KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Několik poznámek k navrhování technologických konstrukcí

Několik poznámek k navrhování technologických konstrukcí

Publikováno: 12.10.2012
Rubrika: Projektování

Ocelové konstrukce pro technologická zařízení představují poměrně významnou část nosných konstrukcí. U těchto konstrukcí se řeší interakce mezi technologickým zařízením a ocelovou konstrukcí. Tyto interakce jsou v několika úrovních, a to od těch nejjednodušších – pouhé podepření staticky působících technologických zařízení, až po ty nejsložitější s dynamickými točivými či rázovými stroji.

Stanovení zatížení od technologických zařízení vyžaduje úzkou spolupráci projektanta – statika s projektantem technologických zařízení. Je to nutné zejména z hlediska stanovení jednotlivých návrhových situací, které odpovídají předpokládanému provozu. Ale neméně důležité jsou i nestandardní či havarijní provozní stavy, které vyvozují mimořádná zatížení. Norma ČSN EN 1991-3 dává základní návod, ale každé technologické zařízení je specifické. Pokud projektant nepochopí základní princip či funkci technologického zařízení, není povinen navrhnout bezpečnou a optimální konstrukci. Někdy je ohrožena i samotná funkce technologického zařízení. Proto by měl projektant nosné konstrukce vždy vyžadovat nejenom zatěžovací údaje od technologie, ale i podrobný popis funkce technologického zařízení a zejména popis a předpokládané účinky havarijních stavů.

Závazné údaje o účincích technologického zařízení poskytují až po uzavření kontraktu se zákazníkem. V prvotních návrzích nebo v projektových dokumentech jsou používány buď předběžné údaje, nebo odhady. Proto je nutné zejména ve finálních fázích (realizační dokumentace apod.) projektu ocelové konstrukce provést celkovou revizi navržených konstrukcí s ohledem na definitivní řešení technologie. A to včetně ověření poznatků o provozních a havarijních stavech. Zkušenosti ukazují, že definitivní řešení přináší z hlediska ocelové konstrukce podstatné změny původních údajů (zvýšení výkonů, doplnění dalších technologických komponentů apod.) Na revizi dokumentace ale většina investorů zapomíná v přívalu starostí s realizací celého díla.

Pro posuzování účinků zatížení na technologickou ocelovou konstrukci je možno použít celou škálu noremních předpisů. Jejich použití je dáno teritoriem realizace stavby nebo požadavkem zákazníka, podle kterých norem budou posudky prováděny.

V evropském a tedy i v českém prostoru normy z řady EC poskytují poměrně ucelenou soustavu ustanovení pro většinu případů namáhání a posuzování konstrukcí. Zároveň však existují i jiné normy na posuzování ocelových konstrukcí, např. ISO 5049-1, které platí i pro Českou republiku (viz preambule uvedené normy). Tato norma není uvedena v soustavě platných českých norem. Posouzení ocelových konstrukcí tedy nepředstavuje zásadní problém z projekčního či statického hlediska. Zásadním problémem v dnešní době je ale stanovení účinků zatížení na konstrukci.

Problém spočívá v „rozdělení“ technologických konstrukcí mezi jednotlivé subdodavatele. Z hlediska fyzických dodávek strojních zařízení a obchodních vztahů je to ustálená a tradiční praxe, která se v investiční výstavbě technologických zařízení běžně používá. Dnes se toto „rozdělení“ začalo aplikovat až do rozdělování projekčních prací na nosných ocelových konstrukcích mezi několik odlišných subjektů.

Toto rozdělení vede mnohdy k neřešitelným komplikacím při návrhu a posouzení nosných konstrukcí a podle mého názoru i k nehospodárným realizacím. Tuto situaci ilustruje níže uvedený příklad konstrukce dopravníku. Jedná se o ocelovou konstrukci mostu pro dopravník suroviny podepřený uprostřed kyvnou stojkou. Jedním z kritérií funkčnosti dopravního pásu je zlom podpůrné konstrukce – je povolen zlom v trase do 1° .

Obchodně jsou projekční práce rozděleny na projekt mostů, projekt sloupů a projekt základů. Každá část se zpracovává v jiné projekční firmě s tím, že budou předány zatěžovací údaje od navazující části.

Pokud se omezí předávání dat mezi projekty na pouhé zatěžovací a kotevní údaje, bude celková konstrukce z hlediska provozu dopravníku nevyhovující i při tom, že každý z projektantů splní kritéria daná noremními předpisy – viz výše uvedená tabulka. Celé dílo nesplní kritérium použitelnosti a je ohrožená funkce dopravníku. Předepsání max. výchylky od projektanta mostu (dopravníku) pro projekt sloupu tento problém komplexně neřeší a pouze ho přenáší směrem dolů. V každém případě je takovýto údaj
kromě zatěžovacích údajů velmi podstatná informace pro navazující projektanty.

Nabízí se řešit tento problém mostu elegantně jako spojitý nosník o dvou polích. Toto řešení naráží na problém neznámé tuhosti střední podpěry pro vodorovné složky zatížení (sloup projektuje a dimenzuje někdo jiný a v časovém posunu).

Tento problém se v daném kontextu jeví jako triviální. Ale v momentě, kdy je požadován posudek konstrukce na účinky zemětřesení, se úloha stává neřešitelná. Modální analýzu celé konstrukce nelze provést pro neexistenci celkového modelu konstrukce a o uvažování vlivu podloží na celou konstrukci ani nemluvě.

Výsledkem celého souboru odhadů a přiblížení u jednotlivých částí je to, že se navrhuje konstrukce nehospodárná. Projektanti, kteří si uvědomují tato rizika, si v konstrukci ponechávají rezervy zvýšením dimenzí. A tak dochází z původního záměru investora „šetřit“ k naprosto opačnému efektu. Nejen, že není možno provést optimalizaci konstrukce jako celku, která přináší požadovaný efekt „šetření“. Ale ani není jistota, že konstrukce je jako celek bezpečná a zajistí bezchybnou funkci technologického zařízení. A o tuto funkčnost vlastně v konečném důsledku jde.

Uvedený článek má upozornit na úskalí při navrhování nosných technologických ocelových konstrukcí plynoucí nejen z jejich složitosti a provázanosti s instalovanou technologií. Ale i na komplikace plynoucí z nevhodného rozdělení projekčních prací v rámci obchodních smluv. Je možno jen doporučit, aby celý projekt byl svěřen do rukou dodavatele rozhodující technologie nebo zařízení, který je schopen uvedené disproporce odstranit a provést koordinaci všech projekčních prací.

Few Notes about Designing of Technological Structures
Steel constructions for technological devices are a significant part of load-bearing structures. An important thing about this structure is the interaction between technological device and steel structure. These interactions are divided into several levels. From the simplest – ordinary support of devices with statical effects – to the most complex with dynamical rotary or stroke machines.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Obr. 1 – Montáž ocelové konstrukce dopravníků – KO ELE – elektrárna LedviceObr. 2 – Konstrukce dopravníku – papírna Leipa Schwedt – NSRObr. 3 – Dopravník strusky – KO ETU – elektrárna TušimiceObr. 4 – Potrubní mosty – KO ETU – elektrárna TušimiceObr. 5 – Statické schéma

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (234x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (93x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...
Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420 (66x)
Ekonomika stavebního díla je dnes velmi důležitým parametrem. Svařované příhradové střešní vazníky vždy byly a i v souča...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice