Brněnskou Svratku brzy překlene nový most
Rubrika: Zajímavosti
V rámci rozsáhlé přestavby brněnské pisárecké křižovatky s názvem MÚK VMO - Hlinky se v současné době dokončuje spojka ulice Veslařské s ulicí Žabovřeskou.
POPIS KONSTRUKCE
Most byl budován v rámci výstavby mimoúrovňové křižovatky a bude sloužit k odklonu dopravy po dobu výstavby MUK VMO - Hlinky a následně pro pěší a cyklistický provoz. Nosnou konstrukci mostu tvoří dvojice ocelových trubkových ohýbaných oblouků, které nesou přes svislé závěsy příčně předepnutou železobetonovou parapetní desku mostovky. Oblouky jsou tvořeny trubkou 530 × 36 mm v jakosti S355J2H a jsou ve výšce parapetů spojeny táhlem z válcovaného profilu HEB 260 v jakosti S355J2G3. Rozpětí oblouku je 38,00 m, poloměr oblouku R = 33,08 m a oblouky jsou uloženy na opěry kloubově. Závěsy, nesoucí ŽB parapetní desku, jsou pevnostní tyče Macalloy 460 Ø 48, resp. Ø 56 mm. Most je kolmý a jeho celková délka je 47,04 m. Volná šířka mezi parapety je 9,50 m, přičemž osová vzdálenost oblouků je 10,70 m. Most vyprojektovala firma Pris na zatížitelnost 32 tun a výjimečnou zatížitelnost 196 tun. Nosná konstrukce je na opěry uložena přes šestici elastomerových ložisek.
VÝSTAVBA MOSTU
Výstavba mostu byla zahájena v polovině února letošního roku vrtanými pilotami Ø 1.200 mm délky 9,00 nebo 11,00 m. Na piloty jsou nasazeny masivní ŽB opěry, které jsou kotveny pod úhlem 45° osmi kusy osmipramencových kotev, napínaných ve dvou etapách (40 % po vybudování opěr a zbytek po betonáži mostovky na výslednou sílu 750 kN a 950 kN - opěra 2), zabraňující nepříznivému otáčení opěry od účinků oblouků. Opěry mají výšku 2,2 m a 2,75 m.
VÝROBA O. K.
Současně se zahájením prací probíhala v průběhu měsíce dubna a června v brněnské mostárně FIRESTA - Fišer rekonstrukce, stavby, a.s., výroba ocelové konstrukce mostu. Po zhodnocení možností přepravy a montáže byla celková konstrukce rozdělena na dílce dvou oblouků s táhlem, čtyř zárodků oblouků (části oblouků pod NK) a montážního ztužení.
Samotné trubkové oblouky byly sestavovány vždy ze tří 10metrových dílů v jeden celek. Skružení na oblouky, tvořené kruhem o R = 33,083 m, probíhalo indukčním ohřevem u firmy Jinpo plus Ostrava. Z důvodu velmi nízké tuhosti oblouku v kolmém směru bylo nutné oblouk pro přepravu a montáž zesílit příhradovým ztužením. Celková hmotnost ocelové konstrukce mostu byla tedy bezmála 57 tun. Protikorozní ochrana ocelové konstrukce je tvořena čtyřvrstvým systémem epoxypolyuretanového nátěru Lacor se žárově stříkaným povlakem Zinakor 850 v celkové tloušťce 320 µm. Klouby v patní části oblouku jsou z důvodu omývání hladinou 100leté vody vyrobeny z nerezového plechu S 240 dle ČSN 17 346.
APLIKACE TÁHEL MACALLOY
Výhodnost využití konstrukčních táhel Macalloy, použitých při výstavbě tohoto mostu, spočívala především v technologických vlastnostech těchto táhel. Válcovaný závit, zajišťující dlouhodobou životnost z hlediska únavového poškození, je standardní u dodávek společnosti Macalloy Ltd. V kombinaci s použitím oceli S 460 (mez kluzu 460 MPa, mez pevnosti 610 MPa, minimální tažnost 19 %, min. hodnota vrubové houževnatosti 27J@ -20°C, modul pružnosti 205 × 103 MPa) dává tomuto systému vysokou výpočtovou únosnost. Projektant OKF Design Pavel Simon z tohoto důvodu mohl snížit průměr závitu z původně plánovaných M64, resp. M56, na konečných M56, resp. M48, což v konečném důsledku vedlo ke snížení celkových nákladů stavby. Dodávka táhel byla uskutečněna ve standardním provedení. Finální povrchová úprava koresponduje s nátěrem celého mostu. Krytí závitu táhel bylo provedeno prostřednictvím MS Polymer Terostat 9120 firmy Henkel přes aplikační otvor, který je součástí každé krytky závitu táhel.
Nezkrácený článek najdete v říjnovém čísle 4/2004.