„Zelené stavění je dlouhodobě jedním ze strategických pilířů celé skupiny,“
Rubrika: Zajímavosti
tvrdí Ing. Jindřich Topol, výkonný ředitel divize Železniční stavitelství společnosti Skanska a. s.
Velké změny má za sebou společnost Skanska a. s. Jak ovlivnily chod firmy? Co chystá Skanska a. s. na letošní rok a na co se zaměří. Na naše otázky odpovídal Ing. Jindřich Topol, výkonný ředitel divize Železniční stavitelství Skanska a. s.
Společnost Skanska si od fůze slibuje zvýšení efektivity a posílení postavení na trhu. Co si lze v tomto případě představit pod pojmem zvýšení efektivity? Co konkrétního kromě změny názvu taková fůze přináší?(administrativa, personalistika, portfolium služeb…)
Hlavní pilíř restrukturalizace stojí na novém modelu řízení zakázek, jemuž přizpůsobujeme naše fungování. Slibujeme si od něj, a první zkušenosti to potvrzují, lepší možnosti vyhodnocování rizik a ekonomické výhodnosti projektů, posílení kontroly kvality a bezpečnosti práce. Díky zjednodušené struktuře firmy a týmů, jež zakázky vedou, jsme také schopni operativněji reagovat na změny v projektech či očekáváních zákazníků. Jde o výsledek komplexních změn, na jejichž konci je nová řídící struktura společnosti. Divize, které nahradily zaniklé společnosti, mají změněnou organizační strukturu. Menší počet řídících úrovní a nový kompetenční model zjednodušuje komunikaci uvnitř společnosti a distribuci zodpovědností. Fůze se může navenek jevit jako jednoduchá administrativní záležitost, ale jak vidíte, jde pouze o vrchol ledovce.
Jedná se opravdu o završení dlouhodobé restrukturalizace společnosti nebo je tento krok reakcí firmy v ČR na ekonomickou krizi?
Je naivní předpokládat, že restrukturalizaci tohoto charakteru lze zrealizovat během několika málo měsíců. Projekt Jedna Skanska, který vyvrcholil právě fůzí, jsme spustili v roce 2008, tedy v období, kdy neexistovaly ani první signály o příchodu krize. Jde v mnoha ohledech o součást celoskupinových změn, na jejichž konci je posílená firma připravená jak na krizi, tak na období růstu.
Přinese fůze nějaké změny pro klienty společnosti?
Už dnes jsme schopni lépe a rychleji reagovat na specifické požadavky zákazníků, a to i během realizace zakázky. Vytvořili jsme si prostor pro inovace či nové akvizice, počítáme s růstem kvality našich výkonů. Restrukturalizace také posílila naši finanční stabilitu, kterou nemůže v dnešní situaci nabídnout každý. Díky tomu můžeme lépe naslouchat trhu a přicházet s novými, lepšími řešeními.
Každá forma centralizace má jako vedlejší efekt úspory. Znáte již částku, kterou díky tomuto kroku společnost Skanska ušetří?
Ve Skanska neproběhla centralizace, ale restrukturalizace vnitřního uspořádání skupiny. Naší ambicí nebyly konkrétní úspory, ale systém nadčasových změn, jež se projeví napříč celou společností během jejího běžného fungování. Z tohoto důvodu není možné mluvit o konkrétních částkách přímo navázaných na restrukturalizaci.
Skanska nedávno založila globální jednotku pro zelený byznys. Jak se na tomto projektu bude podílet nebo podílí česká pobočka Skansky?
Zelené stavění je dlouhodobě jedním ze strategických pilířů celé skupiny. Vidíme v ní obrovský prostor pro inovace a nabídku nových technologií, do jejichž vývoje vkládáme na celosvětové úrovni nemalé zdroje. Globální jednotka pro zelený byznys je koordinačním centrem pro výměnu knowhow a vytváření obchodních modelů pro komercionalizaci této oblasti. Skanska v České republice je nedílnou součástí těchto procesů tak, jako kterákoliv naše sesterská společnost v dalších zemích.
Jaké zajímavé projekty bude v letošním roce v oboru administrativních a průmyslových staveb společnost Skanska realizovat? Má vůbec takový gigant jako Skanska v době trvající recese zakázky v tomto segmentu?
Hlavní těžiště Skanska v roce 2010 bude stejně jako v předchozím období v dopravním a železničním stavitelství. Odevzdáme naší část jihozápadního okruhu Prahy, rychlostní komunikaci R513 včetně tunelu a napojení na přemostění Vltavy. Dokončíme několik optimalizací železničních tratí, například úseku Benešov-Stránčice. V odvětví developmentu uzavřeme výstavbu dalších fází developerských projektů Botanica a Kytlická v Praze.