KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Sympozium IABSE v Šanghaji

Sympozium IABSE v Šanghaji

Publikováno: 4.3.2005, Aktualizováno: 15.2.2010 23:48
Rubrika: Zajímavosti

V září 2004 proběhlo v Šanghaji sympozium IABSE, věnované městskému inženýrství. Více než sympozium s 550 účastníky (pět z ČR) však na mě zapůsobila výstavba v Šanghaji, šestnáctimilionovém městě, jehož rozvoj je patrný na každém kroku. Zmíním se o největším obloukovém mostě světa a o výstavbě budov.

V červnu 2003 byl uveden do provozu největší obloukový most světa (550 m) Lupu Bridge. Jedná se o silniční most s mezilehlou mostovkou (obr. 1), zkonstruovaný z oceli. V centrální Šanghaji jsou přes přibližně 500 m širokou řeku Hongpu (přítok Jangtze má na předměstí Šanghaje šířku 20 km) v současnosti čtyři mosty, spojující historický střed města s obchodní čtvrtí Pudong (celkem je v Šanghaji mostů sedm). Tři z nich jsou zavěšené (Nanpu, Xupu a Yangpu) a poslední Lupu je již zmíněný oblouk. Všechny nesou víceproudové silnice, které jsou součástí městského okruhu nebo magistrál, procházejících nad úrovní terénu městem. Jen díky nim se automobilová doprava v Šanghaji jakž takž pohybuje. Na žádném z mostů není tramvaj či metro a vesměs se také jedná o mosty pouze jednopatrové. Všechny jsou z oceli, pylony zavěšených mostů jsou ale betonové. Okolí řeky Hongpu je bahnité a zakládání mostů je nesmírně obtížné.

 
 

BLIŽŠÍ ÚDAJE
Obloukový most Lupu (obr. 1) má i s krajními stometrovými poli celkovou délku 750 m. Vzepětí hlavního oblouku je 100 m (poměr f / l = 1 : 5,5). Most má šířku 41 m a pro každý směr má tři dopravní pruhy. Šířka dopravních pruhů je i s dělícím pásem 24,5 m, zbytek tvoří široké chodníky. Hlavní nosníky jsou svařované, kosoúhlého uzavřeného průřezu s ortotropní ocelovou mostovkou, nesenou 3 m vysokými příčníky. Hlavní nosníky jsou zavěšeny na oblouku 28 dvojicemi lanových závěsů se vzájemnou vzdáleností 13,5 m. U konců oblouku, kde se hlavní nosník dostává nad oblouk, jsou závěsy nahrazeny sloupy rozměru 5 × 5 m. Oblouky se ve vrcholu sbližují, neboť jsou navzájem k sobě skloněny, jak je vidět z obrázků. Mezi sebou jsou oblouky v místech závěsů rozepřeny příčníky a pod mostovkou je mohutné příhradové ztužení (obr. 2). Průřez oblouku je lichoběžníkový, 5 m široký a maximálně 9 m vysoký. Model průřezu je vidět na obr. 3. Most má oboustranné chodníky, oddělené od vozovky širokým pásem, v němž jsou umístěna táhla (2 × 8) z lan průměru 120 mm. Táhla jsou schopna převzít sílu 200 MN.

V místech podpor oblouku jsou postaveny výtahy pro veřejnost, kterými se lze dostat na chodníky, z nichž se dá pohodlným schodištěm vystoupat na oblouk. Okolí mostu je v současnosti nevábné, neboť most je obklopen starými přístavními budovami a skladišti ve značném „stupni rozkladu“. Vše má být do roku 2010, kdy se v Šanghaji koná světová výstava, odstraněno a pata mostu má být po levém břehu propojena s promenádou, slavným Bundem (obr. 4). Výstavba mostu byla zahájena v roce 2000, předtím se ale dva roky pracovalo na základech mostu. Oblouk byl uzavřen v říjnu 2002, most dokončen v únoru 2003 a datum uvedení do provozu už bylo zmíněno. Hmotnost ocelové konstrukce mostu je 34 495 tun. Je použita převážně ocel S355.

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst v čísle 1/2005.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (410x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (56x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (55x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice