KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Statická kancelář MOSTAS využívá pro navrhování mostů Autodesk Robot Structural Analysis

Statická kancelář MOSTAS využívá pro navrhování mostů Autodesk Robot Structural Analysis

Publikováno: 11.10.2012
Rubrika: Projektování

Poprvé byl Robot Structural Analysis ve společnosti Mostas použit pro analýzu ocelových konstrukcí zastřešení nástupišť. Následně pak bylo jeho využití rozšířeno na mostní konstrukce, z nichž první představoval železniční most s dolní ortotropní mostovkou. Takové náročné stavby a dynamicky namáhané konstrukce vyžadují řešení, které umožňuje přesné modelování a zároveň značnou flexibilitu při projektování.

„U náročného projektu jako je konstrukce železničního mostu, který vyžaduje statické a dynamické výpočty, jsme nový Robot uvítali. Zpracovávané úlohy jsme řešili s naprostým přehledem, a co je důležité – Robot nám zásadním způsobem pomáhal eliminovat riziko vzniku chyb v projektové dokumentaci,“ uvádí Vladimír Jakubec, jednatel společnosti Mostas s. r. o.

Nový železniční most v km 159,506 se nachází na přeložce železniční trati Púchov – Žilina, kterou převádí přes komunikaci č. III/049018 Púchov – Nosice. Most je umístěný v blízkosti levého břehu Nosického kanálu řeky Váh a je jen několik desítek metrů vzdálený od stávající železniční trati. Most je navržený jako jednopolový, dvoukolejný most s dolní mostovkou a průběžným kolejovým ložem. Nosná konstrukce mostu je ocelová, společná pro obě koleje. Konstrukce je tvořena mostovkou opatřenou systémem příčných a podélných výztuh a dvojicí hlavních nosníků, jejichž statické schéma je trám vyztužený obloukem, tzv. Langrův trám. Mostovka, která je součástí hlavního nosného systému, tvoří žlab pro kolejové lože. Zavěšení trámu je realizováno závěsy kruhového průřezu a oblouky jsou navzájem spojené rámovými ztužidly. Spodní stavbu tvoří dvě monolitické železobetonové opěry, které jsou plošně založené. Pro uložení nosné konstrukce na spodní stavbu jsou využita hrncová ložiska. Součástí objektu je také trojice rovnoběžných křídel a jedno šikmé křídlo ukončující zemní těleso.

Most převádí dvě koleje ve směrovém oblouku a v přechodnici R1 = 1 504,750 m a R2 = 1 500,000 m. Traťová rychlost na mostě je 160 km/h. Rozpětí mostu je 51,0 m, šířka nosné konstrukce je 13,05 m a vzepětí oblouku činí 10,191 m. Prvky nosné konstrukce jsou navrženy z oceli STN EN 10025-2 S355J2+N, závěsy a styčníkové plechy zajišťující jejich připojení k oblouku a trámu z oceli STN EN 10025-3 S355NL a stěny příčníků z oceli STN EN 10025-3 S420NL. Závěsy jsou navrženy z tyčí kruhového průřezu o průměru 125 mm a k oblouku jsou připojeny pomocí styčníkových plechů tloušťky 45 mm.

„Vzhledem k jednoduchému zadávání vstupních dat, kterými je geometrie konstrukce a její zatížení, komfortním možnostem ladění modelu a příjemnému uživatelskému prostředí, představuje Robot pro naši firmu velmi efektivní řešení a to i v porovnání s dříve využívaným software. Čas, který je potřebný pro veškeré výpočty, se nám díky Robotu nyní zkrátil téměř na polovinu,“ uvádí Vladimír Jakubec.

Konstrukce mostu byla v Robotu modelována jako prostorový deskostěnový model s prutovými prvky. Pomocí plošných prvků byla modelována mostovka, která představuje ortotropní desku vyztuženou systémem podélných a příčných výztuh. Další prvky jako hlavní nosníky, oblouky a táhla byly modelovány jako prutové prvky. Zatížení modelu představovalo kromě statických zatěžovacích stavů rovněž pohyblivé zatížení reprezentující přejezd kolejových vozidel. Robot byl kromě tvorby modelu dále využit pro analýzu konstrukce, dimenzování průřezů ocelových prvků nosné konstrukce a zpracování statického výpočtu jako přílohy projektové dokumentace.

Statics Office MOSTAS uses Autodesk Robot Structural Analysis for Bridge Designs
For the first time, Mostas company used Robot Structural Analysis for analysis of steel structures of roofs of platforms. Later, it started to be used for bridge structures. The first bridge structure was a railway bridge with orthotropic bridge deck below. Such demanding buildings and dynamically stressed structures need solutions that enable both accurate modelling and high flexibility during designing.

Z podkladů společnosti Autodesk

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Náhled modelu železničního mostu v Autodesk Robot Structural Analysis

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (263x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420 (70x)
Ekonomika stavebního díla je dnes velmi důležitým parametrem. Svařované příhradové střešní vazníky vždy byly a i v souča...
Oceli s vyšší pevností jsou předpokladem udržení konkurenceschopnosti ocelových konstrukcí (69x)
Vývoj v oblasti výroby konstrukčních ocelí směřuje všeobecně k významnému zvyšování jejich pevnosti. I na našem trhu jso...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice