KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Výsuv mostu přes Rybný potok

Výsuv mostu přes Rybný potok

Publikováno: 14.12.2005, Aktualizováno: 18.2.2010 22:34
Rubrika: Zajímavosti

Tento článek se bude zabývat specifickým technologickým zařízením, spojeným s metodou postupného výsunu nosné konstrukce. Technologie patří mezi nejnáročnější metody výstavby mostů. Smělý návrh mostu přes Rybný potok (součást stavby 0807/II) byl opravdovou výzvou pro všechny zúčastněné.

Původní projekt mostu, sestávající ze dvou komorových nosných konstrukcí s rozpony 34 + 44 + 54 + 3 × 58 + + 44 m, byl především kvůli extrémním časovým nárokům na realizaci stavby změněn na jeden elegantní, přes 30 m široký komorový průřez s prefabrikovanými vzpěrami. S ohledem na rozsah projektu byly prakticky u každé konstrukční části objektu použity inovativní návrhy či postupy výstavby. Za účasti projektanta a významných subdodavatelů objektu je vyvíjela technická rada, ustavená a řízená dodavatelem objektu. V ní se Metrostavu podařilo vytvořit prostředí dokonalé týmové spolupráce, což bylo nutnou podmínkou pro zvládnutí tohoto velmi složitého projektu.
O náročnosti stavby jasně vypovídají následující parametry. Rozpon typických polí 58 m je téměř limitní pro výsun betonové konstrukce bez dočasných podpor, hmotnost vysouvané konstrukce byla – i přes její štíhlost – v posledním stádiu téměř 20 000 t, mostovka je směrově i výškově zakřivená a mostní pilíře dosahují výšky 47 m. Je zřejmé, že se tento vysouvaný most díky zmíněným parametrům řadí mezi referenční stavby, zdaleka přesahující hranice České republiky.

VÝROBNA
Při výstavbě mostů metodou postupného výsunu se nosná konstrukce zhotovuje po tzv. lamelách ve výrobně, situované stabilně po celou dobu výstavby před opěrou, přičemž se díky mnohacyklové opakovatelnosti dosahuje vysoké produktivity. Klíčem k úspěšné realizaci výsunu je jak z ekonomického, tak z technického hlediska právě návrh výrobny. V případě výrobny mostu přes Rybný potok byla navržena progresivní, tzv. flexibilní výrobna, která na rozdíl od pevného typu umožňuje rektifikaci bednění i dočasných kluzných podpor při případném sednutí základu výrobny. Koncepčně se jedná o ocelový rošt, podepřený hydraulickými lisy, na kterém je nainstalováno bednění spodní desky a stěn průřezu. Před výsunem se zaktivují kluzné podpory.

Tento typ výrobny přináší celou řadu dalších výhod – například vysokou kvalitu podhledu nosné konstrukce, protože bednění je při betonáži kontinuální, obdobně jako pevné skruže a bodové, jasně vymezené podepření průřezu během výsunu. Výrobna byla na tomto projektu ještě dále optimalizována. Skládala se ze dvou pracovišť, v tomto případě s klíčovou možností souběhu činností. Na prvním pracovišti se zhotovovala spodní deska se stěnami a na druhém probíhala instalace prefabrikovaných vzpěr a horní desky. Typická délka jedné lamely byla 30 m.

OCELOVÝ NOS
Pro snížení ohybového namáhání při maximálním vyložení konzoly nosné konstrukce sloužil ocelový nástavec, tzv. nos, připnutý k čelu mostovky kombinací tyčového a lanového předepnutí. Vzhledem k parametrům konstrukce byla pro připnutí nosu využita nestandardně také spodní deska mostovky. Přenos sil do plnostěnných stojin nosu zajišťovala membrána v rovině spodní desky. Délka nástavce byla 35 m. Špička nosu byla vybavena přizvedávacím hydraulickým zařízením, které sloužilo ke kompenzaci průhybu nosné konstrukce před nájezdem na kluzné ložisko.

KLUZNÁ LOŽISKA A BOČNÍ VEDENÍ
Nosná konstrukce byla vysouvána po kluzných ložiscích dvou typů. Hydraulicky rektifikovatelná kluzná ložiska byla použita na diskrétních dočasných kluzných podporách v oblasti výrobny z již uvedených důvodů. Na trvalých podporách bylo s ohledem na značné rozpětí a velikost zatížení 30 m široké konstrukce nutné nestandardně aplikovat speciální pevná elastomerová ložiska, vybavená pro výsun charakteristickou horní kluznou deskou s náběhy. Pro představu o velikosti vysouvané mostní konstrukce: rozměr typického výsuvného ložiska byl 2.200 × 1.000 mm. Nicméně pro oba typy ložisek bylo použito naprosto shodné kluzné souvrství, což poskytlo možnost jednoznačné identifikace vysouvacích sil, zaváděných do konstrukce. Tato zpětná vazba je velmi důležitá zejména v případě tuhých podpor jako jsou opěry a krátké pilíře, které svou deformací neindikují případné nežádoucí náhlé zvýšení součinitele tření. Během akce je nutné zajistit nejen spolehlivé podepření mostu, ale také mít neustále pod kontrolou směrové vedení mostu. K tomu slouží boční vedení mostu, které bylo osazeno na podporách spolu s kluznými ložisky. Jednalo se o velmi podobnou konstrukci, ovšem ve vertikálním směru.

VYSOUVACÍ ZAŘÍZENÍ
Pro návrh vysouvacího zařízení bylo určující hledisko bezpečnosti a univerzálnosti pro všechny fáze. Zvolené lanové vysouvací jednotky – s ohledem na mechanické spojení tažných kabelů s konstrukcí – požadovaným kritériím bezezbytku vyhověly. Kvůli nepřístupnosti partií nad horní opěrou č. 10 nebylo možné využít pro výstavbu metodu spouštěním, která je energeticky výhodnější a při použití principiálně obdobného vysouvacího zařízení zaručuje také maximální bezpečnost. V raných stádiích vývoje projektu byla krátce zvažována možnost výsunu konstrukce včetně nadpodporových příčníků a deviátorů. Kapacita vysouvacího zařízení nebyla limitujícím faktorem ani pro toto smělé a na první pohled efektivní řešení, které se ovšem záhy ukázalo jako nevýhodné.

Aplikované vysouvací zařízení se skládalo ze čtveřice hydraulických výsuvných jednotek typ VSL SLU 330. Každá byla vybavena 31 lanovými tažnými kabely, připojenými vertikálními vysouvacími trny k nosné konstrukci. Bezpečnost vysouvacích prací byla podpořena automatickým vypínacím zařízením, osazeným na každém pilíři, které mohlo při případném vychýlení pilířů okamžitě zastavit výsun, tři nejvyšší pilíře byly navíc kotveny systémem předpínacích kabelů k opěře pro redukci jejich absolutních deformací.

Dodavatel stavby dálnice D8 0807/II H je Sdružení 0807/II H, vedoucí sdružení je Strabag, člen sdružení Skanska DS. Dodavatel objektu H216 je Metrostav, divize 5, projektantem je projekční kancelář Stráský, Hustý a partneři, dodavatelem technologie výsunu, dodatečného předpínání a zvedacích prací je VSL Systémy (CZ).

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve speciální příloze čísla 6/2005.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (525x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (67x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (67x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice