na základě kterých bylo rozhodnuto o tom, že se nebude dodávat kolona nová, ale bude opravena ta stávající.


Pro transport kolony byl využit jeřáb s nosností 1.000 t

REALIZACE
Srdcem jednotky je vakuová kolona. Její oprava probíhala rozřezáním v horizontální poloze na několik částí. Vedle ní byla postavena provizorní ocelová podpěrná konstrukce, na kterou byly postupně do vertikální polohy kladeny jednotlivé díly kolony původní i nový díl střední části a hlavy kolony. Jednotlivé části byly k sobě svařeny a svary tepelně upraveny. Vlastní montáž a svařování kolony prováděli specialisté polské firmy, která byla také jedním z hlavních dodavatelů na této akci. Následovalo částečné vystrojení doplňkovou ocelovou konstrukcí ochozů a části potrubních rozvodů. Tyto práce probíhaly v období od dubna do srpna 2007.
Na vlastním staveništi v té době probíhala výstavba betonové nosné konstrukce výšky 17,5 m pro instalaci opravené kolony. Jedná se o zásadní koncepční změnu, která výrazně zvyšuje požární odolnost nové kolony v případě budoucího požáru. Současně probíhala montáž provizorních potrubních mostů, na které byla umístěna část stávajících potrubních rozvodů, aby mohly být původní poškozené ocelové konstrukce potrubních mostů demontovány a byl tak vytvořen prostor pro montáž potrubních mostů nových. V srpnu 2007 byla opravená kolona z místa montáže přemístěna ve vertikální poloze na cca 60 m vzdálený betonový základ. Celá kolona včetně podpěrné konstrukce dosahuje výšky 45,6 m. Celou operaci zajišťovala opět specializovaná fi rma za použití několika jeřábů včetně jeřábů s nosností 1.000 tun.


Kolona a estakáda po opravě v listopadu 2007 Pro transport kolony byl
využit jeřáb s nosností 1.000 t.

Umístěním kolony na finální pozici byla zahájena závěrečná etapa prací. Jednalo se o úplné dokončení ocelových konstrukcí na koloně a instalaci ocelové konstrukce „Transfer Line“. Tato konstrukce je částečně svařovaná, styčníky sloupů a horizontálních vazníků jsou šroubované. Přístup k technologicky důležitým místům je zajištěn schodištěm a obvodovými plošinami. Na tuto konstrukci byla umístěna všechna potrubí a zařízení nutná k provozu vlastní kolony. Při rekonstrukci jednotky vakuové destilace bylo námi vyrobeno a namontováno 860 tun ocelových konstrukcí (z toho 90 tun provizorních). Dále byla provedena předvýroba a montáž, včetně tepelného zpracování svarů potrubních větví jednotky. Jednalo se o cca 6,5 km potrubí od DN 50 do DN 450. Všechny práce probíhaly ve velice stísněném prostoru v těsné blízkosti provozovaného výrobního zařízení (destilační pece, čerpací stanice a výměníkové řady). Pozitivní vliv na průběh realizace měl velice vstřícný přístup provozních pracovníků MN i řídícího týmu amerických a polských specialistů. Práce probíhaly od srpna do prosince 2007 a jen naší společností zde bylo nasazeno 150–200 pracovníků ve dvousměnném provozu. Celá rekonstrukce byla dokončena uvedením jednotky do provozu v polovině ledna 2008 a jsme rádi, že významný podíl, který společnosti OKZ Holding, OKZ Holding Baltija a Metesta na této akci měly, byl velice oceněn novým vedením rafinerie Mažeikiu Nafta.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (525x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (70x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (67x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice