Urbanistické řešení Nové Karoliny
Rubrika: Aktuality, Architektura, Nová Karolina
Výstavba jednoho z největších současných projektů v regionu Ostrava, souboru staveb Nová Karolina, byla odstartována položením základního kamene 6. června. Na návrhu urbanistického řešení, jednoho z největších multifunkčních projektů developerské společnosti Multi Development, se významně podílela česká architektonická, projektová a inženýrská společnost Helika. Území s rozlohou cca 30 ha je rozděleno do čtyř realizačních etap. Projektantem rozhodující části zahájené první etapy výstavby je právě společnost Helika, která byla i pořadatelem tiskové konference konající se 19. srpna, na které prezentovala podrobnosti týkající se urbanistického řešení celé oblasti.
Informace o projektu Nová Karolina přinesl ředitel projektové divize 2 a zástupce ředitele společnosti inženýr Jiří Voslář, který se věnoval celkovému pohledu na právě realizovaný projekt. Podrobnosti stavby prezentoval architekt Vladimír Kružík, ředitel divize architektury společnosti Helika.
Nyní se soubor objektů dle slov inženýra Vosláře nachází v takzvané přípravné fázi – stavba v pravém slova smyslu ještě nebyla zahájena. Ovšem probíhají například kanalizační práce, demolují se základy po původních objektech. Současně jsou v běhu výběrová řízení na zhotovitele jednotlivých etap, která by měla být ukončena koncem srpna. Počátkem září by se mělo začít s pilotáží, čerpáním podzemních vod atd.
V první části konference inženýr Jiří Voslář (druhý zleva) seznámil přítomné novináře s celkovým pohledem na urbanistické řešení Nové Karoliny.
PRVNÍ ETAPA VÝSTAVBY
Architektonické řešení
V rámci zahájené první etapy výstavby, která bude dokončena v roce 2010, vyrostou na území s celkovou rozlohou cca 15 ha kancelářský komplex (arch. Máslo a kol., spol. CMC) s přístupným atriem a podzemním parkingem, blok obytných domů (kolektiv architektů společnosti Helika pod vedením architektky Pospíšilové) s 210 byty, obchody a restauracemi v přízemí a dvoupodlažním parkingem, obchodně-zábavní centrum (nizozemská architektonická kancelář OMA) s více než 200 obchodními jednotkami včetně restaurací a kaváren, multikinem, fitness a parkingem pro 1100 vozů a zárodek nového náměstí (arch. Kryspin a kol., Helika) s podzemním parkingem pro cca 300 vozů. Náměstí bude dokončeno ve druhé etapě výstavby.
Jednou z dominant nejen první etapy výstavby bude nová 200 metrů dlouhá ocelová lávka pro pěší s výraznými nosnými oblouky (arch. Eva Jiřičná, spol. EJAL) propojující obchodně-zábavní centrum západním směrem nad železniční tratí a rušnými komunikacemi s oblastí bývalého Ústředního autobusového nádraží.
V rámci první etapy výstavby budou rovněž revitalizovány zachované původní průmyslové objekty Elektrocentrály a Ústředny (arch. Kryspin, arch. Sobota a kol., Helika), s jejichž využitím se počítá pro kulturu a zábavu.
Nad architektonickým nákresem území se hodně diskutovalo. Architekt Vladimír Kružík ze společnosti Helika ochotně podával potřebné informace i zahraničním novinářům.
Dopravní řešení oblasti
Rozhodující automobilová dopravní obsluha území bude zajištěna částečným napojením nově budovaných komunikací na ulici 28. října v místě stávajícího napojení ulice Poděbradovy, dále napojením na nově prodlouženou ulici Porážkovou a na jižní straně napojením přes místní komunikaci za Elektrocentrálou na most přes Ostravici. Napojení parkingu kancelářského komplexu a nové účelové komunikace bude do ulice Na Karolíně. Obsluha území hromadnou dopravou je řešena zatažením trolejbusové trati do nově prodloužené Porážkové ulice k obchodně-zábavnímu centru, dále zřízením nové tramvajové zastávky na ulici 28. října před kancelářským komplexem a také již přemístěnou autobusovou zastávkou v ulici Na Karolíně. Novou lávkou se bude možné během několika minut dostat na železniční stanici Ostrava-střed. V dalších etapách výstavby se počítá s vybudováním tramvajové trati vedené nově navrženým pěším bulvárem od ulice 28. října směrem k novému náměstí a pokračující jihozápadním směrem do oblasti Vítkovic.
„Samozřejmou součástí nově budované části města budou odpočinkové plochy se zelení doplněné vodními plochami, plocha pro sport a územím bude procházet také cyklostezka“, uvedl architekt Vladimír Kružík.
Po skončení oficiální části byl čas i na individuální dotazy a rozhovory se zástupci pořádající společnosti Helika. (na obrázku vpravo inženýr Jiří Voslář).
Týmová práce při realizaci projektu
„Na tomto projektu se kromě společnosti Helika podílí řada dalších projekčních, inženýrských a expertních kanceláří nejen z České republiky. Významnou část projektu zaštiťují i ostravské kanceláře, zejména OSA Projekt, V a V Elektroprojekce, INKOS OSTRAVA a Technoprojekt. Společnost Helika zajišťuje mimojiné komplexní koordinaci veškerých projekčních a inženýrských prací v území,“ zdůraznil inženýr Jaroslav Němeček, manažer projektu Nová Karolina ze společnosti Helika.
„Jeden z nejvýznamnějších projektů v ostravském regionu vzniká v úzké součinnosti developera, projektanta a Magistrátu města. Statutární město Ostrava zajišťuje nezbytné podmiňující investice zejména v oblasti dopravního napojení a inženýrských sítí. Koordinaci těchto podmiňujících investic s vlastním projektem Nová Karolina zajišťuje společnost Helika,“ dodal inženýr Jiří Voslář.
Společnost Helika se podílela již na přípravě urbanistického řešení území Nové Karoliny, dále zpracovala kompletní dokumentaci pro územní rozhodnutí pro první etapu výstavby včetně dokumentace EIA a zajištění všech potřebných územních rozhodnutí, vypracovala dokumentace pro stavební povolení na obchodně-zábavní centrum včetně podzemního parkingu, na blok bytových domů, na chráněné stávající objekty Elektrocentrály a Ústředny a také dokumentaci pro stavební povolení na území související se zprovozněním první etapy, tzn. nezbytné inženýrské sítě, komunikace a terénní a sadovnické úpravy.
Informace přednesené na tiskové konferenci byly pro zúčastněné velmi zajímavé a podnětné.
Další navazující etapy
V rámci řešení první etapy výstavby se připravují i podmínky pro následné navázání dalších tří plánovaných etap. Ukončení všech čtyř etap výstavby je naplánováno v roce 2015. V současné době společnost Helika postupně zpracovává dokumentace pro výběr zhotovitelů jednotlivých částí první etapy a provádí autorský dozor nad zahájenými pracemi.