Nejdelší český dálniční tunel proražen
Rubrika: 2004
Stavbaři prorazili nejdelší český dálniční tunel, který se nachází u Petrovic na Ústecku na trase dálnice D8. Levý tubus tunelu Panenská, kterým budou projíždět řidiči ve směru z Drážďan do Prahy, měří zhruba dva kilometry. V pravém chybí prorazit asi 200 metrů. Bez zajímavosti není ani informace razičů o tom, že bylo dosaženo unikátního českého rekordu, kdy dělníci dokázali měsíčně prorazit 236 metrů tohoto dálničního tunelu.
Ražba tunelu začala v září roku 2003 a časopis KONSTRUKCE o ní podrobně informoval v čísle 2/2004. Levá a pravá část tunelu je na několika místech, z důvodu bezpečnosti, propojena. Kromě tunelu Panenská bude na trase Trmice - hranice ještě jeden kratší tunel Libouchec. Celý úsek až ke státní hranici dlouhý přes 23 kilometrů, má být zprovozněn na konci roku 2006. Náklady na stavbu tunelu Panenská se pohybují kolem 4,2 miliardy korun, které poskytuje Státní fond dopravní infrastruktury. Dále se však plánuje využít i úvěru od Evropské investiční banky.
Této ojedinělé akci předcházela několikaminutová světelná ohnivá show na jejímž konci se z barevné brány vynořila skupinka pracovníků Metrostavu, oděná do nažehlených montérek, aby se za jejich zády vzápětí rozburácely obří zemní stroje zakusující se do těla kamenného kopce, kterým tunel povede. To vše bylo umocněno projevem biskupa Josefa Koukla, žehnajícího patronce havířů sv. Barboře, která má ohlídat bezpečnost dělníků na této podle biskupa tolik potřebné stavbě.
Pravý tubus Panenská bude nejdelší i po dokončení levé poloviny tunelu, ta bude mít totiž 1.975 metrů. Plocha výrubu je 85,5 metru čtverečního a v místě bezpečnostních zálivů 121 metrů čtverečních. V již proraženém tunelu včera pokračovaly práce na osazování izolace a betonáži definitivní obezdívky tunelu. V druhé tunelové troubě je zatím vyraženo z obou portálů dohromady 1.700 metrů a v odstupu za čelbou od severního portálu probíhají také práce na definitivní obezdívce.