KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Velkorypadlo SchRs 1320/4 x 30: Extrémně namáhaný 'obr' - extrémní požadavky na kvalitu

Velkorypadlo SchRs 1320/4 x 30: Extrémně namáhaný 'obr' - extrémní požadavky na kvalitu

Publikováno: 6.9.2005, Aktualizováno: 25.12.2008 00:56
Rubrika: Zajímavosti

Na konci roku 2003 získala společnost Excon, respektive její dceřiná společnost Excon Steel, zakázku na výrobu ocelové konstrukce rypadla SchRs 1320/4 × 30, jehož rozměry po smontování představují obdivuhodných 195 × 56 × 25 m (délka × výška × šířka) bez kolesa, housenicového podvozku, technologie řízení a podružných ocelových konstrukcí (schody, zábradlí...).

Ještě v roce 2003 začaly práce na přípravě zakázky, a to jak po stránce dopracování konstrukčně-výrobní dokumentace, tak i z hlediska přípravy výroby ocelových konstrukcí (OK). Kompletní výrobní dokumentaci, která byla předávána objednatelem (Hutní Montáže Ostrava, respektive Prodeco), dopracovali odborníci firmy Excon až do dílenských detailů. V královéhradeckých výrobních provozech byla převzatá dokumentace zavedena a zpracována do systému pro objednání materiálů a přes technologické zpracování vydávána pro vlastní výrobu. Že není zrovna jednoduché zajistit přípravu výroby a následně vyrobit jednotlivé pozice a z nich podsestavy a následně celé sestavy (lomy), je zřejmé z následujících údajů:

  • hmotnost OK 1.610 tun,
  • OK tvoří 41 část (lomů),
  • největší část (spodní stavba) vážila více než 300 tun.

ÚCTYHODNÉ ROZMĚRY
I rozměry z jednotlivých lomů smontovaného rypadla jsou úctyhodné. Spodní kruhová stavba má průměr zhruba 15,5 metru. Jednotlivé lomy celého rypadla se skládají asi z 250 tisíc položek. Celá OK rypadla byla vyráběna podle ČSN 73 2601 (z výrobní dokumentace, zpracované podle norem DIN) a pro tento obchodní případ vypracovaných technických specifikací. Z nich stojí za zmínku podmínky na nákup vstupních materiálů podle „Werkstoffblatt“, obsahujících mimo jiné 15prvkovou chemickou analýzu a uhlíkový ekvivalent.
Podmínkou byl i požadavek na odstranění „pálených“ hran na jednotlivých pozicích mechanickým opracováním či obroušením.


Největší část (spodn stavbaí) vážila více než 300 tun.

VELKÝ ROZSAH SVAŘOVÁNÍ
Jednotlivé díly a části odpovídají podmínkám pro dynamicky namáhanou svařovanou konstrukci. Na OK je použito pouze minimální množství válcovaných profilů. Veškeré profily jsou svařované a byly navržené s cílem co největšího omezení dynamických účinků provozu. Ve většině případů stojiny prostupují pásnicemi svařovaných profilů tak, aby se napojení diagonál (svarový spoj) dostalo do příznivých oblastí z hlediska namáhání a eliminace možných defektů, způsobených provozem. Zákazník přišel i s požadavkem na provádění svarů pod defektoskopickou (magnetickou práškovou na povrchové trhliny) a ultrazvukovou (na celkovou celistvost svaru) kontrolou. Celkem byly podrobeny defektoskopické kontrole stovky metrů svarů.


Výrobu OK rypadla zajišťoval výrobní závod firmy Excon v Hradci Králové.

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst v čísle 4/2005.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (525x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (69x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (67x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice