Velkorypadlo SchRs 1320/4 x 30: Extrémně namáhaný 'obr' - extrémní požadavky na kvalitu
Rubrika: Zajímavosti
Na konci roku 2003 získala společnost Excon, respektive její dceřiná společnost Excon Steel, zakázku na výrobu ocelové konstrukce rypadla SchRs 1320/4 × 30, jehož rozměry po smontování představují obdivuhodných 195 × 56 × 25 m (délka × výška × šířka) bez kolesa, housenicového podvozku, technologie řízení a podružných ocelových konstrukcí (schody, zábradlí...).
Ještě v roce 2003 začaly práce na přípravě zakázky, a to jak po stránce dopracování konstrukčně-výrobní dokumentace, tak i z hlediska přípravy výroby ocelových konstrukcí (OK). Kompletní výrobní dokumentaci, která byla předávána objednatelem (Hutní Montáže Ostrava, respektive Prodeco), dopracovali odborníci firmy Excon až do dílenských detailů. V královéhradeckých výrobních provozech byla převzatá dokumentace zavedena a zpracována do systému pro objednání materiálů a přes technologické zpracování vydávána pro vlastní výrobu. Že není zrovna jednoduché zajistit přípravu výroby a následně vyrobit jednotlivé pozice a z nich podsestavy a následně celé sestavy (lomy), je zřejmé z následujících údajů:
-
hmotnost OK 1.610 tun,
-
OK tvoří 41 část (lomů),
-
největší část (spodní stavba) vážila více než 300 tun.
ÚCTYHODNÉ ROZMĚRY
I rozměry z jednotlivých lomů smontovaného rypadla jsou úctyhodné. Spodní kruhová stavba má průměr zhruba 15,5 metru. Jednotlivé lomy celého rypadla se skládají asi z 250 tisíc položek. Celá OK rypadla byla vyráběna podle ČSN 73 2601 (z výrobní dokumentace, zpracované podle norem DIN) a pro tento obchodní případ vypracovaných technických specifikací. Z nich stojí za zmínku podmínky na nákup vstupních materiálů podle „Werkstoffblatt“, obsahujících mimo jiné 15prvkovou chemickou analýzu a uhlíkový ekvivalent.
Podmínkou byl i požadavek na odstranění „pálených“ hran na jednotlivých pozicích mechanickým opracováním či obroušením.
Největší část (spodn stavbaí) vážila více než 300 tun.
VELKÝ ROZSAH SVAŘOVÁNÍ
Jednotlivé díly a části odpovídají podmínkám pro dynamicky namáhanou svařovanou konstrukci. Na OK je použito pouze minimální množství válcovaných profilů. Veškeré profily jsou svařované a byly navržené s cílem co největšího omezení dynamických účinků provozu. Ve většině případů stojiny prostupují pásnicemi svařovaných profilů tak, aby se napojení diagonál (svarový spoj) dostalo do příznivých oblastí z hlediska namáhání a eliminace možných defektů, způsobených provozem. Zákazník přišel i s požadavkem na provádění svarů pod defektoskopickou (magnetickou práškovou na povrchové trhliny) a ultrazvukovou (na celkovou celistvost svaru) kontrolou. Celkem byly podrobeny defektoskopické kontrole stovky metrů svarů.
Výrobu OK rypadla zajišťoval výrobní závod firmy Excon v Hradci Králové.
Celý nezkrácený článek si můžete přečíst v čísle 4/2005.