KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Kas Oosterhuis: New kind of building

Kas Oosterhuis: New kind of building

Publikováno: 27.8.2006, Aktualizováno: 22.2.2010 00:08
Rubrika: Zajímavosti

(přednáška na Dni ocelových konstrukcí, Brno 26. dubna 2006) - Letošní ročník Dne ocelových konstrukcí na brněnském výstavišti se mohl chlubit mezinárodní účastí díky přednášce nizozemského architekta Kase Oosterhuise, která přitáhla početné publikum. Stejný architekt navštívil už o rok dříve Fakultu architektury ČVUT v Praze a letošní akce na předchozí vystoupení volně navázala.

Větší důležitost letos měly postupynavrhování a projektování ocelových konstrukcí, ale nechyběly ani ukázky interaktivních projektů a právě vznikající studie, na kterých jeho kancelář pracuje.

Během přestávky, ještě před samotnou přednáškou, mělo publikum možnost zhlédnout video- a audioprezentaci dvou interaktivních projektů. Bylo tak zřejmé, že i formou prezentace se tyto stavby odlišují od běžné produkce.

První videoklip představil jednu z verzí staršího díla Trans-ports. Jde o návrh konstrukce, která je schopna měnit tvar, přizpůsobovat se svým návštěvníkům a komunikovat s nimi. V klipu struktura „tančí“ do rytmu hudby spolu s jejími návštěvníky a v jednom okamžiku dokonce jakoby z legrace povalí jednoho z nich na zem. Tento projekt vznikl i jako internetová hra, ve které návštěvník webových stránek může do určité míry ovládat pohyby struktury.

Druhé video představilo další generaci tohoto přístupu, která byla posunuta o krůček do reality – objekt Muscle vystavovaný ve foyer Centre Pompidou v Paříži. Šlo o součást propagace Non-Standart Architectures, které se účastnilo přes deset výjimečných architektonických kanceláří z celého světa. Každá z nich byla požádána, aby kromě svých projektů připravila i něco speciálního pro samotnou výstavu. V kanceláři ONL tak vznikl objekt plněný vzduchem z velkého kompresoru, který se pohyboval pomocí pneumatických svalů společnosti Festo kontrolovaných počítačem. Senzory po jeho obvodu zachycovaly doteky návštěvníků a přenášely je do systému řídícího pohyby. Systém si mohl zvolit, zda a jak na dotek zareaguje. Podle tvůrců je právě v tom pravá interaktivita a komunikace – nikoli když na podnět následuje dopředu daná reakce, ale když má systém možnost podnět vyhodnotit a sám zvolit akci.
 


Poslední otevřená velká stavba kanceláře – Hessing
Cockpit and Sound Barrier

Šlo pravděpodobně o první opravdu realizovanou interaktivní architekturu, která se pohybovala jako samostatná struktura, i když k obyvatelné stavbě má ještě daleko. Těm několika lidem a tvůrcům, kteří se při instalaci ocitli uvnitř objektu, ale poskytla nezapomenutelný zážitek.

Hned na úvod si Kas Oosterhuis neodpustil pozitivní komentář k předchozímu příspěvku, ve kterém architekt Miloš Florián představoval možnosti, jež do architektury mohou přinést nové materiály vyráběné nanotechnologiemi. Podle Kase Oosterhuise je znalost současného vývoje velice důležitá a pomáhá inženýrům a architektům v jejich práci nebo při vytváření důležitých vizí.

Svůj přístup k architektuře vysvětlil Oosterhuis na několika projektech. Jeho stavby mají elegantní tvar i povrch, o kterých mluví v angličtině jako o bodies (tělech) a skins (kůžích). Mnohé lze zároveň vnímat jako skulptury či kosmické koráby, které měkce přistály na naší planetě. Velkou inspirací je i automobilový design, kde často krásné oblé tvary plynule přecházejí k hranám a naopak.

Jednou ze staveb, které dobře ilustrují jeho přístup, je výstavní pavilon Web of North Holland z roku 2002 postavený na výstavišti v nizozemském Harlemmermeer. Jde o krásný tvar realizovaný v trojrozměrné ocelové konstrukci, jejíž červená trojúhelníková pole vyplňuje stříbrná „kapotáž“. Podobně jako u některých luxusních automobilů, vstupní dveře se otevírají vzhůru a jsou organickou součástí pláště. Při uzavření prakticky úplně splynou s okolní fasádou. Mimo výtvarného záměru je to s trochou nadsázky i výborné bezpečnostní opatření – případný nezvaný návštěvník bude mít po uzavření budovy vůbec problém nalézt vstup.

Při návrhu byl organický tvar nejprve vymodelován v počítači a skriptováním v AutoCAD LISP byla generována nosná konstrukce. Na základě těchto dat mohla být bez dalších mezikroků přímo vyrobena. Jedná se o postup, který Kas Oosterhuis propaguje a nazývá jej „file to factory“, což, volně přeloženo, znamená „data z počítače architekta přímo do výroby“. K realizaci tak postačuje trojrozměrný počítačový model. Stejný model usnadňuje i komunikaci s dodavatelem a dvojrozměrné výkresy jsou nutností jen při získávání stavebního povolení na úřadech.

U takové výroby také ničemu nevadí, že ani jeden prvek není shodný s jiným, ale vždy se svými rozměry liší. Jejich podobnost je parametrická – shodný je tvar, rozměry jsou různé. Současné technologie vedou od levné masové produkce stejných prvků (mass production) k levné „masové přizpůsobivosti“ (mass customisation).

Na pavilonu Web of North Holland lze také dobře osvětlit další heslo, které Oosterhuis používá a jež s výrobou přímo souvisí. Jde o přístup k navrhování nazvaný „jedna budova – jeden detail“. Pokud je to možné, je pro konstrukci budovy použit jeden parametrický detail, což výrobu také zjednodušuje a zlevňuje.

Pavilon v současnosti zažívá svůj druhý život, protože byl upraven a převezen do Delftu, aby sloužil jako laboratoř na zdejší fakultě architektury. Stejný postup byl demonstrován i na poslední otevřené velké stavbě kanceláře – Hessing Cockpit and Sound Barrier v Nizozemsku. Dvě části projektu tvoří zvuková bariéra ze skla a oceli a showroom luxusních automobilů. Tvar bariéry se vlní a prohýbá v délce 1,5 km podél dálnice mezi Utrechtem a Amsterdamem. Plynulým rozšířením tvaru bariéry ve střední části vzniká prostor pro velký showroom prodejce automobilů.

Celý tvar vznikl na základě definování několika řídících křivek a následným generováním konstrukcí v počítači. Tak byl nejprve vytvořen mrak bodů v místech budoucích styčníků. Vzhledem k velkému množství prvků konstrukce a jejich vzájemné odlišnosti nepřipadá v tomto případě manuální modelování či kreslení vůbec v úvahu. V architektonické kanceláři byl vytvořen model kostry v MAXScriptu v programu 3D Studio Max pro ocelové prvky včetně skleněných výplní. Generované rozměry výplní pak mohly být přímo poslány dodavateli. Ještě podrobnější model ocelové konstrukce v AutoCAD LISP měl zpracován její dodavatel Meijers Stahlbau, což poskytlo možnost kontroly.

Konstrukce mohly být montovány na staveništi bez nutnosti použití lešení. Při montáži byly postupně přeměřovány kontrolní body a zjišťovány odchylky od původního modelu.

The author of the article writes about the content of a lecture of the Dutch architect Kas Oosterhuis, which was presented on the Day of Steel Structures held within the Construction Fair Trade Brno 2006. Kas Oosterhuis introduced his works and spoke about new technologies used in architecture, such as nano-architecture.

Celý článek v nezkrácené podobě naleznete v časopisu Konstrukce 4/2006.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (410x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (56x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (55x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice