KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    2006    Karolina 2006 – Ostravané mohli hlasovat o budoucí podobě nového centra města

Karolina 2006 – Ostravané mohli hlasovat o budoucí podobě nového centra města

Publikováno: 12.6.2006, Aktualizováno: 26.12.2008 10:40
Rubrika: 2006, Nová Karolina

Ve foyer ostravské Nové radnice je do konce června k vidění výstava soutěžních projektů developerské soutěže Karolina 2006 (zastavění území po bývalé Koksovně Karolina v centru města). Své projekty zde prezentuje pět developerských firem – Sekyra Group, Sdružení firem Orco Property Group a TriGránit Czech Republic, Multi Development Czech Republic, ECE + Passerinvest Group a ING Real Estate Development CR.

Ostravané starší 15 let mohli o budoucí podobě území do konce května dokonce i hlasovat. Výsledky ankety budou spolu s odbornými posudky a stanovisky dotčených subjektů a orgánů státní správy zahrnuty do materiálu, který bude předložen radě a zastupitelstvu města. Ty by měly o tom, který z pěti uchazečů bude vyzván k uzavření smlouvy o koupi pozemků na Karolině, na nichž by se mělo začít podle jeho soutěžního projektu stavět, rozhodnout na zasedání 28. června.

Vize uchazečů o realizaci projektu Karolina

SEKYRA GROUP

Dominantou Karoliny by mohla být skleněná těžní věž
Nákupní galerie by neměla být dominantním prvkem umístěným v samotném centru Karoliny, ale pouhou její součástí umístěnou na okraji území. To je jedna z hlavních myšlenek projektu developerské společnosti Sekyra Group. Dominantou by totiž měla být stylizovaná skleněná těžní věž, již navrhl architekt světového jména, ale českého původu Jan Kaplický. Ostrava by se po mnoha světových metropolích stala prvním českým městem, v němž by stála Kaplickým navržená stavba.

Popis řešeného území
Jedná se o ojedinělou architektonicko-urbanistickou strukturu, která je určena jak pro obyvatele této oblasti, tak i pro všechny příchozí. Řešení by mělo obsahovat převážně bydlení s množstvím různorodých funkcí občanské vybavenosti (služby, základní školství, mateřské školy, galerie, restaurace, administrativa, hotel, relaxace, zábava a sport).
Převážná část statické dopravy bude umístěna v podzemí tak, aby nedocházelo k velkým odstavným plochám podél jednotlivých objektů.
Návrh řešeného území přímo navazuje na další rozvojové lokality, převážně v jižní oblasti směrem k areálu národní kulturní památky Dolní Vítkovice.
Kromě výše uvedených funkcí na Karolině vzniknou i stavby, které mají regionální a nadregionální charakter (kampus vysoké školy, krytá sportoviště, kulturní a společenské stavby).

Podstatou našeho řešení je logický dopravní systém automobilové dopravy a MHD, který neprotíná jednotlivá náměstí, ale navazuje na stávající pěší tahy směrem do historického centra, do oblasti směrem na západ (Dům kultury města Ostravy, Park Milady Horákové a nově vznikající v souboru budov okolo bývalé budovy stranických orgánů). Automobilová doprava v celém území je řešena po obvodu, z ulice 28. října navrhujeme přímý sjezd na obvodovou komunikaci a dále na propojení ulice Porážkové, z jižní části dochází k vybudování nového rondelu, který spojuje prodlouženou ulici Sokolskou, levý břeh řeky Ostravice a nově zbudované komunikace. Celé území je propojeno tramvajovou dopravou, která svojí jednou trasou protíná městská pole a pokračuje dále přes ulici Nádražní směrem k hlavnímu nádraží a svojí druhou trasou obepíná větší část řešeného území a navazuje na stávající trasy směrem do Poruby. Na celém území jsou zřízeny dva nové přestupní uzly, jeden je situován u nově navržené sportovní haly a druhý u hotelu Palace. Kromě těchto dvou přestupních uzlů jsou do celého území navrženy další dvě tramvajové zastávky. Celé území Karoliny je také obslouženo trolejbusovou dopravou, která bude vybudována na spojnici ulice Porážkové a prodloužené trasy Sokolské.

Otevření celého území směrem k řece Ostravici, kde je navrhována nízkopodlažní bytová zástavba, pěší a cyklistické trasy okolo řeky, které budou dále rozšiřovány jižním směrem.
V žádném případě není vhodné umístění velkého objemu (hypermarketu s galeriemi), který by svojí rozlohou a množstvím rozličných funkcí zcela pohltil dané území, a to i v návaznosti na jeho budoucí rozvoj. Náš návrh řeší galerie až na okraji území jako samostatný objekt, tvořící spojnici mezi nynější zástavbou a budoucím rozvojem jižních lokalit. Nedílnou součástí návrhu jsou i výtvarná díla, která máme umístěna jak v rámci řešeného parteru, tak i vně významných budov.
Zajímavou stavbou v oblasti kultury je navržená galerie, která má dvě patra zapuštěná do země, ale její objem je pouze jeden metr nad niveletou městských polí. Lidé budou moci vnímat dění v jednotlivých podzemních podlažích přes prosklenou stropní konstrukci stavby.
Podíl veřejné zeleně je přímo úměrný jednotlivým náměstím a veřejným plochám s tím, že na frekventovaných částech jsou kromě zeleně kompozičně umístěny individuální městské dřeviny a vodní plochy. Vyšší vzrostlá městská zeleň je hojně umístěna po obvodu urbanistického celku.

V centru hlavních pohledových os směrem z historického náměstí, ze Slezskoostravského hradu, z Frýdlantských mostů je vytvořena 90metrová dominanta, ve které jsou umístěny společenské, gastronomické, administrativní a bytové funkce. Tato dominanta je stylizací těžní věže s moderními architektonickými prvky, symbolizující historii celého území (Důl (koksovna) Karolina, Žofínská huť). Obvodový plášť by byl složen ze skleněných panelů, které by umožňovaly změnu barevnosti fasády.
Další architektonicky hodnotnou stavbou je administrativně-správní komplex (může sloužit jako univerzitní kampus), skládající se ze dvou oblých objektů a středního atria s tropickou zelení. Na administrativně-správní komplex bezprostředně navazuje krytá sportovní hala, která je přístupná jednak proskleným mostem přímo s univerzitou a dále pro ostatní příchozí je navrženo moderní plato s vazbou na lávku přes ulici Místeckou směrem o obchodnímu centru Karolina. V podnoží sportovního zařízení je množství obchodů a služeb včetně přestupního terminálu.
Celé řešení si klade za cíl vytvořit logickou a nenásilnou vazbu k historické části města, důraz je také kladen na vysokou architektonickou hodnotu jednotlivých staveb tak, aby byly vnímány ze všech pohledů. Je respektován rozvoj celé oblasti směrem k národní kulturní památce Dolní Vítkovice. Tato koncepce řeší další rozvoj univerzity, ale i bydlení a dalších funkcí.

Městotvorný návrh
Centrum Ostravy trpí nedostatkem stálých obyvatel. Plocha městského centra je poměrně přesně omezena řekou Ostravicí, Muglinovskou ulicí, železniční tratí na jih a právě Karolinou. Jinými slovy, Karolina představuje jediný prostor, kam lze městské centrum rozšířit. Návrh SG předpokládá navázat na současnou historickou zástavbu u hotelu Palace a křížení ulice Nádražní a 28. října polyfunkční zástavbou se silně dominantním rezidenčním prvkem. Předpokládá přímou návaznost na současné městské centrum a jeho rozšíření o nové náměstí.

Nákupní centrum/galerie
Návrh SG vychází z toho, že drtivá většina návštěvníků velkoplošného nákupního centra je tvořena lidmi, kteří v místě, kde je toto centrum umístěno, nebydlí. S ohledem na současný trend se pak dále do nákupního centra dopravují povětšinou osobními automobily. S poukazem na 'městotvornost' návrhu SG je nákupní centrum umístěno v zadní části prostoru Karolina a veškerá doprava je odvedena co nejdále od centra města. Umístění nákupního centra kamkoliv blíže k ulici 28. října přivede dopravu do míst bezprostředně navazujících na současné centrum a diskvalifikuje zde možnosti bydlení. Historické centrum nesmí být od nových rezidenčních částí Karoliny odděleno komunikací. Ta by přeťala přirozené pěší koridory (pražská magistrála).
Centrum města není možné dále zatěžovat dopravou nerezidentů.

Bydlení život v centru
Ostrava, respektive její centrum, trpí poměrně zvláštním rozložením svých obyvatel. Nejvíce rezidentů bydlí v oblasti od Hornické polikliniky k Nové radnici. Dále směrem k Masarykovu náměstí, podél řeky a směrem ke Stodolní ulici, právě směrem na Karolinu hustota obyvatel klesá, až v podstatě mizí.
Je známé, že je ekonomicky výhodnější stavět na tzv. zelené louce, než opravovat starý, většinou historický objekt. Nelze proto očekávat náhlou rekonstrukci městského centra a jeho navrácení k rezidenčnímu účelu bez silného ekonomicko-společenského impulzu. Při zohlednění shora popsaného omezení rozvoje centra města, by právě takovým impulsem mohlo být, dle SG, plynulé rozšíření centra města směrem na Karolinu bytovou zástavbou. Uvážíme-li, že drobná bytová výstavba započala nebo se plánuje v Komenského sadech, bude bytová výstavba na opačném konci centra přímo tlačit na jeho rekonstrukci a rehabilitaci.
Bydlení je velice citlivé na své okolí. Kvalitní (a tím zdaleka neříkáme drahé) bydlení nemůže fungovat vedle rušné komunikace sloužící návštěvníkům nákupního centra, bez služeb a potřebné infrastruktury. Pakliže uvážíme, že většina služeb je v současném centru alespoň částečně zastoupena, postačí, když běžné denní komunikaci obyvatel Karoliny se současným centrem nebude postavena žádná překážka. Noví rezidenti se stanou přirozenou součástí centra města a svou přítomností (nikoliv pouze přijížděním za prací či nákupem) dotvoří také spektrum služeb pro centrum města obvyklých.

Priority developera
Je nepochybné, že z krátkodobého hlediska se jako nejlukrativnější část Karoliny jeví pás pozemků přiléhající k ulici 28. října. Právě způsobem využití tohoto území se zcela jasně ukáže priorita jednotlivých developerských společností. SG toto území navrhuje využít k rezidenčním účelům namísto prostého, byť z ekonomického hlediska nejziskovějšího umístění nákupního centra.

Nákupní centrum
S ohledem na současný stav realitního trhu a vzniku infrastrukturálních investic přímo podmiňujících rozvoj Karoliny je ekonomicky nezbytné nákupní centrum na Karolinu zakomponovat. Vhodným umístěním však lze docílit požadovaného ekonomického efektu, a současně zamezit přímé devastaci centra města, respektive zamezit jeho dalšímu rozvoji.
S odkazem na výše uvedené je nákupní centrum zapotřebí vnímat i s ostatními negativními vlivy, které s sebou přinášejí. Tím je zejména doprava. Návrh SG předpokládá odvedení dopravy návštěvníků nákupního centra mimo rezidenční zóny.
Jakýkoliv rozvoj městského centra, zejména pak rezidenčního bydlení, za nákupním centrem pokládáme za nemožné (Vaňkovka Brno).

Etapizace výstavby
Je zřejmé, že development celého území Karoliny musí být rozložen do období několika let. Jak již bylo výše uvedeno, je ekonomicky nezbytné zahrnout do první etapy také výstavbu nákupního centra. Pokud panuje mezi veřejností obava z toho, že developer urychlí výstavbu nákupního centra a další etapy pak bude zpožďovat, přináší návrh SG originální záruku. Nákupní centrum a obslužné komunikace jsou umístěny ve vzdálené části Karoliny a první fáze polyfunkční výstavby navazuje na stávající městské jádro, takže v případě teoretického odložení dalších etap zůstane velice podstatným způsobem zachováno dané území. SG je jediným ryze českým uchazečem. Doménou SG je rezidenční výstavba, tj. jediný městotvorný prvek.

Hlavní body návrhu:

  • Vytvoření městotvorné urbanistické struktury se zaměřením na originální architekturu jednotlivých budov a celků.
  • Neumisťovat gigantické obchodní plochy do centra řešeného území, ale pouze na jeho okraj.
  • Na území Karoliny by měla převažovat bytová výstavba.
  • Celková logika dopravního systému navazující na pěší tahy do dalších částí města.
  • Převážnou část parkování situovat do 1., popř. 2. PP.
  • Navrhujeme významnou podporu rozvoje školství, a to nejen v podobě vysokoškolského kampusu, ale i vzdělání pro děti předškolního a školního věku.
  • Otevření řešeného území směrem k řece Ostravici s návrhem pěších a cyklotras.
  • Vytvoření relaxačních a oddechových ploch podél parteru jednotlivých budov.
  • Zaměření se na symboliku historie tohoto území a vytvoření dominanty viditelné ze všech pohledových i příchozích tras.
  • Vybudování nového zastřešeného sportovního polyfunkčního areálu, který by do budoucna nahradil jednotlivá sportoviště v blízkém okolí (např. halu Tatran)
  • Rekonstrukce historické haly na kulturně-společenské centrum, sloužící jak univerzitě a obyvatelům Karoliny, tak i ostatním obyvatelům města.
  • Etapizaci celého území vytvořit tak, aby nenarušovala nově zbudované části a celková doba výstavby by měla odpovídat reálným možnostem.

Více informací na www.karolina2015.cz.

 

ORCO PROPERTY GROUP A TRIGRÁNIT CZECH REPUBLIC

Karolina jako nová živá městská čtvrť a přirozené rozšíření centra Ostravy

  • Harmonické propojení původní zástavby a nové čtvrti na Karolině – návrh respektuje urbanistický ráz okolí a zcela přirozeně navazuje s uvolněnou a „vzdušnou“ zástavbou na Karolině.
  • Maximální pestrost a provázání všech funkčních využití (různorodé bydlení, kanceláře, prostory pro nákupy a zábavu, služby, kultura, sportoviště, vzdělávání, oddych a rekreace, hotel) – to jsou základní předpoklady pro vytvoření skutečně živé čtvrti.
  • Zklidnění dopravy a vytvoření atraktivních nových pěších zón spojujících Karolinu a centrum Ostravy – klíč k provázání současného centra a nové zástavby na Karolině.
  • Důraz je kladen na vytvoření lákavých veřejných ploch, parků, pěších zón a náměstí s bohatým využitím zeleně a vodních prvků (fontány, gejzíry, jezírka atd.).

Jednoduché a fungující dopravní řešení

  • Vytvoření silničního okruhu okolo Karoliny od prodloužení Porážkové ulice až po napojení s prodlouženou Sokolskou a mostem přes Ostravici s možností budoucího propojení na Železárenskou od Vítkovic.
  • Svedení automobilové dopravy z „Frýdlantských mostů“ jižní sjezdovou rampou směrem ke kruhovému objezdu u prodloužení Porážkové umožňuje zklidnění dopravy v ulici 28. října až po Divadlo A. Dvořáka formou nově vytvořených zklidněných či pěších zón s vjezdem pro MHD.
  • Na jižním okraji nákupního a zábavního centra je plně v souladu se zadáním navržen přestupní terminál MHD (tram, bus, trolejbus) se smyčkou a pěším propojením na nádraží Ostrava-střed.
  • Nově navržené pěší zóny umožňují komfortní pěší přístup z centra města i z oblasti od Černé louky.
  • Maximální využití podzemního parkování a vytvoření vycházkových a cyklistických tras směrem k Ostravici.

Vytvoření centrálního bulváru „Zelené náměstí“

  • Bulvár „Zelené náměstí“ – jedna z hlavních atraktivních dominant projektu.
  • Zelené náměstí má formu pěší zóny s parkem se stromořadími, trávníky s vodními prvky uprostřed (fontány, jezírka) a množstvím ploch určených k odpočinku a zábavě.
  • Prostorné a široké Zelené náměstí povede od vyústění Poděbradovy třídy na 28. října až po komunikaci před Zámečnickou dílnou.
  • Umožní ničím nerušený výhled na Zámečnickou dílnu a objekty Dvouhalí (obdobně jako Národní muzeum v Praze opticky uzavírá Václavské náměstí).
  • Je jedinečným náměstím a parkem zklidňující ruch centra města. 
  • Zde směřují obě nově navržené pěší zóny a zóny zklidněné dopravy:
  1. od kruhové fontány Zeleného náměstí po třídě 28. října před Nádražní a Zámeckou až ke Smetanovu náměstí u divadla A. Dvořáka; 
  2. od prostoru před divadlem A. Dvořáka podél východní strany bloku hotelu Palace a zčásti ulicí Žofínskou, podél Domu knihy Librex k nárožnímu objektu a pasáži „ostravského Ungeltu“.

Architektonické dominanty projektu Ostrava City Center

  • Zelené náměstí – jedinečný a vzdušný prostor s moderní parkovou úpravou a bohatým využitím zeleně a vodních prvků, včetně výrazné kruhové fontány situované u napojení Zeleného náměstí na třídu 28. října.
  • Objekt Zámečnické dílny je vzhledově atraktivní stavbou. Po navrhované kompletní rekonstrukci se tento výjimečný objekt stane historickou dominantou území pohledově uzavírající Zelené náměstí.
  • Na nároží 28. října a Zeleného náměstí je situovaná výšková budova tvořící výrazný vertikální prvek, která se díky své poloze a mimořádnému hmotovému řešení stane výraznou dominantou a symbolem nové Karoliny. 
  • Tato budova, inspirovaná reminiscencí na vysokou hmotu „karolinského prádla“, předpokládá administrativní využití s obchody, restauracemi a službami v přízemí. Takováto dominantní budova by mohla být vhodná pro umístění významného objektu státní nebo městské správy (např. nová radnice městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz).

Bytové objekty

  • Vysoký důraz je kladen na rozmanitost a vysoký podíl bydlení na Karolině.
  • Navrhovaný projekt zajistí návrat bydlení do centra města.
  • Moderní, prostorné a vzdušné rezidenční objekty s vnitřními zahradami a atraktivní Vilová čtvrť v pásu zeleně u Ostravice.
  • Předpoklad 1.200 bytů různých velikostí a standardů s podzemním parkováním.
  • Noví obyvatelé Karoliny získají: 
  1. atraktivní a moderní bydlení, 
  2. blízkost rekreační zóny, bohaté zeleně, vycházkových a cyklistických tras, 
  3. sportovní klub, 
  4. komfortní propojení MHD, 
  5. možnosti nákupů a zábavy v novém centru, 
  6. možnosti kulturně-společenských aktivit, 
  7. možnosti práce v kancelářských budovách na Karolině a v jejím okolí.

Nákupní, zábavní a společenské centrum

  • Je situováno podél Zeleného náměstí směrem k Místecké a bude zároveň tvořit i jakousi hlukovou clonu od rušné Místecké.
  • Tento objekt bude řešen jako kompaktní vícepodlažní vnitroměstská nákupní, zábavní a společenská galerie s pestrou škálou služeb pro obyvatelstvo.
  • Centrum bude mít bohatě architektonicky členěnou a výškově „rozehranou“ fasádu ze všech stran, která bude mít vzhled řady samostatných budov. 
  • Uvnitř centra budou bohatým prosklením zakryté ulice (pasáže) propojující všechny pěší směry, a to od 28. října, od Porážkové, ze Zeleného náměstí, od přestupního terminálu MHD mezi Zámečnickou dílnou a nádražím Ostrava-střed a od nové spojovací lávky vedoucí k nádraží a ke Kauflandu. 
  • V nárožích centra u Zeleného náměstí jsou situovány dvě kancelářské budovy s obchody a službami v přízemí, hmotově a opticky navazující na protější zástavbu.

Venkovní a vnitřní sportoviště

  • Zakomponování sportovního klubu do navrhované zástavby je jedním z výsledků rozsáhlého průzkumu veřejného mínění a tržního průzkumu provedeného pro konsorcium agenturou Incoma/GFK:
  1. 40 % všech dotázaných postrádá v centru města sportovní klub s vnitřními i venkovními aktivitami pro veřejnost, 
  2. sportovní klub pro veřejnost byl situován do klidové zóny zeleně u Ostravice, 
  3. je napojen z jedné strany na zastávky MHD u prodloužené Sokolské a z druhé strany na cyklostezky a vycházkové promenády u Ostravice, 
  4. zahrnuje venkovní tenisové kurty, hřiště na plážový volejbal, bikrossovou dráhu, squash, fitness, spinning, aerobic atd.
  • Prvořadým zájmem je získat pro provozování sportoviště zkušeného operátora sportovních klubů, včetně jednání se zahraničními sportovními řetězci.

Prostory pro kulturu a umění v zrekonstruované Zámečnické dílně

  • Zájem odkoupit Zámečnickou dílnu a na náklady konsorcia ji zrekonstruovat.
     
  • Po kompletní rekonstrukci Zámečnické dílny má konsorcium zájem pronajmout její část provozovatelům pro kulturně-společenské účely, mezi které mohou patřit: 
     
  • galerie, 
     
  • výstavní síň, 
     
  • prostory pro umělecké přednášky a výstavy, 
     
  • moderní pobočka městské knihovny, 
     
  • art café, 
     
  • tématické gastronomické provozy, 
     
  • rekvalifikační centrum prostřednictvím různých vzdělávacích organizací, nadací atd.

     Zeleň, prostory pro odpočinek, pěší zóny a nová náměstí

    • Maximální důraz byl při přípravě projektu kladen na velkoryse vzdušnou zástavbu plnou zeleně a atraktivních veřejných prostranství bez extrémní zastavěnosti území.

    • Navrhovaný projekt poskytuje Ostravanům maximum zelených ploch, trávníků, stromořadí, keřů a další zeleně a nabízí i jednu z dominant území – bulvár „Zelené náměstí“ s parkovou úpravou, fontánami a jezírky. 

    • Návrh respektuje zájem Ostravy vytvořit zelenou rekreační a oddychovou zónu podél Ostravice a počítá s napojením sítě cyklotras a vycházkových promenád a chodníků v rámci celého projektu i do tras podél Ostravice. 

    • Každý blok budov má vlastní zelené zahrady či nádvoří s vnitroblokovými parky.

    Ostravská univerzita

    • Konsorcium intenzivně jednalo s OU ohledně zakomponování kampusu do připravovaného projektu, proběhly prezentace a seznámení se s projektem.
    • Pro eventuální umístění OU byla vyčleněna pozemková rezerva na místě stávající trafostanice a rozvodny VN, se kterou OU souhlasí jako s vhodným místem. 
    • V písemném stanovisku rektora Ostravské univerzity doc. RNDr. Vladimíra Baara, CSc., o zájmu o spolupráci s konsorciem TriGránit/Orco se mimo jiné píše:
    „Projekt zástavby území Karoliny, připravovaný vaším konsorciem, který jste univerzitě představili, je podle našeho názoru zdařilý a splňuje očekávání Ostravské univerzity na celkové pojetí, urbanismus a dopravní řešení celé lokality ostravské Karoliny. Z tohoto důvodu se domníváme, že vámi navrhované řešení zástavby a dopravní řešení, včetně navrhované prostorové rezervy mezi Zámečnickou dílnou a mostem přes Ostravici pro eventuelní umístění kampusu poskytuje vhodný a důstojný prostor pro naši univerzitu.“


    Splňujeme všechny požadavky zadání soutěže:

    Především se jedná o splnění zásadních požadavků v oblasti návrhu dopravního komunikačního systému, např.:

    • respektujeme danou trasu komunikace prodloužená Sokolská,
    • vytváříme jižní rampu z 28. října směrem k Porážkové, 
    • vytváříme přestupní terminál MHD s koncovou smyčkou s přestupem na vlak u nádraží Ostrava-střed, 
    • respektujeme Báňskou dráhu a vedeme tramvaj v blízkosti nádraží Ostrava-střed, 
    • počítáme s trolejbusovou trasou Sokolská-Porážková, 
    • vytváříme komfortní pěší trasy s minimalizací křížení s vozidlovou dopravou. 

    Historie
    Ostravské městské centrum má za sebou zajímavý nerovnoměrný vývoj. Od poloviny 19. století téměř po sto let se v bezprostřední blízkosti historického jádra města rozvíjel průmyslový areál. Vznikly zde dva doly, koksovna s uhelným prádlem a hutě. To zabránilo přirozenému rozvoji města na jih. S útlumem výroby v této lokalitě se započalo po roce 1970 a teprve v současnosti je území Karoliny k dispozici pro novou výstavbu.

    Širší vztahy
    Navržené řešení svou koncepcí naplňuje principy stanovené platným územním plánem. Oblast stávající zástavby městského centra severně od třídy 28. října je organicky provázána s navrženou strukturou, která doplní kompaktní městský organizmus s charakteristickou uliční sítí. V jihovýchodní části řešení daného území přejde městská zástavba do zeleného pruhu podél řeky. Směrem jihozápadním se předpokládá ve výhledu další rozšíření městské zástavby, které překročí trasu Báňské dráhy a ve výhledu spojí oblast Karoliny s národní kulturní památkou – industriálním parkem v Dolních Vítkovicích. Návaznosti nové Karoliny směrem západním, které jsou v současné době omezeny průběhem výrazných dopravních tras, zprostředkuje navržené přemostění trati ČD a ulice Místecké.

    Urbanistická koncepce
    Návrh splňuje požadavek, aby zástavba území Karoliny byla vnímána jako organické rozšíření stávajícího historického centra jižním směrem. Kompaktní rozšíření městské struktury, navazující na stávající zástavbu podél třídy 28. října a v oblasti Divadla Antonína Dvořáka i hotelu Palace, je vymezeno z jihu průběhem trasy prodloužené ulice Sokolské. Výrazným prvkem v této oblasti je prostor širokého bulváru – protáhlého „zeleného náměstí“, rozkládajícího se od vyústění Poděbradovy třídy až k historické průmyslové budově dílen. Zástavba v severovýchodní části řešeného území, je formována do klasických domovních bloků a výškově i hmotově navazuje na stávající strukturu města. Jednotlivé uliční fronty jsou horizontálně i vertikálně členěny. V oblasti Žofínské ulice byla navržená zástavba navázána na existující objekty, které budou integrovány do nových bloků. Vstup do kompaktní zástavby při přejezdu přes most od ulice Frýdecké bude zvýrazněn tvarováním bloků do půlkruhu i originálním pojetím objektu, který průhled od příjezdu uzavírá. Výšky objektů v blocích se zvyšují směrem západním k „zelenému náměstí“ a uliční fronta, obrácená do náměstí, je z hlediska tvarování hmot pojata nejvýrazněji. Gradace hmot pak vrcholí na nároží „zeleného náměstí“ a třídy 28. října, kam je situována administrativní budova, tvořící výrazný vertikální prvek. Tento válcový objekt se uplatní nejen při pohledech z prostoru náměstím, ale i při průhledech podél třídy 28. října a při příjezdu od mostu. Díky své poloze a mimořádnému hmotovému řešení se stane výraznou dominantou a symbolem nové Karoliny.
    Druhou podélnou stranu „zeleného náměstí“ vytvoří členitá fasáda nákupního a zábavního centra, které bude na obou stranách doplněno vyššími hmotami administrativních objektů. Rozsáhlý komplex je řešen tak, že jeho hmota bude bohatě členěna a všechny fasády budou náročně architektonicky ztvárněny. Jižně od nákupního a zábavního centra bude situován terminál městské hromadné dopravy, který je s ním přímo propojen a jeho funkční využití bude mnohostranné. Bude zde přestupní zastávka mezi tramvají, trolejbusy a autobusy. Předpokládá se, že prostor pro pohyb a přestupy veřejnosti bude krytý prosklenou střechou a bude zde vestavěn blok s rampami a dalšími vertikálními komunikacemi, kterými bude možné vystoupat přímo od přestupních zastávek na úroveň 2. podlaží – a buďto vstoupit do nákupního centra, anebo pokračovat dále proskleným koridorem přes ulici Porážkovou a trať až do oblasti u nádraží Ostrava-střed, s nímž bude koridor provázán. Koridor bude dále pokračovat přemostěním nad ulicí Místeckou ke středisku Kaufland, a tím spojí oblast Karoliny s blízkým terminálem dálkových autobusů, s kulturními a administrativními objekty v oblasti krajského úřadu a s obytnou zónou v oblasti Šalamouna.
    Čelo „zeleného náměstí“ uzavírá historický objekt dílen, který předstupuje před větší objekt tzv. Dvojhalí. Obě tyto památkově chráněné průmyslové stavby se tak dostávají do významné pozice v rámci celkového řešení. Okolí těchto staveb bude doplněno náročnými úpravami zpevněných ploch a zeleně. Navržená a popsaná zástavba bude doplněna v jihovýchodní části řešeného území drobnějšími objekty v zeleni, které zprostředkují přechod mezi kompaktní městskou zástavbou a zónou zeleně a volného času kolem řeky a v blízkosti Slezskoostravského hradu. Na ploše mezi nájezdem na most a Černou loukou se předpokládá výstavba izolovaných bytových domů v zeleni, resp. činžovních vil, která může být realizována po uvažovaném přemístění modelového městečka Miniuni.
    Další části plochy, která se táhne od nájezdu na most až k historickým průmyslovým objektům, jsou navrženy úpravy zeleně a menší sportovně-rekreační komplex s tenisovými kurty a dalšími prvky. Po určitou dobu zůstane v této část území zachován oplocený areál trafostanice a rozvodny obklopený vzrostlou zelení.

