Rekonstrukce přístřešku před Výpravní budovou Hlavního nádraží v Ostravě
Rubrika: Zajímavosti
Přístřešek tvoří v celém architektonicko-urbanistickém konceptu přednádražního prostoru Výpravní budovy Hlavního nádraží v Ostravě-Přívoze významný vizuální a funkční prvek, umožňující realizovat základní myšlenku pohybu pěších suchou nohou mezi zastávkami MHD a budovou ČD. Navíc je navržen v originálním „bruselském“ rukopisu jeho autora. Konstrukčně sestává z plošné příhradové atypické ocelové konstrukce z I nosníků podporované systémem kyvných a vetknutých trubkových ocelových sloupů založených na betonových patkách. Opláštění bylo realizováno z profilovaného hliníkového plechu, ovšem podhled nosné ocelové konstrukce byl před delší dobou demontován.
Původní střešní plášť byl řešen jako plochá střešní konstrukce s prostými spádovými betony na nosném pozinkovaném trapézovém plechu. Krytinu tvořilo souvrství asfaltových pásů. Atypický spád střechy byl směřován ke vpustím osazeným nad některými sloupy, do kterých byla vložena další trubka pro odvod dešťové vody.
Stav před rekonstrukcí vykazoval několik zásadních poruch a nefunkčních částí odpovídajících dobové technologii, způsobu údržby přístřešku a jeho ochrany před vlivy vnějšího okolí:
- Krytina byla již v zásadě plošně nefunkční způsobující zatékání skrz konstrukci s korozí některých prvků ocelové příhrady a byla několikrát opravována.
- Některé svody ve sloupech byly ucpány a zkorodovány, stejně jako i střešní vpustě.
- Některé sloupy byly v místě styku se zpevněnou plochou značně poškozeny korozí v některých případech s úbytkem nosného průřezu trubky.
- Byla zjištěna nefunkční uzemmňovací soustava OK.
- Povrchová úprava všech přiznaných konstrukcí byla již poškozená a místy nefunkční.
Celý přístřešek byl v zásadě v nevyhovujícím až poškozeném stavu, ať už z hlediska technického nebo vizuálního.
STAV PO REKONSTRUKCI
Námi navržená rekonstrukce této stavby investovaná městským obvodem Moravská Ostrava a Přívoz, jejímž generálním dodavatelem byla firma Hochtief, a. s., musela zohlednit architektonický záměr autora stavby, netypický tvar a řešení konstrukce, vedoucí i k novým nestandardním řešením, a složité provedení stavby s ohledem na její frekventované místo.
Byly sanovány poškozené nosné části OK – na základě nového statického posudku – (kotvení, sloupy, nosníky příhradoviny) a provedena nová povrchová úprava celé OK, realizována nová zemnící soustava odolná proti korozivnímu působení bludných proudů, namontováno nové opláštění celé konstrukce ze sendvičových hliníkových panelů typu Alucobond včetně nového osvětlení. Navržen byl rovněž systém sanace vnitřních dešťových svodů a bude proveden průzkum dešťové ležaté kanalizace, a další práce.
Střešní plášť byl proveden zcela nový ovšem s tím, že musel respektovat nestandardní původní řešení – minimální spády vycházející z nerovnoměrného rozložení střešních vpustí, požadavek na původní subtilnost celé konstrukce a z toho vyplývající nemožnost zvyšovat příliš tloušťku spádové konstrukce, úzkou návaznost na budovu Hlavního nádraží řešenou skleněnou dělící konstrukcí a estetické požadavky autora projektu rekonstrukce. Další z věcí, které ovlivnily tuto stavbu a které můžeme jmenovat, je i původní záměr opláštit i střechu hliníkovými sendvičovými panely tak, aby vynikl celek v jednotném materiálu, ze kterého bohužel z finančních důvodů sešlo.
Skladba byla navržena jako jednoplášťová střecha s dilatovanou spádovou vrstvou vytvořenou z lehčeného Polystyrenbetonu 500 kg/m3 aplikovaného do trapézu, krycím a vyrovnávajícím dilatovaným cementovým potěrem v tl. 30 mm vyztuženým KARI sítí s přísadami zvyšujícími přilnavost a odolnost, dvouvrstvou natavenou hydroizolační vrstvou z SBS modifikovaných asfaltových pásů s kombinovanými vložkami na impregnovaný podklad. Svrchní pás má ochranný posyp v světle šedém odstínu neboť celý povrch střechy je viditelný z výpravní budovy. Do střechy byly osazeny plastové typizované jednostupňové vpustě DN 110 s integrovaným asfaltovým límcem nad sloupy OK.
Rádi bychom ještě zmínili námi navrženou verzi střešního pláště jako zelené extenzívní střechy, která ovšem, i přes logickou a finanční argumentaci na kterou investor „slyšel“, nemohla být provedena vzhledem k již proběhlé a ukončené soutěži na generálního dodavatele. Toto řešení by jistě dodalo rekonstruované stavbě další přidanou hodnotu i z hlediska pozitivního vlivu na mikroklima prostoru a přínosu pro životní prostředí v této lokalitě.
Realizace stavby vyžadovala poměrně složitou koordinaci prací generálního dodavatele a subdodávek v komunikačně a dopravně velmi vytíženém prostoru sloužícím jako jeden z hlavních přestupních bodů mezi MHD, osobní a vlakovou dopravou na území města. Dále bylo v průběhu prací nutno rychle reagovat na zjištěné nové odhalené skutečnosti týkající se skrytých a vyvolaných poruch nebo generálním dodavatelem navržených změn ve finálním řešení. Doufáme, že vše probíhalo za vzájemného souladu investora, nás a generálního dodavatele, a přejeme si, aby návštěvníci tohoto místa tuto rekonstrukci ocenili a ona sama přispěla k lepšímu dojmu z Přívozu a z města jako celku.
Reconstruction of the shed for passengers in front of the passenger building of the main railway station in Ostrava
In the entire architectural and urban concept of the area in front of the passenger building of the main railway station in Ostrava, the shed for passenger is a significant visual and functional element, which enables implementing the main idea of movement between the bus stops for public transport and railway station of the Czech railways, while keeping the feet of the passengers dry. The original roof deck was designed as a fl at roof structure with plain levelling concrete on load-bearing galvanized trapezoidal plate. The entire shed was, in principle, in bad and unsatisfactory condition and that from technical as well as from visual standpoint. The proposed reconstruction, of which the general contractor is the company Hochtief, a.s., had to take into account the architectural intention of the construction author, its unusual shape and structural design and diffi cult finish of the construction with regard to its busy location, which resulted in a new non-standard design solution.