Rekonstrukce lávky pro pěší v Desné
Rubrika: Projektování
Článek je zaměřen na projekt rekonstrukce a výměny ocelové lávky pro pěší v obci Desná v Jizerských horách. Lávka se nachází nedaleko místní základní školy pod železničním viaduktem, pod kterým protéká potok Černá Desná. Ve stejném místě se nacházela původní ocelová lávka, která vlivem stáří a mechanického poškození vzpěr vyvolávala nadlimitní průhyby, poté byla v září 2004 uzavřena. V tomtéž roce byla vyprojektována lávka nová, která byla zrealizována letos v létě. Otevřena byla v září a opět umožnila přístup do vesničky Desná-Finsko.
V září roku 2004 byl zjištěn při výřezu náletů u kamenných nosníků lávky u základní školy a její následné kontrole nevyhovující až kritický stav kamenných podpěr a zkorodovaných nosných prvků lávky. Byl proveden odborný posudek s vyhodnocením statiky lávky. Podle jeho závěrů byly nosníky lávky poddimenzovány a byla nutná demontáž lávky, demontáž podpěr a výstavba nové lávky s dostatečnou nosností a novými podpěrami. Samotná lávka, která byla kdysi přemístěna od mostu u Magnolie v Desné, byla neodborně upravena, proto vyvolávala nadlimitní průhyby. Cílem rekonstrukce bylo nahradit stávající nevyhovující ocelovou lávku novou, včetně nových základových konstrukcí (podpěr).
CHARAKTERISTIKA KONSTRUKCE
Architektonická koncepce lávky byla promyšlena a zvolena jako dvouoblouková nosná konstrukce se svislými táhly, zavěšujícími příhradovou mostovku bez nadvýšení. Lávka byla navržena z oceli, s pochůznou vrstvou z dřevěných impregnovaných fošen. Lávka se měla stát kombinací úspory materiálu a finanční nenáročnosti, která měla architektonicky, konstrukčně a barevně ladit s okolní krajinou u základní školy a železničního kamenného viaduktu.
VÝPOČTOVÝ MODEL
Výpočtový model byl proveden v prostoru jako rám xyz, který byl podepřen po obou stranách kloubovými neposuvnými podporami (základovými konstrukcemi – podpěrami).
ZATĚŽOVACÍ STAVY
-
vlastní tíha konstrukce,
-
stálé zatížení – pochůzná vrstva z fošen tl. 45 mm,
-
stálé zatížení – zábradlí,
-
nahodilé zatížení – užitné (vn = 4,0 kN/m2 podle ČSN 73 6301),
-
nahodilé zatížení – sníh (V. sněhová oblast, s0 = 2,5 kN/m2),
-
nahodilé zatížení – vítr (V. větrová oblast, w0 = 0,7 kN/m2).
PODPORY
-
nosné oblouky – pevné klouby,
-
mostovka – pevný kloub,
-
mostovka – posuvný kloub.
NÁVRH KONSTRUKCE
Ocelová konstrukce lávky byla navržena z oceli S235/Fe360 (ř. 37) v souladu s ČSN 73 0035, ČSN 73 6201 a ČSN 73 1401. Cílem návrhu konstrukce lávky bylo využití otevřených průřezů prutů, aby se předešlo zatékání vody do konstrukce a její následné korozi a zkrácení životnosti. Nosnou konstrukcí tvoří dva oblouky z profilu HEA100 o poloměru křivosti R = 15,48 m, rozpětí oblouků L = 15,40 m, délce mostovky lávky D = 15,44 m a vzepětí oblouků H = 2,05 m. Nosný oblouk z profilu HEA100 byl navržen a vyroben ze dvou dílů, které byly svařeny ve vrcholu tupými X, V svary podle projektové dokumentace. Kontrola těchto svarů byla provedena ultrazvukem podle ČSN EN 1713, 1714. Na nosné oblouky byla následně přivařena svislá táhla z profilu P10/80. Na konstrukci svislých táhel byly přivařeny příčné nosníky z profilů U50, které podepíraly přivařené podélné lemovací profily z L80/8 pro vložení pochůzné vrstvy z impregnovaných fošen 45/160/1.100, kotvených šrouby. Ztužení lávky bylo navrženo v rovině mostovky z profilů L50/6, přivařených k příčným nosníkům U50, celkově s mostovkou tvoří v horizontální rovině příhradovou konstrukci.
Bylo navrženo kotvení nosných oblouků patními plechy z P20-160/160, s připravenými vyvrtanými otvory o průměru d = 21 mm. Do nich byly vkládány chemické kotvy o průměru M20 (např. typ Hilti-HVA) do dodatečně vyvrtávaných otvorů v základové konstrukci, zalité chemickou směsí Hilti. Povrchová úprava lávky proti korozi byla realizována vzhledem ke svým rozměrům a svarovým spojům ze základní vrstvy a dvou vrchních vrstev nátěrů v odstínu podle přání investora. Výroba ocelové konstrukce byla provedena v certifikované výrobně a byla zařazena do výrobní skupiny B (podle ČSN 73 2601). Zábradlí bylo navrženo v souladu s ČSN 73 0035, odst. zatížení zábradlí, říms a okapů, a je zařazeno do výrobní skupiny C. Sloupky zabradlí budou z profilu P14/80, horní a spodní madlo z profilu P5-80 a mezisloupky z profilu P5-50.
Celý nezkrácený článek si můžete přečíst v čísle 6/2005.