Sanace současných mostních objektů s využitím flexibilních konstrukcí a trub, tzv.
Rubrika: Zajímavosti
Relining je technologie sanace (vyztužení) stávajících mostních objektů, spočívající ve vložení flexibilních ocelových (plastových) trub, resp. flexibilních ocelových konstrukcí, montovaných z dílců vlnitého plechu do prostoru stávajícího mostního otvoru a následné vyplnění prostoru mezi stávajícím objektem a novou konstrukcí nebo troubou materiálem, který zajistí úplné a účinné zaplnění. Relining umožňuje sanaci dosavadních objektů bez nutnosti zastavení provozu na komunikaci na mostě a eliminuje nutnost zbourání stávajícího objektu.
Sanací původního objektu vzniká kvalitativně nová kompozitní konstrukce, sestávající z původní mostní konstrukce, výplňového materiálu a nově vložené flexibilní konstrukce či trouby. Nová konstrukce je složená z jednotlivých, vzájemně spolupůsobících částí s rozdílnými tuhostmi. Samotná flexibilní konstrukce je dimenzovaná na plné zatížení. Tím získáme plnohodnotnou konstrukci jak z hlediska únosnosti, tak z hlediska životnosti. S nosnou funkcí původní konstrukce se totiž neuvažuje.
Při výběru tvaru konstrukce, resp. trouby z vlnitého plechu (plastu), je nutné se řídit dvěma základními kriterii:
-
profilem stávajícího mostního otvoru,
-
požadovanou světlostí mostního otvoru po sanaci.
Jistým problémem při projektování sanace stávajícího objektu metodou reliningu je zmenšení světlosti mostního otvoru. Je nutné tento problém vyřešit ve fázi projektování volbou vhodného rozhodnutí. Je nutné připomenout, že v některých případech zmenšení světlosti nemusí vždy způsobit omezení hydraulických schopností stávajícího objektu. Vyplývá to z relativně nízké hodnoty Manningova součinitele drsnosti „n“, která se pro spirálovitě rýhované trouby a konstrukce z dílců vlnitého plechu pohybuje v intervalu n є {0,013 ÷ 0,033}. Proto použití konstrukce či trouby z vlnitého plechu o nižším součiniteli drsnosti než má stávající objekt může dokonce zlepšit hydraulické vlastnosti výsledného objektu.
Častým případem při sanaci mostních objektů je jejich rozšíření, které je realizováno instalací konstrukce, resp. trouby takové délky, že je v půdorysném průmětu předsazena na obou koncích před čela sanovaného objektu a tyto konce jsou následně přesypány. Toto řešení je velmi praktické, neboť umožňuje v budoucnu další rozšíření objektu odhrnutím násypu nad konci vložené konstrukce, resp. trouby, a přimontováním dalších dílců plechu na tyto konce s následným překrytím násypem.
MONTÁŽ VKLÁDANÉ KONSTRUKCE
Montáž konstrukcí z dílců vlnitého plechu, instalovaných do stávajícího mostního otvoru, lze realizovat třemi způsoby:
-
montáž celé konstrukce za mostním otvorem a vsunutí smontované konstrukce dovnitř,
-
montáž „dílec po dílci“ uvnitř stávajícího mostního otvoru,
-
částečná montáž konstrukce za stávajícím mostním otvorem, vsunutí jednotlivých částí dovnitř otvoru a uvnitř jejich spojení.
Nezkrácený článek najdete v dubnovém čísle 2/2004.