Terminál je největší dopravní stavbou v ČR
Rubrika: Zajímavosti
Terminál Sever 2 je svými rozměry 265 x 113 x 29,3 metru největší dopravní stavbou pro veřejnost v České republice. Velikost plochy fasády předčí i halu Sazka Arena. Stavba, která přijde na 3,166 miliardy korun, začala v prosinci loňského roku a k užívání bude připravena v prosinci 2005. V současnosti probíhají na staveništi demolice, zemní práce, konstrukce spodní stavby a přeložky inženýrských sítí.
V terminálu se bude uskutečňovat kompletní odbavení pro cestující zemí Evropské unie, které přijaly Schengenské dohody. Odbavení cestujících bude prováděno ve dvou úrovních - ve vyšším podlaží budou odlety, v nižším přílety. V tomto článku se zaměříme pouze na některé části tohoto obřího komplexu a jejich konstrukční řešení, jehož tvůrcem je sdružení firem Skanska CZ a Strabag.
Základové konstrukce terminálu jsou navrženy ze železobetonu, sloupy budou z prefabrikovaného železobetonu, kruhového, obdélníkového nebo čtvercového průřezu. Na svislé konstrukce se využije monolitický železobeton stejně jako zdi, které jsou taktéž součástí spodní stavby. Z monolitu jsou i jádra výtahových šachet a schodišť.
ODLETY Z DRUHÉHO PODLAŽÍ
Odletová hala je situována na úrovni 2. nadzemního podlaží budovy terminálu s tím, že hlavní vstup do haly je z plošiny estakády. Hala dispozičně navazuje eskalátorem, schodištěm a výtahem na chodbu ve spojovacím objektu. Odletová hala je konstrukčně řešená jako prostor, otevřený do konstrukce střechy, s vloženou galerií na úrovni 3. nadzemního podlaží. Na této galerii budou umístěny kanceláře leteckých společností a nepředpokládá se zde žádný provoz pasažérů. Galerie bude přístupná z haly schodišti a výtahem.
Dominantou interiéru se stane panoramatický výtah. Dvě schodiště jsou vysunutá do prostoru haly jako architektonické prvky. Požární únikové cesty z odletové haly budou přímo do exteriéru v čelní stěně haly. Odvod kouře z haly je řešen klapkami ve střeše haly a dále otvíravými plochami v prosklených fasádách. Přívod vzduchu je vyřešen pásem otvíravých ploch v čelní prosklené fasádě. Členění haly na kouřové úseky je zajištěno přepážkami v konstrukci zastřešení haly.
TRANZITNÍ HALA S DĚTSKÝM KOUTKEM
Celní a bezpečnostní kontrolou projdeme z odletové haly do tranzitního prostoru. Je to chodba o šířce asi 15 metrů po celé délce budovy terminálu. Chodba je po obou stranách lemována komerčními prostory. Z chodby je vstup do části 3. NP. Tranzitní odletová chodba v severní části navazuje na uzel vnitřních komunikací, obklopený plochami provozů restauračního typu Fast Food, kavárnami a barem. Je zde také vnitřní hřiště pro děti a zařízení pro matky s dětmi. Druhé NP této haly je spojeno se spodním podlažím eskalátory, schodištěm a výtahy. Z tohoto spodního podlaží se přímo dostaneme k odletům Prstu C a přes filtr bezpečnostních rentgenů do tranzitní chodby, spojující tuto část terminálu s celním prostorem stávajícího terminálu.
OCELOVÉ KONSTRUKCE
V rámci nového terminálu budou uplatněny zhruba 2.000 tisíce tun oceli. Z ocelových trub to budou například sloupy kruhového průřezu. Odletovou halu bude krýt střecha o rozponu 57 metrů (ocelové příhradové prostorové vazníky) v modulových osách 7,5 metru. Výška vazníku je zhruba 3 metry a střešní plášť bude přerušován osvětlovacími štěrbinami o šířce 1 metr. V rámci zastřešení příletové haly jsou navrženy vazníky o rozponu 24 metry a modulu 6 metrů. Vazníky budou ocelové trubkové, trojúhelníkového průřezu a výšky zhruba 1,2 metry. Zastřešení respiria čili prostoru přes dvě podlaží mezi spojovacím objektem a vlastním objektem terminálu je navrženo pultové, z ocelové konstrukce z válcovaných profilů. Ocel je navržena i na úniková schodiště v exteriéru budovy, která budou mít veškeré konstrukce svařované z ocelového plechu a válcovaných profilů. Prosklené fasády odletové haly budou mít pomocnou ocelovou konstrukci, umístěnou v interiéru haly za rovinou sklofasády. Tato konstrukce bude zajišťovat stabilitu prosklených stěn a bude zejména přenášet zatížení větrem. Konstrukce panoramatických výtahů v interiéru bude sloužit jednak jako nosná konstrukce pro technologické prvky výtahů a dále jako hlavní nosná konstrukce pro osazení prosklených stěn výtahových šachet.
HLINÍK, NEREZ, SKLO…
Ani dalšími moderními materiály architekti nešetřili a budou hodně vidět… V místech vertikálních požárních pásů je navrženo opakní zasklení (neprůsvitné barevné sklo, které se vyrábí litím na rýhovanou desku) stejné barvy, jako bude průhledné zasklení fasády. V interiéru je toto zasklení opatřeno izolací, plnicí funkci tepelné a protipožární izolace, která bude upevněna na pomocné rastrové konstrukci. Ve sklofasádách odletové haly budou instalovány i otvírací klapky pro odvod kouře a pro přívod vzduchu s elektrickým pohonem.
Střešní světlíky budou mít rámovou hliníkovou konstrukci s termálními vložkami proti tepelným mostům. Jako zasklívací systém světlíků je navržen polostrukturální systém z hliníkových profilů a se zasklením z izolačního dvojskla. Z hliníkových profilů bude i oblouková střecha nad odletovou halou, fasádní systém sloupko-paždíkový a dělící přepážky mezi veřejnými a neveřejnými prostory, stejně jako lamelové podhledy. Nerez materiály budou uplatněny na check-in pulty, prosklené stěny, exponovaná místa jako například nároží a sokly, a architektonické doplňky (zábradlí).
Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve Speciální příloze Rozšíření letiště – Praha-Ruzyně, která je součástí časopisu KONSTRUKCE číslo 2/2004.