    „Zelené náměstí“ a rozšíření pěší zóny
    Vlastní prostor centrálního „zeleného náměstí“ je koncipován jako široký bulvár se stromořadími a plochami zeleně s vodními prvky uprostřed. V parteru prakticky všech objektů orientovaných do náměstí budou atraktivní prvky vybavenosti, případně vstupní haly administrativních komplexů.
    Důležitým prvkem návrhu je komfortní propojení nové zástavby s historickým centem. Dnešní trasa pěší zónou od Masarykova náměstí se na Smetanově náměstí rozdvojí do dvou prakticky rovnocenných tras. Jedna bude pokračovat jako prodloužení pěší zóny po třídě 28. října mezi bloky hotelu Palace a obchodního domu, kde se spojí s pěším tahem podél Nádražní třídy a od ulice Zámecké. Dále bude pokračovat mezi komplexem Nesselrothových domů a nově navržených administrativních objektů s vybaveností v parteru až k ústí nového „zeleného náměstí“.
    Druhá trasa pěších je vedena logicky prostorem před divadlem podél východní strany bloků hotelu Palace a zčásti ulicí Žofínskou, podél Domu knihy Librex k nárožnímu objektu nového bloku. Širokou pasáží v parteru tohoto objektu bude pokračovat dále do vnitroblokového prostoru, do nějž budou orientovány různé prvky obchodní i jiné vybavenosti a vytvoří se zde příjemné a do jisté míry intimní prostředí, které lze charakterizovat jako „ostravský Ungelt“. Pěší trasa bude dále pokračovat širokým chodníkem nové komunikace, která vyústí uprostřed „zeleného náměstí“. V parteru všech objektů podél pěší trasy bude vestavěná vybavenost. Dále se tento pěší tah napojí na provoz pěších na „zeleném náměstí“ a bude pokračovat dál k hlavnímu vstupu do komplexu nákupního a zábavného centra a přes něj případně dále na západ. V návrhu se předpokládá, že pěší trasa bude doplněna řadou výtvarných děl.

    Památková péče
    V návrhu je respektováno, že území Karoliny je součástí městské památkové zóny Moravská Ostrava a není zde vyhlášena plošná regulace.
    V řešeném území se nacházejí čtyři nemovité kulturní památky:

    • Dům knihy Librex – bývalý obchodní dům Brouk a Babka,
    • Dvojhalí – elektrocentrála Žofínské huti, 
    • objekt zámečnických dílen – elektrocentrála koksovny Karolina, 
    • nádraží Ostrava-střed – Frýdlantské nádraží.

    Všechny uvedené objekty byly zapojeny do navržené nové urbanistické struktury, v níž jim byl poskytnut dostatek prostoru.

    Doprava

    Přístupovými komunikacemi pro oblast Karoliny jsou třída 28. října, dnes rozestavěná prodloužená ulice Sokolská, příjezdová komunikace z ulice Frýdecké od mostu přes Ostravici a územním plánem navrhované prodloužení ulic Porážkové a Železárenské. Jako sběrné komunikace se navrhují prodloužená ulice Porážková až po navrhovanou prodlouženou Železárenskou, jižní jednosměrná rampa z třídy 28. října na prodlouženou Porážkovou a příjezdný úsek z Frýdecké k prodloužené ulici Sokolské. Jako významná obslužná komunikace je navržena prodloužená Sokolská k prodloužené ulici Porážkové. Ostatní obslužné komunikace v území budou zajišťovat jen obsluhu navrhované zástavby. Důležitým prvkem návrhu je omezení dopravy směřující do centra města po třídě 28. října od křižovatky s ulicí Poděbradovou včetně zrušení napojení ulice Na Karolině do třídy 28. října. Poloha tras je volena v souladu s potřebami urbanistického řešení zástavby. Křížení hlavních komunikací je navrženo formou tří malých okružních křižovatek. Dočasné zachování málo využívané Báňské dráhy vyžaduje světelně zabezpečená úrovňová křížení s prodlouženou ul. Porážkovou a navrhovanou tramvajovou tratí. V návrhu je řešen i způsob připojení území jižně od Báňské dráhy na prodlouženou ulici Porážkovou a Železárenskou včetně připojení areálu národní kulturní památky Dolní Vítkovice.
    Parkovací a odstavná stání jsou řešena převážně pod objekty nebo jako krytá stání ve vnitroblokových prostorách.
    Pro hromadnou dopravu osob se navrhuje vedení trolejbusových a autobusových linek s ukončením v navrhovaném přestupním uzlu, kde je pro ně navržena smyčka s odstavnými stáními. Tímto uzlem je vedena i navrhovaná tramvajová trať z ulice Místecké, která obslouží i východní část území Karoliny a bude zapojena do stávající tratě mezi divadlem a mostem přes Ostravici. Vedení tramvaje umožní eventuální připojení tzv. „vlakotramvaje“ od Havířova z jižního zhlaví stanice Ostrava-střed. Na stávající trati po ulici 28. října se navrhuje výstavba nové oboustranné zastávky mezi ul. Poděbradovou a Nádražní – pro lepší přístupnost v severní části nové Karoliny.
    Pro cyklistický provoz je významným prvkem návrh cyklostezek, zapojený na levobřežní cyklotrasu podél Ostravice, s přístupy k sportovnímu a rekreačnímu areálu a k nákupnímu a zábavnímu centru.

    Více informací na www.orco.cz/cz/investori/download/vizualizace-projektu.


    Základní principy návrhu nové výstavby v lokalitě Karolina v Moravské Ostravě


    Inspirace historickým kontextem


    Cílem návrhu je rozšířit hranice dnešního historického centra města dále jižním směrem na území bývalé koksovny Karolina, a to bez definování jasného předělu či hranice mezi novou a původní výstavbou. Snahou autorů návrhu je vytvořit novou městskou strukturu, která měřítkem objemu městských bloků, jednotlivých domů, proporcemi ulic a náměstí a samozřejmě způsobem jejich využití odpovídá historicky rostlé struktuře ostravského městského jádra. Všechny památkově chráněné objekty a ostatní architektonicky cenné stavby, které se nalézají na stávajícím území Karoliny nebo v jejím těsném sousedství, mají své definované místo v nově navržené urbanistické struktuře. Jasná čitelnost nově navržených urbanistických prvků – ulice, náměstí, dominanty, volného parkově upraveného prostoru, jejich vzájemný vztah, souhra, návaznost a komplexnost řešení – to je ve zkratce hlavní cíl návrhu.



    Město pro pěší


    Existující pěší trasy směrem od historického středu města – Masarykova náměstí – a trasy nově uvažované směrem na západ od Místecké ulice a na jih směrem k národní kulturní památce Dolní Vítkovice jsou propojeny systémem pěších bulvárů a náměstí do jednoho funkčního celku. Jádro nové výstavby na území Karoliny vytváří město pro pěší, uživatelsky komfortní, bez kolizního křížení s automobilovou dopravou. Celé území Karoliny je obslouženo nově plánovanými zastávkami městské hromadné dopravy. Je snadno přístupné návštěvníkům Ostravy a všem, kteří nežijí přímo v jeho centru. Pěší lávka, vysunutá západním směrem nad ulicí Místeckou, zajišťuje bezkolizní pěší spojení území s komunikačním uzlem nádraží Ostrava-střed a ÚAN.



    Synergie lidských aktivit


    Nová výstavba na území Karoliny je navržena tak, aby se zde vzájemně prolínaly různé aktivity a činností charakteristické pro městské centrum. Synergický efekt smíšené zástavby bude pro každou denní a noční dobu, každé roční období, bez ohledu na nepřízeň počasí, pomáhat zvyšovat atraktivitu území pro co nejširší spektrum jeho uživatelů. Pro obyvatele a návštěvníky Ostravy, kteří hledají v městském centru práci nebo zábavu, a zároveň i pro samotné obyvatele této části městského centra. Různé formy obchodu, vysoký podíl bydlení, služby a administrativa, kulturně-vzdělávací instituce, oddechové, sportovní a zábavní aktivity – všechny tyto uvažované druhy staveb zajistí území jeho přitažlivost, přinesou do něj různorodost a přirozený městský život. Návrh nové výstavby vytváří městské prostory se schopností dále se v čase rozvíjet a flexibilně reagovat na změněné nebo nově vzniklé potřeby města.



    Město jako kompozice ulic a náměstí


    Urbanistická kompozice nachází svoje ohnisko v historických budovách „dvojhalí“ a sousedící budově bývalých dílen rekonstruovaných jako kulturně vzdělávací centrum. Středem kompozice je přilehlé náměstí, které je definováno na průsečíku hlavních pěších tras. Náměstí je univerzálním místem náhodných setkání běžného všedního dne i místem pro slavnostní kulturní a společenské akce. Jeho význam je záměrně zdůrazněn rozměrem a prostorností. Náměstí protíná pěší bulvár, který spojuje území nové Karoliny s historickým centrem Ostravy a je veden dále až k historickým areálem Dolních Vítkovic, čímž symbolicky spojuje historické podoby ostravské aglomerace. Silueta jeho vzdálených vertical bude v druhém plánu pohledově uzavírat celou jižní stranu centrálního náměstí nové Karoliny. Druhá pěší trasa je pohledovým propojením z ulice 28. října na fasády historického “dvojhalí“. Tento bulvár není jen požadovaným průhledem, ale vytváří I myšlenkovou osu „náměstí – Dům umění“. Bulvár je koncipován jako galerijní expozice na ulici. Uvozují ho velké sochařské skulptury, umělecké artefakty a je i místem pro živý umělecký akcent – hudbu, performance apod. Druhý významný prostor, menší náměstí inspirované rozměry historického Jiráskova náměstí , je distribučním bodem území ze směru od historické centra. Náměstí má svůj předobraz v italské piazzetě s atmosférou venkovních kaváren a důvěrných setkání. Dominuje mu budova s kulturním obsahem – např. hudební síň, slavnostní sál, kaple nebo galerie. Z náměstí jsou umožněny průhledy pěším bulvárem na centrální náměstí, v druhém plánu na „dvojhalí“ a je zakončeno pohledem na panorama areálu Dolních Vítkovic. Druhou hlavní pěší trasou je cesta ke komunikačnímu uzlu nádraží Ostrava - střed, ÚAN. Tento pěší bulvár má obchodní charakter, prochází komplexem obchodního, administrativního a zábavního centra a pozvolna stoupá ke komunikačnímu uzlu, jenž je zosobněn věžovitými pylony mostu propojujícího všechny zamýšlené druhy hromadné dopravy. Cílem návrhu je vytvořit různorodé městské prostory charakteristické svými proporcemi a atmosférou. V odstupu od věží historického centra je umístěna vertikální dominanta nově navržené výstavby. Výšková polyfunkční budova je protiváhou horizontální polohy ulice 28. října a přemostění přes „frýdlantskou“ dráhu.



    Sémantika architektonických akcentů


    Architektonickými dominantami které usnadňují orientaci v uliční síti nové výstavby se v území nové Karoliny stane konstrukce pěšího mostu nad „frýdlantskou“ dráhou, dům – skulptura uprostřed náměstí na křižovatce hlavních pěších ulic. V místě vstupu na území – ulice 28.října - mostem přes „frýdlantskou“ dráhu, v určitém odstupu od věží historického centra, se nachází dominanta nově navržené výstavby – výšková polyfunkční budova. Výšková budova označuje vstup do území – začátek pěší třídy končící průhledem k fasádám historického „dvojhalí“ v ose centrálního náměstí nové výstavby. Všechny tyto výtvarně akcentované objekty budou vnímány jako unikátní charakteristické artefakty nesoucí v sobě odkazy na historický vývoj každého evropského města – most, věž, kaple, to budou nezaměnitelné znaky nové Karoliny.



    Přírodní element ve městě


    V neposlední řadě byla při vzniku návrhu zvažována otázka poměru zastavěných a nezastavěných ploch pojednaných jako městské park sloužící pro krátkodobý a střednědobý oddych a rekreaci obyvatel a návštěvníků centra. Na prahu tohoto parku je umístěn pás budov pro bydlení chápané jako rozvolněná zástavba v parkové zeleni. Zeleň, vodu, ostatní přírodní prvky v koexistenci s uměleckými díly nenalézáme pouze v parcích ale prolínají dle uceleném konceptu všemi ulicemi a náměstími nové Karoliny. Jednotlivé výše uvedené urbanistické principy byly v návrhu autory dále dopracovány ve větším detailu tak, aby výsledkem byly životaschopná městská struktura charakteristická svým měřítkem, zajímavá svojí kompozicí navazujících městských prostor, umožňující maximální .exibilitou funkcí a aktivit, které je schopna pojmout.



    Nová Karolina městem pro pěší


    Promyšlený systém podzemního parkování tvoří součást konceptu soutěžního projektu společnosti Multi Development na využití ostravské lokality Karolina. Zatímco převážná část území Karoliny by se měla stát městem pro pěší bez přístupu automobilové dopravy, v podzemí vznikne 2 400 parkovacích míst v podzemních parkovištích pro veřejnost i obyvatele nové části města.


    „Podmínky soutěže stanoví, že v poměru ke garážovým stáním má v ulicích být maximálně 15 procent parkovacích míst. Náš projekt maximální stanovenou kvótu parkovacích míst v ulicích ani nenaplňuje, vytváříme živé město, kde se chodci s automobily konfliktně nekříží. Na povrchu je proto jen několik desítek parkovacích míst,“ uvedl jeden z autorů projektu, architekt Vladimír Kružík z architektonické kanceláře Helika.


    Projekt Multi Development elegantně vyloučil projíždění aut napříč územím. Do hlavního území Karoliny tak v projektu Multi Development zabíhá jen několik slepých komunikací, určených především pro zásobovací dopravu, obyvatele obytných domů apod. Automobilisty do Karoliny přivádí zejména okružní městská komunikace, která mimoúrovňově podjíždí prostor před centrálním náměstí u Dvojhalí. Z hlavního tahu mohou automobilisté vjíždět na několika místech do podzemních garáží. Pod centrálním náměstím před historickou budovou Dvojhalí bude rovněž velkokapacitní parkovací plocha. Jednotlivá parkoviště budou vzájemně propojena. Kromě tramvaje, která bude mít nové tři zastávky, bude územím projíždět také nutná obslužná doprava, například sanitky, taxi apod.


    „Na povrchu je Karolina v našem pojetí městem pro pěší, pod zemí převážně pro auta a parkování. Tento koncept vychází ze zkušeností z řady vnitroměstských projektů, které jsme realizovali v jiných evropských metropolích. Jsem přesvědčen, že naše dopravní řešení dokončeného vnitřního okruhu s napojením na další ostravské komunikace nejen splňuje soutěžní podmínky, ale je i optimálním řešením tohoto rozšíření stávajícího centra Ostravy,“ říká ředitel Multi Development Czech Republic Luboš Kočí.

    Více informací na http://www.karolina.cz

     

     

 

ECE a Passerinvest představili svou vizi Karoliny v Expresu Karolina

28. dubna 2006 v 10 hod. vyjel z ostravského hlavního nádraží zvláštní vlak pod označením Os 31132 Karolina Expres a mířil do budoucnosti Ostravy. Pozvaní novináři se v něm mohli mezi prvními seznámit s projektem Nová Karolina, který do developerské soutěže vyhlášené Magistrátem města Ostravy přihlásily společnosti ECE Projektmanagement Praha a Passerinvest Group. Cílem je vybudovat z Karoliny živou a moderní městskou čtvrt, kde se bude příjemně bydlet, pracovat, nakupovat i odpočívat.

 

MULTI DEVELOPMENT CZECH REPUBLIC

 
Bulvár směrem k dvojhal

Obě společnosti dlouhodobě usilují o výstavbu na území Karoliny, ECE spolupracuje se statutárním městem Ostrava již pět let. Součástí soutěžního projektu je i příprava území pro plánovanou výstavbu kampusu Ostravské univerzity a také komplexní plán dopravní infrastruktury navazující na stávající okolní zástavbu.

ECE je evropským lídrem v budování unikátních nákupních galerií. Postupně od roku 1965 postavila a spravuje více než 80 obchodních center v Evropě a asijském Kataru. Ve svých obchodních galeriích organizuje rozmanité kulturní akce a výstavy, a tím vytváří nová centra společenského života. Jejich brněnská „Vaňkovka“ se stala synonymem pro kvalitní obchodní a společenské centrum postavené v symbióze s památkově chráněným objektem ve středu města. Společnost Passerinvest Group přináší do společného projektu bohaté zkušenosti s rezidenční a administrativní výstavbou, získané především zástavbou zhruba 30 ha území v Praze 4 – Michli, kde buduje největší a nejúspěšnější projekt svého druhu v ČR - víceúčelový komplex budov BB Centrum. Ten se postupně stává novou čtvrtí s celou řadou městských funkcí. Administrativní budovy jsou v BB Centru kombinovány s budovami obytnými, s obchody, restauracemi, sportovním centra a parky s množstvím zeleně a vodních prvků.

Na dohled od centra

Společnosti ECE a Passerinvest tvoří silný tým s dobrým zázemím a dlouholetými zkušenostmi. Jejich spojení nabízí Ostravě důležité finanční garance, rychlejší realizaci výstavby a jistotu dokončení celého projektu.
Zbyněk Passer, člen představenstva Passerinvest Group říká: „Již jsme dokázali, že jsme schopni dovést naše projekty do úspěšného konce a také se o ně dlouhodobě starat. Nejde nám o krátkodobý efekt, ale dlouhodobou, vzájemnou a oboustranně prospěšnou spolupráci s Ostravou.“ Celkové investiční náklady na realizaci projektu Karolina odhadují obě společnosti na 12,5 mld. Kč. Základními principy návrhu jsou multifunkční využití území, jeho citlivé napojení na okolní zástavbu, přizpůsobení se systému a výšce městských bloků a vhodné napojení dopravního systému. Stejně důležitá je snadná průchodnost územím a vytvoření systému zeleně a odpočinkových ploch.


Vnitroblok

Severně u nábřeží slučují bloky domů funkce bydlení, kanceláří a drobných obchodů. Alternativně je tato část vyhrazena pro možnou expanzi Ostravské univerzity. Systém budov je založen obdobně jako stará zástavba a podporuje jednoduchost a čitelnost dopravních propojení, zejména pěších tahů s jasnou návazností na centrum města. Kolem Dvojhalí je umístěna zóna kulturní a rekreační, zachovávající ducha industriálních hal, s novou atmosférou prostor pro konání společenských událostí. Západně od Dvojhalí je navrženo náměstí s vyhlídkovou věží, navazující na park lemující Ostravici. Významným společenským prvkem, nahrazujícím původní funkci tržiště v historických centrech měst, je obchodní galerie ve středu území. Je položena mezi pěší zónou s tramvajovou tratí a hlavním dopravním bulvárem tvořícím pohledovou osu z ulice 28. října k Dvojhalí.
Díky blokům, propojeným pasáží, se obchodní galerie stane zastřešenou nákupní ulicí s dostatkem denního světla. Základním pojícím prvkem mezi starou a novou zástavbou je náměstí s reprezentativní výškovou administrativní budovou ve tvaru věže - budoucí dominantou Karoliny. Na náměstí plánujeme umístění výrazného umělecké díla - sochy vytvořené místním umělcem. Součástí náměstí budou i plochy pro odpočinek a vodní prvek. Západní část území tvoří soubor kancelářských budov s plochami pro služby a obchody. Blokové schéma našlo uplatnění i zde. Soubor je umístěn podél širokého pěšího bulváru s prvky vody a zeleně a s několika charakteristickými zahradami, které spoluvytvářejí atmosféru jednotlivých kancelářských budov. Směrem na západ je spojuje pěší lávka Karolinu s vlakovým nádražím Ostrava–střed a autobusovým nádražím. Směrem na východ se cestující z obou nádraží dostanou po dvou pěších mostech do centra města a k obchodní galerii. Systém pěší, osobní a městské hromadné dopravy zohledňuje stávající dopravní vztahy i potřeby území v budoucnosti. Vybudujeme a posílíme pěší tahy, propojující stávající městské centrum s územím Karoliny a pomocí lávky také s vlakovým a autobusovým nádražím. Výškové uspořádání umožní bezkolizní průchod území, kdy chodec křižuje hlavní silniční tahy mimoúrovňově. Dobudujeme vnitřní komunikační okruh kolem centra propojením stávající Sokolské ulice okruhem podél řeky Ostravice s ulicí Porážkovou. Počítáme s vytvořením trolejbusové trasy obsluhující celé území Karoliny.
Celkový koncept zahrnuje i dostatečné množství převážně podzemních parkovacích stání. V návrhu nalezneme též stromořadí na náměstí, v ulicích a pěších zónách, zelené vnitrobloky objektů a doplnění zeleně v místech propojení se stávajícím městem. Dominantou z hlediska zeleně bude biokoridor podél řeky Ostravice, který je systémem parků, zahrad a hřišť napojen na dvojhalí. Biokoridor umožní relaxovat, sportovat, hrát si s dětmi stranou od městského ruchu a je doplněn systémem cyklistických tras, dětských hřišť a relaxačních ploch. Součástí zadání soutěže bylo i zpracování území za železniční vlečkou, které není předmětem. Navrhujeme zde samostatné funkční celky, které svým charakterem nenaruší klidovou zónu zeleně a biokoridoru a vytvoří další navazující část města.
Za ideální řešení považujeme univerzitní městečko, které je umístěno na „náhorní plošině“ a v jižní části je uzavřeno botanickou zahradou. Městečko by mělo zajistit veškeré potřeby univerzity – od výuky přes sport a bydlení. Jednatel společnosti ECE Projektmanagement Praha Josef Tobek na závěr „vlakové tiskové konference“ řekl: „O Karolinu se ze všech developerů v soutěži zajímáme nejdéle a také jsme na projektu nejdéle pracovali. Řešili jsme vše komplexně, reálně a s citem k Ostravě. Jsme přesvědčeni, že se náš návrh bude Ostravanům líbit.

