KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Střešní plášť s trapézovými plechy za požáru

Střešní plášť s trapézovými plechy za požáru

Publikováno: 18.5.2006, Aktualizováno: 26.12.2008 10:15
Rubrika: Projektování

Požární spolehlivost střešních plášťů z trapézových plechů lze stanovit výpočtem podle evropské návrhové normy [1], zkouškou podle [2] a kombinací obou metod. Trapézové plechy pro střešní pláště se v našich klimatických podmínkách navrhují na rozpětí do 9 m. Mechanické zatížení při požáru odpovídá mimořádné návrhové situaci.

Teplota trapézových plechů při požáru je přibližně rovna teplotě plynů, protože součinitel průřezu Am/V (m-1) pro tenkostěnné konstrukce dosahuje hodnot přes 1.000 m-1. Pro tenkostěnné, za studena tvarované prvky lze změny materiálových vlastností za vysokých teplot předpovědět podle přílohy E [1]. O spolehlivosti konstrukce rozhoduje chování přípojů, které jsou při požáru namáhány nejprve tlakovými silami od protažení plechů způsobeného teplotou a posléze tahem při jejich vyvěšení.

ZKOUŠKY
Požární zkoušky trapézových plechů byly provedeny v laboratořích Pavus ve Veselí nad Lužnicí a Fires v Batizovcích, viz tab. 1. Byla zkoušena skládaná střešní konstrukce sestávající z nosných tenkostěnných profilů, tepelné izolace tvořené minerální vlnou nebo pěnovým polystyrenem a krytiny. Jedna zkouška (S1) byla provedena na prostém nosníku, zbývající na nosnících s převislým koncem nahrazujícím druhé pole spojitého nosníku. Nosnou část tvořily tenkostěnné profily dodané společností Kovové profily. Zkoušky materiálu při 20 °C prokázaly mez kluzu fy = 374 MPa, mez pevnosti fu = 461 MPa a tažnost 18,9 %. Při experimentech byly plechy v podélných spárách spojeny samovrtnými šrouby 4,8 × 20 mm ve vzdálenostech 500 mm. Střešní plášť byl při zkoušce uložen na rámu z uzavřeného profilu 2 × U200 se svařovanými, ve vodorovné rovině ohybově tuhými přípoji. Plechy byly k nosnému rámu připevněny šrouby E-VS BOHR 5 5,5 × 38. Byly použity dva šrouby v každé vlně trapézového profilu. Velkému průhybu převislého konce bránila pomocná podpora umístěná 20 mm pod úrovní rámu, na kterou převislý konec dosedl při vzniku plastického kloubu nad podporou nosníku. Mechanické zatížení představovalo zatížení sněhem a technologické zatížení bylo vyvozováno bloky z lehkého betonu a ocelovým závažím, viz obr. 1 a 2. Při zkoušce bylo ohříváno jen pole nosníku. Požární odolnost se experimentálně stanovuje splněním dvou kritérií současně, tj. deformace

δlim = L / 400 r (1),

kde r je rameno vnitřních sil, a rychlosti deformace v mm/min po dosažení průhybu L/30

lim / dt = L2 / 9.000 r (2).


Obr. 1 – Geometrické schéma zkoušky požární odolnosti trapézových plechů C3


Obr. 2 – Zatížení tvárnicemi z lehkého betonu, zkouška požární odolnosti
trapézových plechů C3.

Výsledky experimentů jsou shrnuty v tab. 1 a zobrazeny na obr. 3 a 4. Experimenty byly ukončeny po dosažení normových kritérií únosnosti, ke kolapsu nosné konstrukce při žádném z experimentů nedošlo. Lokální ztráta stability byla po zkoušce patrná na tlačené straně plechu nad podporou i v poli nosníku, kde došlo také k plastickému protažení materiálu a k deformaci příčného řezu. Při experimentu C3 byla měřena teplota přípojů, viz obr. 5. Prostor nad šrouby ve vlnách trapézového plechu na koncové podpoře (čidla C3TB1 a C3TB2) byl tepelně izolován minerální vlnou, vnitřní podpora byla bez tepelné izolace (čidla C3TB3 a C3TB4).


Obr. 3 – Ztráta tvaru průřezu uprostřed rozpětí po požární zkoušce F2


Obr. 4 – Deformace průřezu po požární zkoušce F2.

PŘÍPOJE ZA ZVÝŠENÝCH TEPLOT
V laboratoři Stavební fakulty ČVUT v Praze byly zkoušeny přípoje trapézového plechu k nosné ocelové konstrukci za pokojové i za zvýšené teploty [3], viz obr. 6. Ke zkouškám byly použity šrouby E VS BOHR 5 5,5 × 38 a plech tloušťky 0,75 mm. Při pokojové teplotě byla zjišťována tuhost, únosnost a deformační kapacita tří variant přípoje plechu: se šroubem bez podložky (hlava šroubu ø 7,2 mm), se šroubem a těsnicí podložkou ø 13 mm nebo ø 19 mm. Ve všech případech nastalo porušení otlačením plechu. Při zkouškách za zvýšené teploty, viz obr. 6, byly použity těsnicí podložky ø 19 mm a tlusté podložky ø 29 mm. Zkoušky byly prováděny při ustálených teplotách 20, 200, 300, 400, 500, 600 a 700 °C. Závislost prokluzu ve spoji na působící síle je na obr. 7. Při zkouškách přípojů s těsnicími podložkami došlo vlivem teploty k degradaci elastomeru, podložka prakticky neměla vliv na únosnost spoje a vždy docházelo k otlačení připojovaného plechu, viz obr. 8a. Při použití tlustých podložek se shrnoval plech před podložkou, spoj vykazoval větší tuhost a téměř dvojnásobnou únosnost, viz obr. 8b. Při teplotách vyšších než 500 °C docházelo k usmyknutí šroubu, což snížilo deformační kapacitu přípoje.


Obr. 5 – Teplota přípojů při experimentu C.

VÝPOČET
Při návrhu trapézových plechů za pokojové teploty lze využít nosníkového modelu s náhradním momentem setrvačnosti Ia,eff, který se stanovuje experimentálně, analyticky nebo kombinací těchto metod. Únosnost a tuhost trapézových profilů zahrnuje lokální boulení a smykové ochabnutí. Samostatně lze posoudit borcení stěn v oblastech podpor, viz [4]. Průhyb tenkostěnných nosníků se počítá s momentem setrvačnosti účinného průřezu, který zohledňuje efektivní šířky tlačených stěn. Při výpočtu za vysokých teplot lze pro stanovení náhradního momentu setrvačnosti redukovat modul pružnosti a mez kluzu v závislosti na dosažené teplotě.

Celý nezkrácený článek včetně všech vzorců, tabulek, grafů a obrázků si můžete přečíst v časopise KONSTRUKCE číslo 2/2006.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (282x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Systém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatíženímSystém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatížením (74x)
Ne každou zimu napadne během krátké doby velké množství sněhu, jako tomu bylo v zimě 2005/2006, anebo jako tomu bylo v n...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (74x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice