Statická kancelář MOSTAS využívá pro navrhování mostů Autodesk Robot Structural Analysis
Rubrika: Projektování
Poprvé byl Robot Structural Analysis ve společnosti Mostas použit pro analýzu ocelových konstrukcí zastřešení nástupišť. Následně pak bylo jeho využití rozšířeno na mostní konstrukce, z nichž první představoval železniční most s dolní ortotropní mostovkou. Takové náročné stavby a dynamicky namáhané konstrukce vyžadují řešení, které umožňuje přesné modelování a zároveň značnou flexibilitu při projektování.
„U náročného projektu jako je konstrukce železničního mostu, který vyžaduje statické a dynamické výpočty, jsme nový Robot uvítali. Zpracovávané úlohy jsme řešili s naprostým přehledem, a co je důležité – Robot nám zásadním způsobem pomáhal eliminovat riziko vzniku chyb v projektové dokumentaci,“ uvádí Vladimír Jakubec, jednatel společnosti Mostas s. r. o.
Nový železniční most v km 159,506 se nachází na přeložce železniční trati Púchov – Žilina, kterou převádí přes komunikaci č. III/049018 Púchov – Nosice. Most je umístěný v blízkosti levého břehu Nosického kanálu řeky Váh a je jen několik desítek metrů vzdálený od stávající železniční trati. Most je navržený jako jednopolový, dvoukolejný most s dolní mostovkou a průběžným kolejovým ložem. Nosná konstrukce mostu je ocelová, společná pro obě koleje. Konstrukce je tvořena mostovkou opatřenou systémem příčných a podélných výztuh a dvojicí hlavních nosníků, jejichž statické schéma je trám vyztužený obloukem, tzv. Langrův trám. Mostovka, která je součástí hlavního nosného systému, tvoří žlab pro kolejové lože. Zavěšení trámu je realizováno závěsy kruhového průřezu a oblouky jsou navzájem spojené rámovými ztužidly. Spodní stavbu tvoří dvě monolitické železobetonové opěry, které jsou plošně založené. Pro uložení nosné konstrukce na spodní stavbu jsou využita hrncová ložiska. Součástí objektu je také trojice rovnoběžných křídel a jedno šikmé křídlo ukončující zemní těleso.
Most převádí dvě koleje ve směrovém oblouku a v přechodnici R1 = 1 504,750 m a R2 = 1 500,000 m. Traťová rychlost na mostě je 160 km/h. Rozpětí mostu je 51,0 m, šířka nosné konstrukce je 13,05 m a vzepětí oblouku činí 10,191 m. Prvky nosné konstrukce jsou navrženy z oceli STN EN 10025-2 S355J2+N, závěsy a styčníkové plechy zajišťující jejich připojení k oblouku a trámu z oceli STN EN 10025-3 S355NL a stěny příčníků z oceli STN EN 10025-3 S420NL. Závěsy jsou navrženy z tyčí kruhového průřezu o průměru 125 mm a k oblouku jsou připojeny pomocí styčníkových plechů tloušťky 45 mm.
„Vzhledem k jednoduchému zadávání vstupních dat, kterými je geometrie konstrukce a její zatížení, komfortním možnostem ladění modelu a příjemnému uživatelskému prostředí, představuje Robot pro naši firmu velmi efektivní řešení a to i v porovnání s dříve využívaným software. Čas, který je potřebný pro veškeré výpočty, se nám díky Robotu nyní zkrátil téměř na polovinu,“ uvádí Vladimír Jakubec.
Konstrukce mostu byla v Robotu modelována jako prostorový deskostěnový model s prutovými prvky. Pomocí plošných prvků byla modelována mostovka, která představuje ortotropní desku vyztuženou systémem podélných a příčných výztuh. Další prvky jako hlavní nosníky, oblouky a táhla byly modelovány jako prutové prvky. Zatížení modelu představovalo kromě statických zatěžovacích stavů rovněž pohyblivé zatížení reprezentující přejezd kolejových vozidel. Robot byl kromě tvorby modelu dále využit pro analýzu konstrukce, dimenzování průřezů ocelových prvků nosné konstrukce a zpracování statického výpočtu jako přílohy projektové dokumentace.
Statics Office MOSTAS uses Autodesk Robot Structural Analysis for Bridge Designs
For the first time, Mostas company used Robot Structural Analysis for analysis of steel structures of roofs of platforms. Later, it started to be used for bridge structures. The first bridge structure was a railway bridge with orthotropic bridge deck below. Such demanding buildings and dynamically stressed structures need solutions that enable both accurate modelling and high flexibility during designing.
Z podkladů společnosti Autodesk