Více informací na www.karolina-ostrava.cz. 

ING Real Estate: Karolina je jedinečnou příležitostí k oživení Ostravy Oddechová a relaxační zóna pro Ostravany, sportovní a kulturní vyžití, ale také nové obchody, kancelářské budovy a moderní bytové domy. To je konkrétní plán, se kterým vstupuje do developerské soutěže na zástavbu bývalé ostravské koksovny Karolina společnost ING Real Estate, jedna ze tří největších realitních firem na světě, která se zabývá správou, rozvojem a financováním investic do nemovitostí.


Noční pohled od řeky Ostavice na jednu z dominant území

„Přeměnu území Karolina chápeme jako unikátní příležitost, protože v celé České republice se developerům nenabízí obdobné území v samém centru města s možností vystavět zcela novou městskou čtvrť,“ uvedla Renáta Kodadová, tisková mluvčí společnosti, podle jejíchž slov by se území Karoliny mělo stát součástí centra Ostravy a nabídnout tak občanům místo, kde budou trávit volný čas, nakupovat, bydlet a pracovat.

Karolina lidem poskytne širokou nabídku obchodů, ale i běžné služby jako například čistírnu, opravnu obuvi, kadeřnictví, lékárnu. Ostravané budou moci navštěvovat také kavárny, restaurace či rychlé občerstvení. Vyrostou zde kancelářské budovy a bydlení městského typu - moderní bytové domy či vila-domy.


Pohled z křižovatky 28. října a Poděbradovy ulice,
pohled ve směru k Dvojhalí
přes centrální park.

 
Propojením nové zástavby Karoliny se stávajícím centrem Ostravy dojde k vytvoření atraktivnějších pěších tras v centru města. Důležitým prvkem bude rozsáhlý park, který prostupuje celou plochou Karoliny a směřuje k památkově chráněným objektům Dvojhalí.
 
 
 
„Celým řešeným územím v našem návrhu prochází materiálový „příběh“, objevují se zde materiály a prvky, které se v různých časových obdobích na tomto území vyskytovaly, především je to kámen, dřevo, kov, voda a zeleň. Pojítkem všech těchto elementů je přírodní prvek,“ uvedl Jan Schindler z českého architektonického studia 4A Architekti, které zpracovalo koncepční urbanistický návrh území. Tento návrh byl také konzultován s ostravskou projekční kanceláří OSA Project a americkou architektonickou firmou JERDE Partnership. Dopravní řešení zpracovala společnost ETC.
„Odhadujeme, že investiční náklady na realizaci celého území mohou přesáhnout 12 miliard korun,“ dodala Renáta Kodadová. Podle jejího sdělení má ING Real Estate Development zkušenosti s realizací obdobných projektů. Je to například projekt Belvédere Maastricht, ve kterém se jedná o zpracování původního industriálního území o rozloze více než 280 ha. V českých podmínkách jde například o obchodní a společenské centrum IGY v Českých Budějovicích, které bylo otevřeno na konci roku 2004.
„Jsme si vědomi velkého potenciálu území Karolina nejen z hlediska developerského, ale také uměleckého, přestože to pro podobné projekty nebývá typické. I tuto část projektu chceme připravit v nejvyšší kvalitě, proto jsme požádali o spolupráci Národní galerii v Praze. Její ředitel, profesor Milan Knížák, přislíbil spolupráci na přípravě návrhů uměleckých děl, umístěných na významných místech lokality Karolina tak, aby se stala nedílnou součástí řešení konceptu celého území,“ dodala Kodadová.


Více informací na www.ingrealestate.com.

 

 

 

  •  
Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

VIDEO: Nová Karolina bude bez mostu, který navrhla architektka Jiříčná (31x)
Práce na Nové Karolině v centru Ostravy rychle pokračují. Vedení města ale oznámilo, že most od světoznámé architektky E...
Ocelové konstrukce Forum Nová KarolinaOcelové konstrukce Forum Nová Karolina (30x)
Na budově Obchodně-zábavního centra Forum Nová Karolina najdeme i velké množství ocelových konstrukcí od těch jednoduchý...
Forum Nová Karolina – opláštění a fasádyForum Nová Karolina – opláštění a fasády (25x)
Novostavba budovy Forum Nová Karolina již několik dní od svého otevření funguje na plné obrátky. Náš seriál o její výsta...

NEJlépe hodnocené související články

Na projektu Nová Karolina Park se obnoví práceNa projektu Nová Karolina Park se obnoví práce (5 b.)
Projekt Nová Karolina Park společnosti PASSERINVEST GROUP a Multi Development v Ostravě opět ožívá. Do projektu vstoupil...
„Jediným možným řešením pro dodržení harmonogramu a znemožnění vzniku deformací od vztlaku spodní vody bylo budovu přitížit“„Jediným možným řešením pro dodržení harmonogramu a znemožnění vzniku deformací od vztlaku spodní vody bylo budovu přitížit“ (5 b.)
přibližuje problematiku výstavby Obchodně‑zábavního centra projektový manažer společnosti GEMO OLOMOUC spol. s r. o. Ing...
Potenciál stavebnictví v zemích střední a východní Evropy (5 b.)
Jaký je potenciál stavebnictví v zemích střední a východní Evropy? Jaký je potenciál stavebnictví konkrétně na Ukrajině?...

NEJdiskutovanější související články

Na projektu Nová Karolina Park se obnoví práceNa projektu Nová Karolina Park se obnoví práce (3x)
Projekt Nová Karolina Park společnosti PASSERINVEST GROUP a Multi Development v Ostravě opět ožívá. Do projektu vstoupil...
„Při montáži všech zasklení naši pracovníci nerozbili žádné sklo,“„Při montáži všech zasklení naši pracovníci nerozbili žádné sklo,“ (1x)
ujišťuje Ing. Libor Kilián, výrobní ředitel a jednatel společnosti OK mont-STM spol. s r. o....
Forum Nová Karolina – opláštění a fasádyForum Nová Karolina – opláštění a fasády (1x)
Novostavba budovy Forum Nová Karolina již několik dní od svého otevření funguje na plné obrátky. Náš seriál o její výsta...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice