„Z hlediska projektování Meteoru bylo nutné dodržet zásadní specifika na výstavbu v Karlíně,“
Rubrika: Projektování
vysvětlil v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Michal Mühlbauer, PhD., zástupce investora v projektu Meteor.
Karlínská zástavba má svá specifika. Jak náročné bylo v případě Meteoru dodržet požadavky na výstavbu v této pražské městské části?
Z hlediska projektování bylo nutné dodržet dva zásadní požadavky na výstavbu v Karlíně, podíl bytové funkce v polyfunkčním domě a počet parkovacích míst v podzemí. Pro splnění první podmínky bylo v 6. patře budovy realizováno osm bytových jednotek typu nájemního bydlení a pro splnění druhé podmínky architekt navrhl dvě podzemní patra garáží s celkovou kapacitou 38 parkovacích míst. Přes stísněné podmínky se podařilo tyto požadavky splnit.
Podělíte se s čtenáři o Váš názor na Pražské stavební předpisy?
Projekt Meteor v Karlíně byl realizován podle původních stavebních povolení z roku 2007, které se prodlužovalo do doby začátku realizace v roce 2013. Nové stavební předpisy se stavby nedotkly. Nemám zatím tedy vlastní zkušenosti s novými pražskými stavebními předpisy.
Vraťme se k Meteoru. Generálním dodavatelem byla společnost Metrostav divize 3. Jaká byla spolupráce s touto společností?
Projekt Meteoru byl rozdělen na dvě etapy. První etapa zahrnovala hloubení stavební jámy a výstavbu podzemních stěn včetně základové desky na úrovni 2. suterénu. Tuto etapu realizovala společnosti PSJ a. s. Druhá etapa byla opět tendrována a vítězem pro horní stavbu se stala společnost Metrostav a. s. Předání díla první etapy do druhé proběhlo hladce a Metrostav zahájil práce okamžitě. Spolupráce se společností probíhala standardně, ovšem náročné bylo prosazení nového typu provětrávané fasády z tenkých keramických desek Laminam. Tato fasáda byla v republice použita poprvé a jak Metrostav, tak jeho dodavatel fasády, se museli vyrovnat s náročnou přípravou a realizací. Celková příprava a projednávání technického a finančního řešení fasády Laminam způsobilo posun realizace z podzimních
měsíců do zimních, pro lepení desek nevhodného období. Negativně se na celkové době výstavby projevil i nedostatek pracovních sil dodavatele Metrostavu. Lze říci, že náročnost stavby byla dána právě fasádou, jejíž realizace si vyžádala delší čas, než byl předpokládán v harmonogramu Metrostavu. Metrostav v závěru stavby posílil svůj tým po dohodě s investorem o zkušené stavební manažery, aby i přes nepříznivé období byly části stavby včetně fasády dokončeny v požadované kvalitě. Tento cíl se podařilo splnit. Spolupráci s Metrostavem s ohledem na mladý realizační tým hodnotíme spíše pozitivně. Obě strany se snažily vždy dojít k přijatelnému kompromisu při řešení složitých situací. Výsledkem je unikátní budova ve výborné kvalitě v centru Karlína.
Meteor je kancelářskou stavbou. Je složité v současné době, kdy na trhu pražských kancelářských nemovitostí panuje mírný přetlak, obsadit rentabilně nově postavenou budovu?
Ano, současná doba nepřeje pronajímatelům, protože je na trhu s pronájmy přetlak. To podtrhují statistiky, ve kterých Praha patří k evropským městům s největším podílem volných kancelářských ploch na trhu. Velké budovy s několika tisíci až deseti tisíci čtverečními metry volných kancelářských ploch nebo s neatraktivní lokalitou tyto problémy skutečné mají. CPI velmi prozřetelně zahájilo projekt Meteor i v době zmíněného převisu nabídky s tím, že vsadilo na tři důležité faktory: velmi atraktivní poloha přímo na stanici metra a tramvaje Křižíkova, rozumná velikost projektu s plochou podlaží kolem 800 m2 přitahující středně velké firmy, které nehledají velké prostory a samotná přitažlivost nové originální architektonicky zdařilé budovy. Ke konci stavby bylo necelé jedno patro obsazeno jazykovou školou, čtyři z pěti retailových prostor pronajaty a k měsíci květnu otevřeny. S dalšími třemi zájemci o kancelářské prostory ve vyšších patrech jsou uzavřeny smlouvy a probíhají projektové práce a tendry na dodavatele. Z tohoto hlediska se Meteor v pozitivním smyslu vymyká z běžné, spíše neutěšené situace na trhu.