KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Realizace staveb s programy Dlubal

Realizace staveb s programy Dlubal

Publikováno: 18.6.2012
Rubrika: Projektování

S výpočetními modely RSTAB a RFEM společnosti Ing. Software Dlubal s. r. o. pracují projektanti po celém světě. Pomohly u realizací celé řady architektonicky zdařilých a konstrukčně velmi náročných staveb. Pojďme si představit některé z realizací poslední doby, které programy Dlubal při svém vzniku využívaly.

OCELOVÁ STŘECHA A MOST LETIŠTĚ ŠEREMETĚVO V MOSKVĚ
Na základě zvýšení kapacity návštěvníků a modernizace letiště se postavil třetí terminál letiště Šeremetěvo v Moskvě. Firma B+G Ingenieure Bollinger a Grohmann GmbH z Frankfurtu nad Mohanem převzala pod vedením Arnold AG k projektování několik přístřešků a spojovacích mostů pro pěší mezi garážemi a letištěm. Koncept pochází od architekta Dmitrije Pšeničnikova a ocelovou konstrukci montoval ruský podnik Stalkon. Zvláštní výzvou pro všechny zúčastněné firmy bylo trojrozměrné projektování, které provázelo celou realizaci. U posouzení ocelové části konstrukce bylo zohledněno zatížení velkých vrstev sněhu. Základní zatížení sněhem se pro Moskvu uvažuje od 1,26 kN/m2, s odpovídajícími faktory tomu pak odpovídá zatížení sněhem od 8,6 kN/m2.

Spojovací můstek
3D model od architekta se skládá z velkorozponového oblouku (hlavní oblouk) z terminálu do garáží a ze zavěšeného mostu. Na základě rozlišných deformací zatížené vlastní části konstrukce se přidal spojovacímu můstku vlastní nosný systém. I přes použití vlastní konstrukce spojovacího můstku se použila svislá lana.

Hlavní oblouk
Hlavní oblouk je modelovaný jako vzpěrný, připomínající klenbu v chrámech. Je umístěn uprostřed terminálu nad hlavním vchodem až ke garážím. Je vytvořen jako konstrukce bez mezilehlých podpor s rozměry 56 × 43 m a přemosťuje vzdálenost ke garážím až 88 m. Hlavní nosnou konstrukci tvoří čtyři tětivové vazníky, mezi kterými jsou rybinově uspořádané příčné nosníky. Hlavní oblouk musí vykazovat vysokou ohybovou tuhost kvůli vysokým excentrickým zatížením sněhem. Toto vede k velkým nechtěným tahovým silám ve spodním pásu příhradového vazníku, a je proto potřeba vnést do lan předpětí, aby se v přirozeném stavu tyto tahové síly vyloučily. Prostřednictvím předpětí v montážním stádiu vznikne napětí v horním pásu vazníku, které se po následném zatížení vnější konstrukce vyloučí.

NÁVRH DESEK PRO STAVEBNÍ PROJEKT METROPOL PARASOL V SEVILLE
Projekt Metropol Parasol byl postaven v historickém centru španělské Seville. Budova pod svou střechou kombinuje archeologické vykopávky, tržiště, otevřené prostranství v městském stylu pro různé akce a neobyčejnou stínící dřevěnou konstrukci, zabudovanou restauraci i vyhlídkové promenády. Konstrukci tvoří hybridní systém skládající se ze dřeva, betonu, oceli a ocelobetonu.

Dřevěná konstrukce s panely z lamelového dřeva
Nejzajímavější a působivá část projektu Metropol Parasol je přístupná dřevěná konstrukce, která je 150 m dlouhá a až 28 m vysoká. Skládá se z vícevrstvých lepených dřevěných panelů typu LVL KERTO-Q. