KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Svařování a dělení    Metalurgické obloukové spojování oceli s hliníkem při výrobě hybridních desek

Metalurgické obloukové spojování oceli s hliníkem při výrobě hybridních desek

Publikováno: 15.10.2011
Rubrika: Svařování a dělení

Zatímco dosud bylo tepelné spojování oceli a hliníku považováno za neproveditelné, dnes je tento proces reálně možný. Revoluční řešení splňuje vize materiálových specialistů a konstrukčních a výrobních inženýrů. Ale především manažeři automobilového průmyslu chtějí tepelně spojovat pevnou ocel s lehkým hliníkem – vždy podle časového průběhu zatížení
v dílu. Zvláště automobilovému průmyslu to pomůže snížit hmotnost vozidel, tím i spotřebu energie a emisí CO2, a splnit limitní hodnotu EU 130 g vyprodukovaného CO2/km v roce 2012. Také ostatním oborům – od designových objektů přes střechy hal až po větrné elektrárny – přinášejí lehké konstrukce velké výhody.

Podle učebnic svařování nelze obloukovým svařováním spojovat kovy, jejichž fyzikální vlastnosti, jako je teplota tání (1 500 versus 590 °C), koeficient roztažnosti (1,2 versus 2,3 mm/100 °C) nebo elektrochemický potenciál, se výrazně liší.

Tento svářečský problém provokuje společnost Fronius již více než 20 let. Novému řešení CMT (Cold Metal Transfer) předcházela první reprodukovatelná spojení již dříve. Díky spolupráci se společností Voestalpine však začala od roku 2003 nabývat reprodukovatelná technologie konkrétní podoby. Četné pokusy mezitím dokázaly, že metoda a její aplikace jsou vhodné i pro průmyslové využití. Na straně hliníku je svarový spoj, zatímco u ocelového plechu se jedná o spoj pájený.

Společnost Fronius a Voestalpine obdržely za toto řešení několik patentů. Společně vyvinuly vysoce tvárné hybridní desky. Ty lze jako polotovary pomocí různých postupů (ohýbání, válcování nebo hluboké tažení) tvarovat na profily nebo pohlcovače nárazů.

NĚKTERÉ TECHNICKÉ OMEZUJÍCÍ PODMÍNKY
Ocelové plechy musí být pozinkované (jak je obvyklé v automobilovém průmyslu), hliníkové plechy musí pocházet z materiálových řad AW5xxx nebo 6xxx a jako svařovací, popř. pájecí materiál je předepsána slitina AlSi3Mn1. Zinková vrstva na ocelovém plechu působí jako tavidlo a smáčí ocel. Rozhodující je intermetalická fáze. Má být co nejtenčí, maximálně 10 μm. Pak je pevnost spoje tak vysoká, že svar při tahových zkouškách vydrží, a dojde k přetržení hliníkového plechu. Několikaleté testy na tvarovaných deskách dokazují, že nedochází k mezikrystalickým, napěťovým ani trhlinovým korozím, prokazatelné jsou pouze plošné koroze. U desek se osvědčily svařovací systémy, které pomocí procesu CMT oboustranně synchronně kolmo shora dolů svařují pájením. Know-how společnosti voestalpine zahrnuje leptání geometrie svaru, zatímco přídavný materiál a modifikace patentovaného systému CMT jsou výsledkem práce výzkumného a vývojového oddělení společnosti Fronius.

CERTIFIKACE ISO 9001:2008
Kvalitní a bezproblémovou dodávku hybrydních desk nově zaručuje i certifikace ISO 9001:2008, kterou společnost Fronius Česká republika s. r. o. získala. Certifikace prověřuje systém managementu kvality stanovený institucí International Organisation for Standardisation (ISO). Certifikaci provedla společnost Quality Austria. Základním a zároveň významným faktorem pro udělení certifikace byl jedinečný „VSP-koncept“, který společnost Fronius využívá k organizaci svých odbytových a servisních služeb. Certifikace zahrnuje kompletní organizaci odbytu a servisu v České republice v odvětvích svařovací a solární techniky a rovněž VSP-týmy včetně externího pracoviště v podniku Evobus Plzeň, kde přímo na místě působí jeden technik společnosti Fronius. Tato certifikace má platnost tři roky. Certifikace ISO 9001:2008 patří k úkolům mezinárodního managementu kvality (QM International), přičemž dílčím úkolem je i QM-audit společnosti Fronius.

Metallurgical Arc Joining of Steel With Aluminium in Production of Hybrid Slabs
While up to now thermal joining of steel and aluminium has been considered impractical, today this process is in fact possible. The revolutionary solution meets the vision of material specialists and design and manufacturing engineers. But above all, the automotive industry executives want to thermally join solid steel with light aluminium – always depending on the time course of load in the part. It will help, in particular, the automotive industry reduce the vehicle weight and energy consumption and CO2 emissions, and meet the EU limit value of 130 g CO2/km produced in 2012. Light structures will bring great advantage to other industries as well – from designed objects through the hall roofs to wind power plants.

Z podkladů Fronius International GmbH

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Crash test působivě demonstruje souhru a efekt hliníkového a ocelového dílu. Hliník absorbuje deformační energii, zatímco ocel zajišťuje bezpečný prostor.Zkušební těleso po provedení tahové zkoušky – k přetržení došlo zhruba v polovině hliníkového plechu, nikoliv ve spoji.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Svařování slabých plechůSvařování slabých plechů (175x)
Nejprve to hlavní – co si představit pod pojmem slabý plech. Je to tenký plech válcovaný za studena plech tloušťky 0,6 –...
Volba konstrukčních ocelí pro stavební svařované konstrukce podle významu označeníVolba konstrukčních ocelí pro stavební svařované konstrukce podle významu označení (139x)
Pro stavební svařované staticky, dynamicky a únavově namáhané konstrukce, pracující za teplot v podcreepové oblasti jsou...
Hliník a možnosti jeho svařováníHliník a možnosti jeho svařování (124x)
Hliník se nesvařuje s takovou samozřejmostí jako jiné kovy. Jeho velká afinita ke kyslíku, rychlá tvorba kysličníku hlin...

NEJlépe hodnocené související články

První jeřábový hák na světě vyrobený 3D tiskemPrvní jeřábový hák na světě vyrobený 3D tiskem (5 b.)
První jeřábový hák na světě vyrobený technikou 3D tisku úspěšně prošel zátěžovými testy na 80 tun a souvisejícími kontro...
„Robotické nahrazení svářeče u našich aparátů pro nejbližší budoucnost nevidím jako možné,“„Robotické nahrazení svářeče u našich aparátů pro nejbližší budoucnost nevidím jako možné,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Lumír Al-Dabagh, generální ředitel ZVU STROJÍRNY, a. s....
Eurazio center – největší předváděcí centrum laserů a CNC strojů zahájilo výstavbuEurazio center – největší předváděcí centrum laserů a CNC strojů zahájilo výstavbu (5 b.)
Časům nakupování průmyslových strojů na slepo, bez osobního vyzkoušení a podrobné znalosti strojů, provozních nákladů a ...

NEJdiskutovanější související články

Varianty obalených elektrod – obalené elektrody s dvojitým obalemVarianty obalených elektrod – obalené elektrody s dvojitým obalem (4x)
Svařování obalenou elektrodou rozhodně nepatří mezi zastaralé metody. Použití kvalitní obalené elektrody umožňuje vytvoř...
Použití ocelí normalizačně tepelně zpracovaných S355NL a termomechanicky zpracovaných S355MLPoužití ocelí normalizačně tepelně zpracovaných S355NL a termomechanicky zpracovaných S355ML (3x)
Při návrhu svařované mostní konstrukce pro městkou komunikaci v Praze Troji byla posuzována možnost použít místo klasick...
Hliník a možnosti jeho svařováníHliník a možnosti jeho svařování (2x)
Hliník se nesvařuje s takovou samozřejmostí jako jiné kovy. Jeho velká afinita ke kyslíku, rychlá tvorba kysličníku hlin...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice