Sympozium IABSE v Šanghaji
Rubrika: Zajímavosti
V září 2004 proběhlo v Šanghaji sympozium IABSE, věnované městskému inženýrství. Více než sympozium s 550 účastníky (pět z ČR) však na mě zapůsobila výstavba v Šanghaji, šestnáctimilionovém městě, jehož rozvoj je patrný na každém kroku. Zmíním se o největším obloukovém mostě světa a o výstavbě budov.
V červnu 2003 byl uveden do provozu největší obloukový most světa (550 m) Lupu Bridge. Jedná se o silniční most s mezilehlou mostovkou (obr. 1), zkonstruovaný z oceli. V centrální Šanghaji jsou přes přibližně 500 m širokou řeku Hongpu (přítok Jangtze má na předměstí Šanghaje šířku 20 km) v současnosti čtyři mosty, spojující historický střed města s obchodní čtvrtí Pudong (celkem je v Šanghaji mostů sedm). Tři z nich jsou zavěšené (Nanpu, Xupu a Yangpu) a poslední Lupu je již zmíněný oblouk. Všechny nesou víceproudové silnice, které jsou součástí městského okruhu nebo magistrál, procházejících nad úrovní terénu městem. Jen díky nim se automobilová doprava v Šanghaji jakž takž pohybuje. Na žádném z mostů není tramvaj či metro a vesměs se také jedná o mosty pouze jednopatrové. Všechny jsou z oceli, pylony zavěšených mostů jsou ale betonové. Okolí řeky Hongpu je bahnité a zakládání mostů je nesmírně obtížné.
BLIŽŠÍ ÚDAJE
Obloukový most Lupu (obr. 1) má i s krajními stometrovými poli celkovou délku 750 m. Vzepětí hlavního oblouku je 100 m (poměr f / l = 1 : 5,5). Most má šířku 41 m a pro každý směr má tři dopravní pruhy. Šířka dopravních pruhů je i s dělícím pásem 24,5 m, zbytek tvoří široké chodníky. Hlavní nosníky jsou svařované, kosoúhlého uzavřeného průřezu s ortotropní ocelovou mostovkou, nesenou 3 m vysokými příčníky. Hlavní nosníky jsou zavěšeny na oblouku 28 dvojicemi lanových závěsů se vzájemnou vzdáleností 13,5 m. U konců oblouku, kde se hlavní nosník dostává nad oblouk, jsou závěsy nahrazeny sloupy rozměru 5 × 5 m. Oblouky se ve vrcholu sbližují, neboť jsou navzájem k sobě skloněny, jak je vidět z obrázků. Mezi sebou jsou oblouky v místech závěsů rozepřeny příčníky a pod mostovkou je mohutné příhradové ztužení (obr. 2). Průřez oblouku je lichoběžníkový, 5 m široký a maximálně 9 m vysoký. Model průřezu je vidět na obr. 3. Most má oboustranné chodníky, oddělené od vozovky širokým pásem, v němž jsou umístěna táhla (2 × 8) z lan průměru 120 mm. Táhla jsou schopna převzít sílu 200 MN.
V místech podpor oblouku jsou postaveny výtahy pro veřejnost, kterými se lze dostat na chodníky, z nichž se dá pohodlným schodištěm vystoupat na oblouk. Okolí mostu je v současnosti nevábné, neboť most je obklopen starými přístavními budovami a skladišti ve značném „stupni rozkladu“. Vše má být do roku 2010, kdy se v Šanghaji koná světová výstava, odstraněno a pata mostu má být po levém břehu propojena s promenádou, slavným Bundem (obr. 4). Výstavba mostu byla zahájena v roce 2000, předtím se ale dva roky pracovalo na základech mostu. Oblouk byl uzavřen v říjnu 2002, most dokončen v únoru 2003 a datum uvedení do provozu už bylo zmíněno. Hmotnost ocelové konstrukce mostu je 34 495 tun. Je použita převážně ocel S355.
Celý nezkrácený článek si můžete přečíst v čísle 1/2005.