Tržby skupiny Touax za rok 2009: 272 mil. EUR
Francouzská skupina TOUAX, přední světový poskytovatel služeb operativního leasingu na trhu námořních kontejnerů, říčních nákladních člunů, nákladních vagónů a modulových staveb, do které patří i na domácím trhu působící výrobce obytných modulů společnost TOUAX s.r.o., oznámila konsolidovaný obrat za rok 2009 ve výši 272 mil. EUR.
Konsolidované tržby za rok 2009 dosáhly částky 271,8 milionů EUR v porovnání s 368,7 miliony EUR v roce 2008, což představuje pokles o 97 milionů EUR. Toto snížení bylo způsobeno zejména nižšími investicemi investorů a následným poklesem tržeb z prodejů (v divizi námořních kontejnerů). Snížení tržeb nevedlo k podobně výraznému poklesu v očekávaném EBITDA, ani v očekávaném čistém zisku ve srovnání s rokem 2008 (účetní závěrka bude zveřejněna na konci března 2010). Společnost vykázala v roce 2009 nižší tržby z prodejů zákazníkům a ponechala si více zařízení ve svém nájemním parku. Vyšší marže v oblasti pronájmů pak kompenzovaly pokles prodejů. Tento model řízení vztahů se zákazníky a řízení vlastního portfolia produktů prokazuje svou pružnost a adaptabilitu a umožňuje skupině TOUAX rychle se přizpůsobovat měnícímu se ekonomickému prostředí. Vzhledem k této situaci rozhodla společnost v lednu o prozatímní dividendě o stejné výši jako v předchozím roce.
V souladu se svými cíli zvýšila společnost TOUAX své tržby z pronájmů o 1 %, a to díky svému pevnému ekonomickému modelu diverzifikovaného dlouhodobého leasingu. Tržby z pronájmů skupiny zahrnují nejen přímé příjmy z leasingu, ale i ze služeb s ním souvisejících (jako je doprava a údržba).
Výhled na rok 2010: pozitivní signály návratu k růstu
Pro rok 2010 stále platí předpovědi k návratu růstu mezinárodního obchodu s očekávanou mírou růstu ve výši +3,3 % (zdroj MMF – leden 2010) a +5 % (zdroj Clarkson – leden 2010).
Celosvětový nedostatek produkce námořních kontejnerů od září 2008 spolu s 5 % snížením velikosti nájemního parku na trhu omezil nadbytečnou kapacitu. Obnovení obchodu v Asii za posledních šest měsíců oživilo poptávku rejdařských společností po leasingu nových námořních kontejnerů.
Modulové stavby postupně dobývají nové trhy díky svým četným výhodám oproti tradiční výstavbě. Rovněž těží z různých evropských programů na obnovu hospodářského růstu, které se zaměřují na infrastrukturu a stavebnictví.
Říční přeprava zůstává nejekologičtějším způsobem přepravy: používá 3,7 krát méně nafty, vypouští 4krát méně CO2 a je 7krát levnější než silniční nákladní přeprava. Tyto výhody jí umožňují získávat podporu velkých průmyslových skupin a státní a veřejné správy, které hledají alternativy k silniční přepravě.
Divize nákladních vagónů těží ze strukturální potřeby omladit evropský vozový park a z ekonomických a ekologických výhod železniční přepravy. Kvůli krizi, která v roce 2009 zpomalila poptávku, a vzhledem k výrobním lhůtám bylo v roce 2010 dodáno jen několik nových nákladních vagónů. Předpovědi však ukazují na postupný nárůst míry využití stávajících nájemních parků v průběhu roku 2010 a skokový nárůst v roce 2011.
Analýza tržeb
Konsolidovaný obrat činil v roce 2009 271,8 milionů EUR, což představuje pokles o 26,3 % (26,8 % při neměnných směnných kurzech) oproti částce 368,7 milionů EUR v roce 2008. Toto snížení tržeb je způsobeno zejména slabšími tržbami z prodejů, které dosáhly v roce 2009 pouze 65 milionů EUR ve srovnání s 163,2 miliony EUR v roce 2008. Pokles byl způsoben zastavením investic do nákupu námořních kontejnerů od září 2008. Tržby z prodejů modulových staveb konečným zákazníkům též – na rozdíl od tržeb z leasingu – poklesly. Naopak prodej nákladních vagonů v roce 2009 vzrostl. Tržby společnosti z pronájmů (včetně doprovodných služeb) vzrostly o 1 %.
Příspěvek čtyř klíčových oborů podnikání
Tržby z pronájmů Divize námořních kontejnerů vzrostly o 3 %, díky investicím provedeným v roce 2008, ochraně poskytované dlouhodobými smlouvami a rozšíření obchodu v Asii na konci roku 2009. Restart aktivit v Asii je hlavním signálem oživení trhu; po červnovém pádu míru vyžití nájemního parku na 87 % umožnil od počátku července růst až na prosincových 90 %. Tržby z prodejů námořních kontejnerů prudce poklesly kvůli zmrazení investic zákazníků.
Obrat Divize modulových staveb zůstal stabilní. Pružnost nájemního byznysu podpořila zvýšení tržeb z pronájmů (+7 %) a kompenzovala přechodný pokles tržeb z prodejů. Tržby z pronájmů vzrostly o 10,7 % při neměnných směnných kurzech. Navzdory obtížné ekonomické situaci na trhu divize vylepšila svůj tržní podíl, přičemž míra využití parku od dubna 2009 rostla.
Zvýšení tržeb Divize říčních nákladních člunů (+11,2 %) bylo způsobeno zejména prodejem a zpětným pronájmem říčních člunů v hodnotě 10,2 milionů EUR provozovaných na Rýnu a Dunaji. Tržby z pronájmů (-30,8 %) zahrnují 35,2% pokles v doprovodných službách (doprava a chartery) a 48% nárůst tržeb z pronájmů.
Divize nákladních vagónů pokračovala v růstu (+34 %) navzdory nepříznivým ekonomickým podmínkám. Tržby z pronájmů se zvýšily o 6% díky investicím uskutečněným v roce 2008 a na počátku roku 2009. 80,4% nárůst tržeb souvisí zejména se syndikáty s investory na železniční vagóny, kdy si Touax uchovává řízení.