KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    „Tlačí se na cenu komodity, která představuje celkem malou část z celkové investice, aby se pak mohly nesmyslně roztočit peníze na těžce obhajitelná řešení,“

„Tlačí se na cenu komodity, která představuje celkem malou část z celkové investice, aby se pak mohly nesmyslně roztočit peníze na těžce obhajitelná řešení,“

Publikováno: 18.7.2018
Rubrika: Zajímavosti

uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Alexander Popély, prokurista a obchodní ředitel společnosti Hempel (Czech Republic) s. r. o.

Společnost Hempel má v ČR mezi dodavateli povrchových nátěrů celkem výsadní postavení a to dlouhodobě. Prozradíte recept na úspěch?
Společnost Hempel A/S založená v roce 1915 zakladatelem J. S. Hemplem má za sebou 103 let historie v průběhu kterých dokázala, že na poli vývoje, výroby a servisu v segmentu nátěrových hmot má své pevné místo. V Česku a na Slovensku se začala psát historie společnosti Hempel v roce 1992 v zastoupení společnosti MIJA a od roku 1999 jsme součástí mateřské společnosti Hempel A/S se sídlem v Kodani. V roce 2004 jsme se rozšířili o maďarský trh, který se stal součástí Hempel Czech republic s. r. o., jak zní naše oficiální označení.

Abych se vrátil k otázce na začátku, tak podle mého názoru je potřeba hledat recept na úspěch většinou ve dvou důvodech. Ten první je výrobek. Buď jej máte, nebo ne. My je naštěstí máme, ale takových výrobců je na trhu hned několik. Druhý důležitý důvod jsou lidé a my je máme a myslím si, že ti jsou hlavním strůjcem úspěchu. Ze své praxe znám i jiné výrobce s podobným výrobkovým portfoliem, kteří na našich trzích byli a zase odešli nebo kteří jsou tady již nějakou řadu let a jsou tam, kde jsou. Stejně, jako naše sesterské společnosti, kterých máme kolem 80 po celém světě a úspěch je v každé zemi jiný.

Prostě myslím si, že je to vždycky hlavně o lidech a jak jste schopen hledat a nacházet řešení pro to, kvůli čemu tady jsme a to jsou naši zákazníci, což jsou zase lidé.

Prozradíte nám hospodářské výsledky za loňský rok? Jak jste vůbec překonali poslední „krizi“, která, zdá se, ovlivňuje segment stavebnictví v ČR ještě dnes?
Samozřejmě výsledky budou v dohledné době publikovány na veřejných serverech, takže tam se mohou zájemci s nimi podrobně seznámit, ale než se tak stane, tak prozradím tolik, že náš obrat v konsolidovaných číslech za tři země – Česko, Slovensko a Maďarsko byl 470 milionů Kč. Ve srovnání s rokem 2016 jsme zaznamenali 1% nárůst. K určité stagnaci dochází z mého pohledu zejména v Česku, kde jsme zaznamenali několik negativních jevů v segmentu zákazníků, kteří patří tradičně do segmentu strojírenských a stavebních firem, kde se pohybujeme. Pro konkrétní představivost bych jmenoval skoro nulové investice v energetice, která si v minulosti počínala velice dobře zejména v Česku, insolvenční řízení s největší strojírenskou firmou v Česku – Vítkovice power engineering a dalších dceřinných firem Vítkovice a. s. V neposlední řadě si je dobré připomenout, že zabržděné investice do infrastruktury v Česku, zejména od roku 2010 po odeznění ekonomické krize, se projevovaly až do roku 2017 z pohledu dodavatele nátěrových hmot pro výstavbu i obnovu mostních děl. Proto se s úsměvem musím dívat na letošní dění kolem zjišťování stavu mostů po pádu lávky v Troji. Prostě začíná se něco dít v těchto vodách, i když se zase trochu obávám, že to v budoucnu může mít vliv na kvalitu prací, které se jako hlavní podepisují na životnosti díla.

Pokud se nemýlím, jste ředitelem pro region ČR, Slovensko a Maďarsko. Existují mezi těmito trhy nějaké zásadní rozdíly? V čem je specifický český trh s nátěrovými hmotami?
Protože se s kolegy po těchto trzích pohybujeme, tak z pohledu naši odbornosti mohu říct, že rozdíly jsou zejména v dodavatelích konkurenčních výrobků. V podstatě v každé zemi je portfolio výrobců poněkud odlišné, a pokud jde o trhy samotné, tak samozřejmě vidíme rozdíly zejména u velkých zákazníků, kde se soustřeďují na odlišné subjekty.

V Česku je to zejména výroba mostních děl, kde se pořád výrobcům daří zajišťovat určitý objem výroby lépe, než na Slovensku. Tam zase posílil segment výrobců ocelových konstrukcí pro stavební segment a do investičních celků. V Maďarsku je cítit čilý ruch zejména v investicích do státem financované infrastruktury, jakou je výstavba stadionů, multifunkčních hal, ale znovu se rozjíždí i výstavba na dálniční a železniční síti.

Společným jmenovatelem je dnes tlak na cenu. Jak složité je udržet si kvalitu a cenovou dostupnost?
Musím souhlasit, tlak na cenu je enormní, i když mi to u některých zákazníků přijde spíše jako sportovní disciplína. Tlačí se na cenu komodity, která představuje celkem malou část z celkové investice, aby se pak mohly nesmyslně roztočit peníze na těžce obhajitelná řešení.

Od roku 2008 jsme zaznamenali přibližně 20% propad našich cen, i když stále více čelíme tlaku růstu cen surovin pro výrobu kvalitních nátěrových hmot. Myslím si, že je to ale spíš celkový stav v průmyslu.

Není jednoduché v této situaci obstát a dokonce zavádět inovace, ale snažíme se zůstat na čele v segmentu.

Vaše nátěrové systémy znají především mostaři, přesto se věnujete hlavně třem segmentům – průmyslu, lodím a kontejnerům. Který segment táhne nejvíce a kde byste naopak rádi přidali?
Společnost Hempel má čtyři hlavní segmenty výrobků. Průmysl výstavby a obnovy lodí – tam dodává společnost Hempel 45 % celého objemu vyrobených hmot, přibližně 40 % je určeno do segmentu, který my nazýváme Protective, což bych v češtině vyjádřil jako průmyslové nátěry pro těžkou protikorozní ochranu a do toho segmentu jsme začlenili i segment kontejnerů. Přes 10 % představuje výroba dekorativních nátěrových hmot (zejména v Británii, Blízkém východě a Pyrenejském poloostrově) a 5 % představují výrobky pro jachtový program.

Samozřejmě v objemech je zajímavý lodní průmysl, kde má Hempel několik patentovaných řešení zejména pro antivegetační nátěry, co je svým způsobem rodinné stříbro.

Společnost za několik posledních let investuje do dalšího růstu a rozvoje masivní prostředky. Za poslední čtyři roky bych rád jmenoval akvizice v USA – firma Jones Blair, v Holandsku společnost Schaepman (řešení pro sériovou výrobu v segmentu nákladní aut, ale i lehkého průmyslu) a jako poslední byla před několika dny zveřejněna informace o vstupu naši společnosti do německé firmy Ostendorf, která je významným výrobcem nátěrových hmot v segmentu dekorativních barev.

Ze statistiky vyplývá, že 95 % všech poruch nátěrových systémů je způsobeno rukama neboli špatnou aplikací, nikoli barvou. Jsou dnešní moderní nátěrové systémy opravdu tak „bezchybné“?
Je možné souhlasit s tím číslem z vaší otázky, ano je to přibližně tak. Abych nebyl lakonický, tak musím říct, že výrobky nejsou dokonalé a snad žádný výrobce nevyrábí pouze dokonalé výrobky. Kdyby tomu tak bylo, tak by si je mohl dovolit pouze ten, kdo na peníze nekouká a takových zákazníků zase moc není. Tady nastupuje právě ten zlomový bod, kdo se jak umí postavit k problému, který z času na čas vznikne. 

Myslím si, že naše společnost řeší případná vzniklá selhání odpovědně.

Zásadně posilujícím prvkem v naší činnosti je předprodejní a poprodejní servis. Jsme známí tím, že se pravidelně zúčastňujeme konferencí, kde seznamujeme odbornou veřejnost a stávající zákazníky s novými výrobky i řešeními.

Segment povrchových úprav jde ruku v ruce s ekologií. Jak se společnost Hempel staví k otázce ochrany životního prostředí?
Správně se ptáte a víte a naši zákazníci taktéž, že jsme na čele v oboru. Už jenom to, že společnost Hempel sídlí v Dánsku, kde se na ekologii hraje mnohem důsledněji, než v dalších státech světa, nás nutí k tomu, abychom naše výrobky důsledně revidovali. Inovované nebo nové výrobky musí být s naprostou rezervou takto dimenzovány. To nám také jednoznačně pomáhá otevírat dveře  k novým zákazníkům, kteří jsou nuceni pod tlakem legislativy Evropské unie i zemských norem řešit emise ve výrobě.

Dočkáme se v brzké době nějakých produktových novinek?
Samozřejmě, že nové výrobky jsou pro každého zajímavé, i když ne všechny se stanou bestsellerem. My jsme v minulých létech několik opravdu povedených výrobků představili Hempadur Fast Dry 17410 nebo jeho novější variantu Hempadur Speed Dry ZP 500 nebo novější alternativu našeho evergreenu Hempadur Mastic 45880 pod názvem Hempaprime Multi 500, které jsou s větším nebo menším úspěchem kopírovány jinými výrobci.

Speciální pozornost bych rád vyvolal u čtenářů na řadu zinkepoxidových hmot řady Avantguard, která je patentovým řešením společnosti HEMPEL a má před sebou skvělou budoucnost vzhledem k aplikačním vlastnostem, které jsou stejné jako u zinkepoxidů (tedy bezproblémové), ale vlastnosti protikorozní ochrany se vyrovnají zinksilikátovým nátěrům nebo dokonce se přibližují duplexním systémům. To vše díky aktivní zinkové ochraně. Zájemcům rádi poskytneme další informace k tomu opravdu povedenému a inovativnímu řešení.

Vzpomenete si na nějakou stavbu nebo realizaci, o které můžete po letech s hrdostí tvrdit „tak tohle jsme natřeli“?
Samozřejmě, neděláme tajnosti s tím, co jsme vykonali nebo udělali. Protože při objemu, který realizujeme na našich třech trzích, se těžko vybírá, tak vzpomenu na jeden projekt v každé zemi z posledního období. V Česku jsme ukončili rekonstrukci Hlavního nádraží v Praze, na Slovensku dodávky na kompletní výstavbu závodu Jaguar Land Rover v Nitře a v Maďarsku probíhající protikorozní řešení nového mostu přes Dunaj v Komárně, na kterém se podílejí maďarské, české i polské firmy.

Věřím, že před námi je skvělá budoucnost a přeji našim zákazníků, abychom společně vykonali co nejvíc práce, která nás bude těšit a bude mít smysl.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Alexander Popély, prokurista a obchodní ředitel společnosti Hempel (Czech Republic) s. r. o.

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (409x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (58x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (56x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice