Uzavřené ocelové profily v praxi
Rubrika: Materiály
Bez kruhových, čtvercových či obdélníkových dutých ocelových profilů Mannesmann (MSH), které jsou vyráběny za tepla, si lze těžko představit současnou širokou škálu nejrůznějších objektů v celém světě. Nejde jen o stavby z ocelových konstrukcí, ale i průmyslové, mostní či sportovní stavby, dále dopravní technika, horské dráhy nebo lodní stavitelství.
Detailně se o mechanických a technologických vlastnostech dutých profilů hovořilo na semináři o používání a navrhování ocelových konstrukcí, který uspořádala Divize MHS profily firmy MUT ve spolupráci s Vallourec Mannesmann Tubes v lednu 2004 na ČVUT v Praze. Semináře se zúčastnila téměř stovka odborníků, především projektantů.
KASKÁDA INFORMACÍ
Po úvodním slovu Ing. Daniely Houškové z MSH následovalo excelentní vystoupení Ing. Nico Gengeho z V&M DEUTSHLAND GmbH, který velmi názorně přiblížil všechny vlastnosti MSH profilů a zároveň uvedl řadu praktických užití. Ve standardních dodávkách je k dispozici přes 1400 různých druhů profilů v délkách až 16 metrů. Pro speciální případy lze vyrobit kruhové profily vnějšího průměru až 1500 mm s tloušťkou stěny 270 mm. Čtvercové a obdélníkové profily MSH mohou mít tloušťku stěny až 17,5 mm, což je výrazně více než je možné dosáhnout u dutých profilů, vyráběných za tepla. N. Genge dále zdůraznil a na grafech prokázal, že profily MSH dosahují vyšších statických hodnot pro všechny druhy zatížení proti profilům, vyráběným za tepla. Je to z důvodu rozdílného zaoblení rohů, což znamená zvětšení plochy průřezu a tím i možnost přenášet vyšší zatížení. Tyto profily mohou být díky příznivým statickým hodnotám výhodně využívány jako konstrukční prvky, hodně namáhané na vzpěr.
Za tepla vyráběné profily MSH jsou ve výstavbě značně používány nejen pro příznivé mechanické a technologické vlastnosti, ale dovolují díky vysoké nosnosti stavět lehké a elegantní konstrukce, které jsou velmi žádané. Znamená to minimalizaci rozměrů nosných konstrukcí, kde se také rozdílná zatížení zohledňují obměnou tlouštěk stěn a výsledkem je jednotný vzhled objektu. Německý specialista poté promítl řadu aplikací výjimečných staveb jak v Evropě, tak v Asii. Mezi speciality patří například letiště v Bangkoku, kde bylo použito 38 tisíc tun MSH profilů.
DALŠÍ VYSTOUPENÍ
K dané problematice dále hovořil Prof. Ing. František Wald, CSc. z ČVUT Praha. Osvětlil okolnosti protipožární únosnost, použití dutých profilů v praxi a rozvedl otázky navrhování styčníků z dutých profilů. Zástupce firmy SCIA uvedl příklad posouzení konstrukce za běžné teploty a propočet požární odolnosti MSH profilů ve srovnání s I profily. V dalším průběhu jednání hovořili zástupci firem FINE, ABStudio a dalších o návrzích konstrukcí, posuzování spojů, dílenské dokumentaci, CAD pro ocelové konstrukce ve 3D, základních výrobních řadách CNC strojů pro řezání plamenem a plasmou a souvislostech dalších. Další dva semináře s touto problematikou proběhly dále v Brně a Ostravě.