KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    „Výstavba II. etapy byla řešena Construction Managementem, tedy bez generálního dodavatele stavby s přímým zasmluvněním specializovaných dodavatelů,“

„Výstavba II. etapy byla řešena Construction Managementem, tedy bez generálního dodavatele stavby s přímým zasmluvněním specializovaných dodavatelů,“

Publikováno: 6.4.2010
Rubrika: Zajímavosti

uvádí Ing. Ivo Trávníček, hlavní manažer projektu Digital Park II ze společnosti Bovis Lend Lease, a. s., která byla za realizaci projektu zodpovědná.

Jak se podílel Bovis Lend Lease, a. s. na výstavbě administrativního komplexu Digital Park II?
Bovis Lend Lease byl u projektu Digital Park II od nabytí pravoplatnosti prvního stavebního povolení až po finální fit-out prostor pro jednotlivé nájemce. Byli jsme odpovědni za zajištění obchodně- technické přípravy projektu, řízení procesu realizační projektové dokumentace, zpracování rozpočtu a harmonogramu stavby, organizaci výběrových řízení jednotlivých dodavatelů obchodních souborů a jejich výběr, řízení dodavatelů v průběhu výstavby, kontrolu a zabezpečení kvality jednotlivých prací a celého stavebního díla, technický dozor investora, řízení veškerých porad a kontrolních dnů, zpracování pravidelných měsíčních zpráv a závěrečné zprávy, řešení a řízení klientských změn, organizaci procesu předávání a přebírání dokončeného díla včetně kontroly odstraňování vad a nedodělků, přípravu dokumentace pro kolaudační jednání a již zmíněné řízení fit-outů pro jednotlivé nájemce.

Můžete přiblížit konstrukční řešení projektu?
Digital Park II se skládá ze čtyř lichoběžníkových objektů – věží, které jsou propojeny v nadzemních podlažích spojovacími krčky. Nadzemní věže, které mají osm podlaží, tvoří mírný oblouk kopírující tvar pozemku. Celý blok má dvě souvislá podzemní podlaží, kde je k dispozici cca 750 parkovacích míst. Založení objektů je plošné, na základové desce tl. 400 mm se zesílením v místě sloupů až na 1.000 mm. Podzemní podlaží jsou chráněná proti vlhkosti hydroizolačním souvrstvím z bentonitových rohoží a PE fólie. Protože se v blízkosti nachází železnice, bylo nutné řešit vibrace, a proto je část objektu založená na vibroizolacích. Blízkost železnice vyvolala také nutnou ochranu konstrukcí – armatury proti bludným proudům. Aby toho nebylo málo, tak podzemní voda byla agresivní a v lokalitě bylo zvýšené riziko výskytu radonu.

Nosná monolitická železobetonová konstrukce podzemních podlaží je stěnová, nadzemní část nosné konstrukce je tvořena deskami lokálně podepřenými sloupy. Prostorová tuhost konstrukcí je zajištěná ztužujícími stěnami a jádry, ve kterých jsou umístěna schodiště, prefabrikovanými rameny a výtahovými šachtami.

Uspořádání svislých nosných konstrukcí spodní a horní stavby je v modulové osnově 7,7 × 8,2 m. Stropní desky jsou navrženy jako bezprůvlakové tl. až 250 mm podporované lokálně kruhovými sloupy o průměru až 750 mm. Nad sloupy je stropní deska zesílena až na 400 mm hlavicí. Obvodové a ztužující stěny jsou až 250 mm silné. Obvod stropních desek u nadzemních podlaží je vyztužený deskovými pásy v tl. 350 mm.

Celý objekt má prosklenou fasádu, která byla z převážné části modulová. Dodavatel opláštění ve výrobním závodě připravil kompletní moduly, které dopravil na stavbu a osadil na připravené kotevní prvky na nosnou konstrukci. Kde nebylo možno použít modulovou fasádu, byl použit rastrový fasádní systém. Objekt má plně vzduchotechnicky upravované prostředí, prostory jsou chráněny stabilním hasicím zařízením a ve většině prostor je zdvojená podlaha.

Jaká jsou specifika řízení výstavby na tomto projektu?
Na předrealizační fázi a přípravu realizace projektu byla poměrně krátká doba. Počet původních obchodních souborů se rozrostl na čtyřnásobek. Většina slovenských zhotovitelů se poprvé setkala s formou výstavby v režimu Construction Managementu a seznamovala se s ním teprve v průběhu realizace.

Projekt Digital Park vznikal po etapách. Promítal se nějakým způsobem tento fakt do prací, které jste realizovali?
První etapa byla dokončena a zprovozněna před začátkem druhé etapy – etapizace výstavby neměla mimo koordinaci dopravního napojení a dopravní obslužnosti výstavby žádný zásadní vliv na realizaci další etapy.

Jaké jsou zkušenosti Bovis Lend Lease, a. s. s realizací obdobných projektů v našem regionu?
Bovis Lend Lease, a. s. působí v našem regionu od počátku 90. let a za tu dobu realizoval celkem přes 120 projektů, z toho téměř polovina byla realizována právě metodou Construction Management (CM). Výhodou CM je zprůhlednění celého procesu výstavby, odstranění možných přirážek za různé stupně subdodávek, minimalizace nákladů za vícepráce a zkrácení času realizace. Tímto způsobem jsme úspěšně realizovali mnoho staveb v ČR a SK jako například obchodněspolečenská centra Olympia a Forum v Liberci a Ustí nad Labem, všechny etapy výstavby Technologického Parku v Brně, rekonstrukci administrativní budovy Tower 115 v Bratislavě či Slovanského domu v Praze. Jsme rádi, že se Penta Investments, a. s. rozhodla pro tento způsob výstavby, a věřím, že se společnost rozhodne pro Construction Management i u dalších plánovaných projektu.

Dá se říci, že myšlení developerů a investorů je v našem regionu dost konzervativní, a mnoho z nich volí pro ně snadnější cestu, kterou je generální dodavatelství. Bovis Lend Lease, a. s. může nabídnout Management Contracting, který je blízký tradičnímu modelu s využitím generálního dodavatele, přito však umožňuje klientům profi tovat z výběrových řízení na jednotlivé subdodávky. Stejně jako u Construction Managementu i Management Contracting umožňuje zkrácení doby přípravy projektu, plnou kontrolu nad projektem a snížení nákladů stavby nejen v průběhu přípravy projektu, ale také v průběhu výstavby.

Co si osobně z řízení tohoto projektu odnášíte do budoucna?
Na příštím projektu budu určitě věnovat ještě větší pozornost předrealizační přípravě. Do budoucna si odnáším velkou zkušenost s řízením projektu v zahraničí metodou Construction Management, a to ve značně stísněných podmínkách na frekventované křižovatce dálničního obchvatu s přiléhajícím mostem přes Dunaj a s železnicí v zádech. Byla to moje první zkušenost s řízením stavby v zahraničí a příště budu určitě více věnovat pozornost vztahům v multinárodnostním týmu.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Související články


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (408x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (59x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (57x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice