KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Sanace současných mostních objektů s využitím flexibilních konstrukcí a trub, tzv.

Sanace současných mostních objektů s využitím flexibilních konstrukcí a trub, tzv.

Publikováno: 12.4.2004, Aktualizováno: 15.2.2010 23:37
Rubrika: Zajímavosti

Relining je technologie sanace (vyztužení) stávajících mostních objektů, spočívající ve vložení flexibilních ocelových (plastových) trub, resp. flexibilních ocelových konstrukcí, montovaných z dílců vlnitého plechu do prostoru stávajícího mostního otvoru a následné vyplnění prostoru mezi stávajícím objektem a novou konstrukcí nebo troubou materiálem, který zajistí úplné a účinné zaplnění. Relining umožňuje sanaci dosavadních objektů bez nutnosti zastavení provozu na komunikaci na mostě a eliminuje nutnost zbourání stávajícího objektu.

Sanací původního objektu vzniká kvalitativně nová kompozitní konstrukce, sestávající z původní mostní konstrukce, výplňového materiálu a nově vložené flexibilní konstrukce či trouby. Nová konstrukce je složená z jednotlivých, vzájemně spolupůsobících částí s rozdílnými tuhostmi. Samotná flexibilní konstrukce je dimenzovaná na plné zatížení. Tím získáme plnohodnotnou konstrukci jak z hlediska únosnosti, tak z hlediska životnosti. S nosnou funkcí původní konstrukce se totiž neuvažuje.

Při výběru tvaru konstrukce, resp. trouby z vlnitého plechu (plastu), je nutné se řídit dvěma základními kriterii:

  • profilem stávajícího mostního otvoru,
  • požadovanou světlostí mostního otvoru po sanaci.

Jistým problémem při projektování sanace stávajícího objektu metodou reliningu je zmenšení světlosti mostního otvoru. Je nutné tento problém vyřešit ve fázi projektování volbou vhodného rozhodnutí. Je nutné připomenout, že v některých případech zmenšení světlosti nemusí vždy způsobit omezení hydraulických schopností stávajícího objektu. Vyplývá to z relativně nízké hodnoty Manningova součinitele drsnosti „n“, která se pro spirálovitě rýhované trouby a konstrukce z dílců vlnitého plechu pohybuje v intervalu n є {0,013 ÷ 0,033}. Proto použití konstrukce či trouby z vlnitého plechu o nižším součiniteli drsnosti než má stávající objekt může dokonce zlepšit hydraulické vlastnosti výsledného objektu.

Častým případem při sanaci mostních objektů je jejich rozšíření, které je realizováno instalací konstrukce, resp. trouby takové délky, že je v půdorysném průmětu předsazena na obou koncích před čela sanovaného objektu a tyto konce jsou následně přesypány. Toto řešení je velmi praktické, neboť umožňuje v budoucnu další rozšíření objektu odhrnutím násypu nad konci vložené konstrukce, resp. trouby, a přimontováním dalších dílců plechu na tyto konce s následným překrytím násypem.

MONTÁŽ VKLÁDANÉ KONSTRUKCE
Montáž konstrukcí z dílců vlnitého plechu, instalovaných do stávajícího mostního otvoru, lze realizovat třemi způsoby:

  • montáž celé konstrukce za mostním otvorem a vsunutí smontované konstrukce dovnitř,
  • montáž „dílec po dílci“ uvnitř stávajícího mostního otvoru,
  • částečná montáž konstrukce za stávajícím mostním otvorem, vsunutí jednotlivých částí dovnitř otvoru a uvnitř jejich spojení.

Nezkrácený článek najdete v dubnovém čísle 2/2004.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (525x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (67x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (67x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice