Kvalitativní studie českého stavebnictví 2007
Jakým způsobem se v českém stavebnictví získávají zakázky? Jaká kritéria mají největší vliv při výběru dodavatelů? Jaké jsou zkušenosti firem z účasti ve veřejných výběrových řízeních? Kdo je klíčová osoba pokud chceme firmu oslovit s nabídkou? Je korupce běžnou součástí podnikání v českém stavebnictví? Které informační zdroje jsou využívány různými segmenty firem v českém stavebnictví? Na tyto a rovněž mnohé další otázky odpovídá zpracovaná Kvalitativní studie českého stavebnictví 2007.
Tato studie je pokračováním úspěšného zpracování stejně zaměřené studie z roku 2006. Pokračuje tak v soustavném a pravidelném monitorování a analýze vývoje klíčových faktorů potenciálu českého stavebnictví. Díky těmto analýzám založených na aktuálních informacích získaných na základě interview přímo od společností působících na trhu, mohou firmy účinněji oslovovat své potenciální zákazníky, plánovat marketingové strategie a díky tomu také zvýšit své obraty. Kvalitativní studie českého stavebnictví 2007 je součástí rozsáhlého projektu výzkumu Vývoje potenciálu stavebnictví v zemích střední a východní Evropy realizovaného při Vysoké škole ekonomické v Praze díky partnerské spolupráci s poradenskou společností KPMG Česká republika.
Projekt se zabývá sledováním a analýzou klíčových kvalitativních faktorů stavebnictví v devíti zemích střední a východní Evropy. Poskytuje tak plně srovnatelné údaje a analýzy mezi jednotlivými zeměmi, které jsou předmětem výzkumu. V současné době je již výzkum pro rok 2007 dokončen na Ukrajině, Slovensku, Estonsku, Maďarsku a ČR.
Výzkumu zpracovaného v České republice se zúčastnilo 310 velkých, středních i malých firem podnikajících v českém stavebnictví. Z těch největších je možné zmínit společnosti Skanska, Metrostav, Hochtief, VCES, Průmstav, Firesta a mnohé další.
Zkoumané společnosti byly rozděleny do několika segmentů tak, aby získané informace měly maximální vypovídající hodnotu a navíc, pokud to daná oblast dovoluje, aby bylo možné provést vzájemné křížové srovnání pro efektivní potvrzení výsledků. Jako příklad je možné uvést analýzu způsobů zadávání zakázek. Procesu zadávání/získávání zakázek jsou vždy přítomny alespoň dva subjekty (popř. skupiny subjektů). Na straně jedné je to zadavatel zakázky a na straně druhé potenciální dodavatelé prací, stavebních materiálů, mechanizace, atd. Pro poskytnutí přesných informací je třeba zohlednit oba tyto pohledy. Tato zpracovaná analýza poskytuje nejen přehled o způsobu zadávání zakázek, ale rovněž i analýzu druhé skupiny, tzn. jakým způsobem dodavatelé zakázky získávají (dodavatelé stavebních prací, materiálů, produktů a stavební mechanizace). Výsledkem je komplexní analýza způsobů zadávání zakázek v českém stavebnictví jak z pohledu zadavatelů těchto zakázek, tak rovněž i firem, které tyto zakázky získávají (dodavatelů).
Celkově byli představitelé jednotlivých firem dotazováni na 40 otázek rozdělených do několika oblastí stavebnictví:
-
OBLAST ZÍSKÁVÁNÍ A ZADÁVÁNÍ ZAKÁZEK – aktuální trendy na trhu, využívané způsoby pro výběr dodavatelů, klíčová kritéria výběru a hlavní požadavky zadavatelů, klíčová osoba ve firmě k oslovení při prezentaci nabídky, objemy vynakládané na stavební materiály, a také stavební mechanizaci v roce 2006 a plány na rok 2007, frekvence výběru nových dodavatelů, zkušenosti s výběrovými řízeními, tendry financované z veřejných zdrojů, míra transparentnosti, míra korupce.
-
OBLAST INFORMAČNÍCH ZDROJŮ A PROSTŘEDKY KOMUNIKACE – míra informovanosti o potencionálních příležitostech, způsoby a prostředky pro získávání informací, hlavní informační zdroje a jejich hodnocení, zastoupení jednotlivých využívaných médií, způsoby využití elektronických médií a Internetu, preferované způsoby a využívané prostředky pro komunikaci se zákazníky a dodavateli.
-
VYUŽÍVANÉ TECHNOLOGIE A VYTÍŽENÍ KAPACIT – hodnocení aktuální úrovně využívaných technologií, plány zavádění nových technologií a investic v této oblasti, současné vytížení kapacit firem.
-
VÝVOJ STAVEBNICTVÍ, PREDIKCE PRO PŘÍŠTÍ ROK A KLÍČOVÉ LIMITUJÍCÍ FAKTORY – očekávaný vývoj stavebnictví, vývoj prodejů, očekávané změny tržních pozic, klíčové faktory limitující jednotlivé firmy, váha jednotlivých faktorů a jejich hodnocení.
-
VLIV ROZŠÍŘENÍ EVROPSKÉ UNIE A GLOBALIZACE NA STAVEBNICTVÍ V ČR – hodnocení vlivu ekonomické globalizace na stavebnictví ČR, zaměstnávání cizinců bez patřičných povolení, vliv úplného otevření trhu v rámci EU.
Cílem Kvalitativní studie českého stavebnictví 2007 je poskytnout přehledné analýzy výše uvedených zkoumaných oblastí, které pomohou firmám v růstu objemu realizovaných zakázek a prací a umožní firmám lépe přizpůsobit své marketingové strategie podle aktuální situace na trhu.
Pokud máte zájem o zaslání Kvalitativní studie českého stavebnictví 2007, popřípadě o více informací týkajících se projektu Výzkumu potenciálu stavebnictví v zemích střední a východní Evropy, kontaktujte náš projektový tým na e-mailové adrese: vacekjir@vse.cz, popř. na www.CeeConstruction.Eu.