KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Investiční celky    Quadrio    Výroba a montáž ocelových konstrukcí

Výroba a montáž ocelových konstrukcí

Publikováno: 22.5.2014
Rubrika: Quadrio

V březnu roku 2013 byl provoz ocelových konstrukcí společnosti Metrostav a. s. přizván k řešení problému výroby a montáže ocelových balkónových nosníků projektu Quadrio v ulici Spálená v Praze. Jelikož se objekt nachází v centru města a významně omezuje provoz na jedné z nejfrekventovanějších pražských stanic MHD, bylo velice důležité zkrátit dobu výroby montáže na minimum.

Svou polohou je stavba velice náročná na dopravní dostupnost a staveništní zábor se omezuje pouze na nezbytně nutnou oblast. Stavba se nachází v hustě obydlené oblasti a je tedy nutné brát ohled na dodržování limitů hlučnosti a prašnosti výstavby. Dalším podstatným faktorem, který ztěžuje podmínky na staveništi, je přítomnost památkově cenného historického sklepení ležícího v přímém sousedství ulice Spálená, jednoho z hlavních přístupových bodů celého staveniště.

Po bližším prozkoumání celé problematiky montáže bylo upuštěno od původní varianty montáže OK po kusech, které svou hmotností odpovídají nosnostem věžových staveništních jeřábů. Tato varianta byla vyhodnocena jako časově náročná, navíc by bylo obtížné vyřešit problematiku podepření ocelové konstrukce, jelikož přímo pod balkónovým nosníkem A se nacházely zmiňované historické sklepy, které umožňovaly přitížení pouze 1 t/m2. V neposlední řadě by bylo problematické vyřešit otázku BOZP, jelikož montovaná OK se nacházela přímo na hranici záboru nad frekventovanou ulicí a montáž kusů o hmotnostech kolem 2,5 tuny nepřicházela v úvahu bez odklonění provozu.

Bylo tedy rozhodnuto o montáži ocelové konstrukce po částech o hmotnostech cca 30 t. V rámci výrobní dokumentace byly ve spolupráci se skupinou projektantů Ing. A. Pražáka ze společnosti Helika a. s. navrženy montážní detaily tak, aby konstrukce umožňovala jednoduché a časově nenáročné sestavení pomocí dočasného šroubového spojení. Nejprve byly montovány sloupy konstrukce. Tyto bylo nutné instalovat v předstihu a v návaznosti na postup výstavby betonového monolitu spodní stavby objektu. Ocelové sloupy byly tedy rozděleny na montážní dílce, montovatelné pomocí staveništních jeřábů. Jednotlivé části sloupů byly sestaveny na stavbě, zaměřeny a podle skutečné polohy přípojných bodů byla následně překontrolována konstrukce balkónových vazníků ještě v průběhu výroby. Výroba ocelové konstrukce probíhala ve výrobně ocelových konstrukcí společnosti Metrostav a. s. v Horních Počernicích. Konstrukce byla náročná zejména svými rozměry, kdy při jejím finálním vyvážení z výrobny bylo zapotřebí demontovat část opláštění výrobní haly. Na konstrukci byly rovněž použity nadstandardně silné tloušťky plechů, což bylo způsobeno požadavkem na malé rozměry průřezu konstrukce. Dělení a svařování plechů o tloušťce až 80 mm je nejen časově náročné, ale zároveň je zapotřebí velkého množství přídavného materiálu. S výhodou byly nasazeny svařovací automaty, kterými výrobna OK disponuje. I přesto si však výroba vyžádala nepřetržitý 24hodinový provoz tak, aby konstrukce byla připravena v termínu a požadované kvalitě.

Samotná montáž pak probíhala ve dvou po sobě následujících víkendech. Pomocí těžkého jeřábu Liebherr 300 umístěném v ulici Spálená. Pro každý víkend byla ve spolupráci ze společností Hanyš a Ing. Kudrnovským ze společnosti Helika a. s. nalezena nejvhodnější poloha jeřábu s ohledem na velikost břemen a ochranu okolních konstrukcí. Pro potřeby montáže byla uzavřena ulice Spálená až po křížení s ulicí Lazarskou. Rovněž byl po dva víkendy odkloněn provoz tramvají. Vše bylo nutné pečlivě naplánovat tak, aby byl umožněn opětovný provoz tramvají ráno následujícího pondělí. Na celou montáž včetně odklonění trolejového vedení a zhotovení patek pod jeřáby bylo vyčleněno celkem 2 × 43 hodin. 

Montážní styky byly svařované a byly prováděny na polohově zajištěné konstrukci již bez vlivu na provoz mimo vlastní staveniště Svary byly defektoskopicky kontrolovány. A to, pro exponovanost konstrukce, nad rámec předepsaný prováděcí normou.

Kvůli roznosu zatížení od patek mobilních jeřábů byla navržena speciální ocelová roznášecí patka umožňující rychlou montáž. Konstrukce historického sklepení byla přitížena v místě vrcholu klenby tak, aby lépe odolávala případnému bočnímu zatížení vyvolanému zatížením od patek jeřábu. Dále bylo zavedeno kontinuální snímání svislých a vodorovných pohybů konstrukce historických sklepů. Z důvodů ochrany komunikace v ulici Spálená byly geodeticky sledovány patky jeřábu, nedochází-li k jejich poklesu. V případě zaznamenání jakéhokoliv posunu by bylo možné stavbu kdykoliv zastavit.

Výroba i montáž ocelové konstrukce se podařila a ukázala na skutečnost, že při přípravě složitějších konstrukcí se vyplatí vsadit na kvalitní a spolehlivé partnery, kteří disponují dostatečným technickým zázemím pro přípravu a pro případné řešení problémů.

Production and Assembly of Steel Structures
In March 2013, steel structures operation of Metrostav a. s. company was invited to solve the problem of production and assembly of steel balcony beams of Quadrio project in Spálená street in Prague. As the object is situated in the city centre and significantly restricts traffic at one of the most frequented Prague public transport stations, it was very important to make the time of production and assembly as short as possible.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Vyvážení konstrukce z výrobnyTransport břemene v ulici SpálenáUstavení bočního vazníku do polohyPohled na fasádu ze Spálené ulice

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Stanice metra Národní třídaStanice metra Národní třída (35x)
Historie rekonstrukce této stanice metra je spojena s opravami metra po povodni 2002. V té době byla oprava stanice prov...
Projekt Quadrio už výše neporoste, dosáhl svého nejvyššího boduProjekt Quadrio už výše neporoste, dosáhl svého nejvyššího bodu (26x)
Stavba budovy obchodně-administračního centra Quadrio dosáhla nejvyššího bodu 35 m nad zemí. Symbolického dokončení posl...
Výroba a montáž ocelových konstrukcíVýroba a montáž ocelových konstrukcí (16x)
V březnu roku 2013 byl provoz ocelových konstrukcí společnosti Metrostav a. s. přizván k řešení problému výroby a montáž...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice