„Solární výtahy mají budoucnost,“
Rubrika: Zajímavosti
vysvětlil v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Petr Chovanec, obchodní manažer nových instalací v ČR a SR společnosti Schindler CZ, a. s.
Obnovitelné zdroje překonávají možnosti, které s nimi bývají spojovány. Příkladem je unikátní solární výtah značky Schindler, který je instalován v třebíčském Science centru.
Výtah označený jako Schindler 3300 Solar je prvním výtahem svého druhu v Evropě. Jak došlo k tomu, že je instalován právě v České republice?
Společnost Schindler dlouhodobě investuje do inovativních technologií pro udržitelnou mobilitu a s ní jsou obnovitelné zdroje neodmyslitelně spjaté. Výtah na solární pohon byl pro nás tedy naprosto přirozeným krokem. To, že první instalace proběhne v České republice, pro nás byla pomyslná třešnička na dortu. Nešlo ale o náhodu. Byli jsme přesvědčeni, že by se klientovi, kterým je science centrum Alternátor, skvěle hodil do expozice. Stalo se a solární výtah, který je zde v provozu druhou sezónu, je jedním z nejoblíbenějších plně funkčních exponátů.
Jak solární výtah funguje za zdejších podmínek?
Dostatečný sluneční svit je samozřejmě primárním předpokladem pro umístění tohoto typu výtahu, nicméně to rozhodně nevylučuje umístění ve střední Evropě. Výtah v Třebíči čerpá podle dosavadních výsledků v rámci celoročního provozu přibližně 80 – 90 % energie ze čtyř fotovoltaických modulů FCP o výkonu 270 nebo 300 W umístěných na střeše budovy. Energii navíc dokáže velmi efektivně šetřit, a to díky tzv. rekuperaci, kdy dochází k přeměně potenciální energie kabiny (tedy v případě, kdy je lehký náklad přepravován nahoru nebo naopak těžký náklad dolů) na energii elektrickou. Ta se vrací zpět do sítě. Úsporu energie získanou využitím rekuperace lze v ideálním případě vyčíslit až na 30 %. K nižší spotřebě energie přispívají také LED svítidla, jimiž jsou všechny stropy a ovládací panely výtahu vybaveny, či pohotovostní režim (Stand‑by).
Jsou s instalací solárního výtahu spojeny nějaké mimořádné nároky, nebo naopak nějaká omezení?
Sluneční svit jsem již zmínil. Kromě něj potřebuje tento typ výtahu prostor pro umístění tzv. Hybrid Power Manager, tedy místa, kde dochází k přeměně energie ze solárních panelů a jejímu uložení do vysokokapacitních akumulátorů, díky nimž je zařízení nezávislé na elektrické síti budovy až 40 hodin či 400 jízd. Pokud jde o omezení, tak má výtah z hlediska bezpečnosti, komfortu cestujících, ale i atraktivity designu stejné vlastnosti jako jeho moderní verze na běžný pohon. Patří k nim výjimečná flexibilita rozměru kabiny i dveří, která zajišťuje více místa pro cestující, a to i v malých šachtách. Design je pak zcela v rukou zákazníků, kteří mohou vybírat ze dvou stylových řad (zaoblené nebo hranaté), čtyř designových řad a více než čtyřiceti barev. Zajímavostí je též jednofázové připojení, to znamená, že výtah je zapojen do sítě budovy stejně jako například běžný spotřebič ve vaší kuchyni.
Lze vyčíslit, s jakými náklady navíc je třeba počítat?
Záleží na individuální konfiguraci, ale jde přibližně o 30% navýšení oproti výtahu na elektrický pohon. V případě solárního výtahu je však možné počítat s výraznou úsporou energie za provoz. Informace o úspoře energie najde provozovatel i cestující spolu s dalšími zajímavými informacemi na interaktivním displeji, který se nachází na hlavním nástupišti a je další zajímavostí solárního výtahu Schindler.
Plánujete v dohledné době další instalace, ať už v zahraničí nebo u nás?
Určitě ano. V zahraničí už solární výtahy postupně přibývají a nyní plánujeme další instalace i na našem území.