KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Rekonstrukce lávky pro pěší v Desné

Rekonstrukce lávky pro pěší v Desné

Publikováno: 13.12.2005, Aktualizováno: 18.2.2010 22:33
Rubrika: Projektování

Článek je zaměřen na projekt rekonstrukce a výměny ocelové lávky pro pěší v obci Desná v Jizerských horách. Lávka se nachází nedaleko místní základní školy pod železničním viaduktem, pod kterým protéká potok Černá Desná. Ve stejném místě se nacházela původní ocelová lávka, která vlivem stáří a mechanického poškození vzpěr vyvolávala nadlimitní průhyby, poté byla v září 2004 uzavřena. V tomtéž roce byla vyprojektována lávka nová, která byla zrealizována letos v létě. Otevřena byla v září a opět umožnila přístup do vesničky Desná-Finsko.

V září roku 2004 byl zjištěn při výřezu náletů u kamenných nosníků lávky u základní školy a její následné kontrole nevyhovující až kritický stav kamenných podpěr a zkorodovaných nosných prvků lávky. Byl proveden odborný posudek s vyhodnocením statiky lávky. Podle jeho závěrů byly nosníky lávky poddimenzovány a byla nutná demontáž lávky, demontáž podpěr a výstavba nové lávky s dostatečnou nosností a novými podpěrami. Samotná lávka, která byla kdysi přemístěna od mostu u Magnolie v Desné, byla neodborně upravena, proto vyvolávala nadlimitní průhyby. Cílem rekonstrukce bylo nahradit stávající nevyhovující ocelovou lávku novou, včetně nových základových konstrukcí (podpěr).

CHARAKTERISTIKA KONSTRUKCE
Architektonická koncepce lávky byla promyšlena a zvolena jako dvouoblouková nosná konstrukce se svislými táhly, zavěšujícími příhradovou mostovku bez nadvýšení. Lávka byla navržena z oceli, s pochůznou vrstvou z dřevěných impregnovaných fošen. Lávka se měla stát kombinací úspory materiálu a finanční nenáročnosti, která měla architektonicky, konstrukčně a barevně ladit s okolní krajinou u základní školy a železničního kamenného viaduktu.

VÝPOČTOVÝ MODEL
Výpočtový model byl proveden v prostoru jako rám xyz, který byl podepřen po obou stranách kloubovými neposuvnými podporami (základovými konstrukcemi – podpěrami).

ZATĚŽOVACÍ STAVY

  • vlastní tíha konstrukce,
  • stálé zatížení – pochůzná vrstva z fošen tl. 45 mm,
  • stálé zatížení – zábradlí,
  • nahodilé zatížení – užitné (vn = 4,0 kN/m2 podle ČSN 73 6301),
  • nahodilé zatížení – sníh (V. sněhová oblast, s0 = 2,5 kN/m2),
  • nahodilé zatížení – vítr (V. větrová oblast, w0 = 0,7 kN/m2).

PODPORY

  • nosné oblouky – pevné klouby,
  • mostovka – pevný kloub,
  • mostovka – posuvný kloub.

NÁVRH KONSTRUKCE
Ocelová konstrukce lávky byla navržena z oceli S235/Fe360 (ř. 37) v souladu s ČSN 73 0035, ČSN 73 6201 a ČSN 73 1401. Cílem návrhu konstrukce lávky bylo využití otevřených průřezů prutů, aby se předešlo zatékání vody do konstrukce a její následné korozi a zkrácení životnosti. Nosnou konstrukcí tvoří dva oblouky z profilu HEA100 o poloměru křivosti R = 15,48 m, rozpětí oblouků L = 15,40 m, délce mostovky lávky D = 15,44 m a vzepětí oblouků H = 2,05 m. Nosný oblouk z profilu HEA100 byl navržen a vyroben ze dvou dílů, které byly svařeny ve vrcholu tupými X, V svary podle projektové dokumentace. Kontrola těchto svarů byla provedena ultrazvukem podle ČSN EN 1713, 1714. Na nosné oblouky byla následně přivařena svislá táhla z profilu P10/80. Na konstrukci svislých táhel byly přivařeny příčné nosníky z profilů U50, které podepíraly přivařené podélné lemovací profily z L80/8 pro vložení pochůzné vrstvy z impregnovaných fošen 45/160/1.100, kotvených šrouby. Ztužení lávky bylo navrženo v rovině mostovky z profilů L50/6, přivařených k příčným nosníkům U50, celkově s mostovkou tvoří v horizontální rovině příhradovou konstrukci.

Bylo navrženo kotvení nosných oblouků patními plechy z P20-160/160, s připravenými vyvrtanými otvory o průměru d = 21 mm. Do nich byly vkládány chemické kotvy o průměru M20 (např. typ Hilti-HVA) do dodatečně vyvrtávaných otvorů v základové konstrukci, zalité chemickou směsí Hilti. Povrchová úprava lávky proti korozi byla realizována vzhledem ke svým rozměrům a svarovým spojům ze základní vrstvy a dvou vrchních vrstev nátěrů v odstínu podle přání investora. Výroba ocelové konstrukce byla provedena v certifikované výrobně a byla zařazena do výrobní skupiny B (podle ČSN 73 2601). Zábradlí bylo navrženo v souladu s ČSN 73 0035, odst. zatížení zábradlí, říms a okapů, a je zařazeno do výrobní skupiny C. Sloupky zabradlí budou z profilu P14/80, horní a spodní madlo z profilu P5-80 a mezisloupky z profilu P5-50.

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst v čísle 6/2005.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (275x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Systém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatíženímSystém včasného varování proti přetížení střešní konstrukce hal klimatickým zatížením (74x)
Ne každou zimu napadne během krátké doby velké množství sněhu, jako tomu bylo v zimě 2005/2006, anebo jako tomu bylo v n...
Nová digitální mapa zatížení sněhem na zemiNová digitální mapa zatížení sněhem na zemi (73x)
Digitální mapa zatížení sněhem na zemi je výstupem řešení projektu GA Č R 103/08/0589 Pravděpodobnostní aplikace ge...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice