Vzduchotechnika šetří v Hyundai energii
Výstavba nošovické automobilky Hyundai pokračuje i nadále ve svižném tempu. Jednotlivé výrobní haly jsou vybavovány technologiemi. Dělníci pracují na montážích výrobních linek a ve svařovně již stojí zástupy svařovacích robotů. V minulých dílech našeho seriálu jsme se zaměřili na zakládání stavby, ocelové konstrukce hal, jejich opláštění a první instalace jeřábových drah či výrobních zařízení. Dnes se podíváme na to, jak bude v budoucnu tento automobilový gigant dýchat, a to doslova. Vzduchotechnika je totiž většinou ve fungujícím závodě očím návštěvníků umně skryta, avšak její bezchybná funkčnost má na bezproblémový chod závodu této velikosti nezanedbatelný nebo chcete-li podstatný vliv.
Exkurze do světa plechových rour, větracích šachet a spletité sítě klimatizace začíná již při vstupu do kterékoli z výrobních hal závodu. V místech vstupních vrat jsou instalovány vratové clony typu Sahara s plynovými hořáky, které ohřívají studený vzduch hned při otevření vrat, což má za následek jeho zpětný odvod. Samotné haly kladou své nároky na vybavení vzduchotechnikou dle platných norem, které musí být dodržovány. Ty jasně určují, v jakém typu haly musí vzduch cirkulovat v jakých objemech. Každá z hal má svá specifika a jim je podřízena i cirkulace vzduchu na pracovištích. Všechny haly ale mají společné jedno. Systém výměny vzduchu je zde koncipován tak, aby se zde v každém režimu provozu vytvářel přetlak. Při vstupu do haly je tak tlačen vzduch zevnitř vždy mimo prostor závodu.
Instalace rozvodů vzduchu je v plném proudu
Rozvody vzduchotechniky drží na šroubových tyčích
přímo na OK haly.
REKUPERACE ŠETŘÍ NÁKLADY, ENERGII A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Vzduchotechnika v Hyundai má několik základních funkcí. Cirkulaci, ohřev, chlazení, odsávání a přisávání vzduchu. Většina komponent systému se nachází nad hlavami zaměstnanců skrytá v podhledu. Okem jsou patrny jednotky na cirkulaci vzduchu a vytápění a rovněž jednotky na přisávání a odsávání. Ve vestavěných částech hal, sloužících v budoucnu většinou jako kanceláře a velíny, jsou instalovány rekuperační jednotky, které využívají již jednou ohřátý vzduch cirkulující v hale. Využití rekuperačních vzduchotechnických jednotek jak s deskovým, tak i rotačním rekuperátorem má v konečném důsledku významný vliv na úsporu energií a životní prostředí. Nad hlavami zaměstnanců se nacházejí vstupní a výstupní zařízení pro cirkulaci vzduchu. Ta jsou společně s rozvody vzduchotechniky uchycena na závitových tyčích, které drží na ocelových konzolách na samotné ocelové konstrukci střechy. Zařízení klimatizace a cirkulace jsou potom umístěna v samostatných boxech pod střechou haly. I zde platí, že v každé z hal se nachází hned několik takových zařízení, která plní různé funkce. Většina komponent vzduchotechniky pochází od německého výrobce Robatherm. Klimatizaci dodává firma Daikin, ale na celém systému se podílejí rovněž výrobky českých firem Gea a Remak. Kompletaci a instalaci má ve většině případů na starosti další česká firma – AZ Klima.
Obrovské infrazářiče budou mít na starost vytápění lisovny
Detailní pohled na zařízení rekuperátoru
NOVINKY A INOVACE
Za zmínku určitě stojí systém ohřevu vzduchu v nošovických halách, který není v závodech takové velikosti příliš často k vidění. Abychom si jej přiblížili, musíme se vydat na střechu haly. Zde se nachází celé série zařízení sloužící jak k nasávání vzduchu a jeho následnému vhánění do hal, tak k „výdechům“. Vzduch zvenčí je nasát přes dvoustupňové filtry až k plynovým hořákům. Ty mají výkon 723 kW a vzduch je jimi ohříván a vháněn přímo do hal. Zdejší systém tedy nevyužívá akumulačních komor, ze kterých by byl ohřátý vzduch vháněn do hal. Tyto komory fungují pouze u systémů ohřevu určených pro vnitřní vestavby haly – kanceláře, velíny. Samotné filtry jsou vysoce účinné. Nemají však neomezenou životnost. Jakmile jsou zaneseny nad únosnou míru, systém ohlásí poruchu. Samotné rozvody vzduchu jsou vedeny v ocelových potrubích se zinkovou povrchovou úpravou. Podle svého určení mají samozřejmě různé průřezy a velikosti. Výjimkou jsou rozvody v lakovně. Tam je celý systém vzduchotechniky zpracován z nerezové oceli. Určují to nekompromisní technologie lakování. Právě v lakovně má v kompletní režii instalaci vzduchotechniky na starosti německá firma Durr. Vzduchotechnika je zde totiž přímou součástí technologie lakování. Ani zde ale přehled zajímavostí nekončí. Nelze nezmínit objekt lisovny a zdejší systém ohřevu vzduchu. Ten zajišťují obrovské infračervené zářiče, které spouštějí opět plynové hořáky o výkonu 250 kW. Ty jsou zavěšeny zhruba v osmnáctimetrové výšce od podlahy závodu a dle požadavků pracoviště jsou větveny.
Plynový hořák o výkonu 723 kW ohřívá filtrovaný vzduch, který je
vháněn přímo do haly.
Na střeše hal vytváří systémy nasávání a výdechu vzduchu iluzi
vlakového seřadiště.
RYCHLE, ČISTĚ, ÚSPORNĚ
Nošovický systém vzduchotechniky šetří jak energii, tak životní prostředí. A to i přesto, že jsou zde položeny kilometry vzduchotechnických rozvodů a střechy hal vypadají kvůli vzduchotechnickým zařízením jako seřadiště vagónů na vlakovém nádraží. Největší vzduchotechnické jednotky najdeme v převodovkárně. Právě přísné normy a propočty odborníků mají za následek, že během jedné hodiny projde jednou jednotkou 75 000 m3 vzduchu. Veškerou vzduchotechniku v závodě pohání elektrická energie. Systém je navíc projektován tak, že zde bude v budoucnu možno instalovat v případě potřeby i chladicí zařízení. Veškeré provozy tak budou vybaveny zařízením, které umožní bezproblémový výkon práce nejen lidem, ale i strojům, a to v kterékoli roční době. Vše by mělo být hotovo v září 2008, kdy Hyundai plánuje spuštění zkušebního provozu.