Na Mostě Košická v Bratislavě finišují
Rubrika: 2004
Den otevřených dveří, který se konal v neděli 5. září 2004 na největší současné dopravní stavbě na Slovensku, přilákal tisíce lidí. Ti měli jedinou a poslední možnost prohlédnout si zblízka unikátní technické dílo, zaručující po definitivním osazení celkovou délku přemostění 835 metrů včetně estakád. Hlavní mostní objekt má délku 517,3 metru a hlavní pole mostu měří 231 metr.
Ocelový oblouk má v největší výšce 36 metrů a je na něm 66 kusů závěsů, nesoucích mostovku. Ta bude po osazení 15 metrů nad hladinou Dunaje. Toto mimořádné inženýrské dílo umožní propojení městské části Bratislava - Petržalka s městskými částmi Mlýnské Nivy a Ružinov bez zatížení centrální městské zóny. V rámci výstavby mostu bude přebudována řada souvisejících křižovatek s cílem přesměrovat dopravní zátěž na již vybudované dopravní okruhy.
Investorem akce je Metro Bratislava a generálním projektantem Dopravoprojekt Bratislava. Z mezinárodního tendru na zhotovitele stavby, kterého se zúčastnilo 13 firem a konsorcií, vyšlo vítězně sdružení, v němž je lídrem Doprastav Bratislava spolu s firmou MCE Linz. Práce na výstavbě ocelové části mostu, jehož jednotlivé části připravovali tři dodavatelé a jehož hlavní mostní pole montovali na břehu Dunaje montéři Hutních montáží Ostrava, nyní finišují a probíhá příprava na zaplavení mostu k definitivnímu osazení. S ohledem na hmotnost hlavního pole (5.240 tun) půjde o mimořádně náročnou práci s využitím speciálních pontonů a nejrůznější techniky. Počítá se s tím, že přemístění hlavní pole potrvá tři dny. Podle dosavadních propočtů tři dny.
V první fázi bude nutné nalodit konec mostu ze strany od Hradu na pontonovou soupravu. Poté bude následovat přeplavení mostu na pilíř č. 10, který je vybudován v korytě Dunaje na petržalské straně, přičemž celou přepravu bude nutné hlídat, případně brzdit, pomocí obřích brzdných souprav - elektrických vrátků. Most se bude v této fázi otáčet na straně přístavu v jednom bodu na speciálním kalotovém ložisku, zatímco protilehlá strana této části bude pojíždět na čtvrtkruhové dráze, vytvořené z lešení typu Pižmo a obřích nosníků o celkové váze 800 tun. Poslední fáze bude znamenat přemístění petržalské části hlavního pole mostu na nosný pilíř. Budou následovat další práce jako je kompletní vystrojení ocelové části mostu - osazení iluminace, radarové, denní, meteorologické a světelné signalizace. Patří sem také uložení inženýrských sítí včetně vodovodu DN 600 do technického prostoru mostu.
S celým procesem zaplavení hlavního ocelového pole mostu se počítá v závislosti na plavebních podmínkách v letošním září. Mezitím probíhá průběžně výstavba Estakády Bratislava, kde je třeba vystavět 75 tisíc m2 vozovky a okolo 17,5 tisíce m2 mostních izolací. Celá stavba je velkým souborem 140 objektů, mezi něž patří kolektory, kanalizace, překládky inženýrských sítí, chodníky vozovky, lávky pro pěší a cyklisti, opěrné zdi a protihlukové stěny. O postupu výstavby budeme dále průběžně informovat.