Stavebním firmám brání v expanzi tlak na garantované ceny a nedostatek odborníků k obsluze strojů
Rubrika: Zajímavosti
Malý zájem o manuální práci ze strany mladší generace vedl ke zrušení či sloučení odborných učilišť – sehnat proto kvalitního řemeslníka, který zvládne obsluhu i náročných technologických novinek ve strojových parcích stavebních firem je běh na dlouhou trať. Investice do moderních strojů přitom dosahují několika milionů korun – kvalitní obsluha je nezbytná.
Stavební firmy se v Česku potýkají s nemalými problémy. Největší překážkou v možné expanzi jsou dlouhé lhůty splatnosti, které se pohybují mezi 60 až 90 dny a jejichž doba bývá i tak ve většině případů překročená. V neposlední řadě patří mezi obchodní komplikace i nedostatek odborných řemeslníků a nutnost poskytnutí dlouhodobých garancí ceny pro velké odběratele.
„Pro obsluhu našich vysoce specializovaných strojů potřebujeme řemeslníky z výučního oboru železář, který je ovšem již 12 let zrušený. Samozřejmě, že se tito lidé se dají nahradit z příbuzných výučních oborů, nicméně je to komplikované. Vliv na množství volných odborníků paradoxně nemá ani například vyšší nezaměstnanost – jedinou její výhodou je samozřejmě nižší cena práce,“ uvedl Jiří Bautz, výrobní náměstek společnosti Ohýbárna, která se specializuje na zpracování betonářské oceli.
Nedostatek zručných a specializovaných řemeslníků potvrzují i personalisté. „Nedostatek řemeslných profesí je stále se zhoršující stav. Důvod je prostý, drtivá většina dospívajících dětí už nemá zájem o manuální zaměstnání. V důsledku střední odborná učiliště během devadesátých let zažila fatální úbytek zájemců o studium a mnoho učilišť bylo sloučeno či zrušeno. Nedostatek řemeslníků je téměř neřešitelný problém a společnosti se zájmem o tento typ pracovníků stále častěji rekvalifikují zaměstnance z jiných profesí anebo rekrutují pracovníky v zahraničí, což jsou prozatím jediné možné cesty jak pokrýt personální požadavky,“ potvrdil Jan Turek z personální agentury S.T.UNITE consulting.
Vedle nedostatku profesionálů komplikuje podnikání zvláště menším a středním stavebním firmám i nutnost garantovat velkým odběratelům cenu komodit. Často i na celou dobu trvání zakázky, která v případě výstavby metra nebo dálnice trvá tři roky i déle. Odpovědnost se tím přenáší na subdodavatele.
„V případě ceny železa nelze vývoj na tak dlouho dopředu odhadnout. Menší nebo střední firmy, pokud se chtějí k takové zakázce dostat, musí počítat i s nemalou finanční rezervou. Takové peníze jsou ovšem zapotřebí k růstu firmy, k investicím. Navíc odběratelé nedávají na nákup materiálů ani žádné zálohy. V případě velké zakázky pak jdou ruku v ruce i obrovské provozní náklady,“ shrnul Jiří Bautz.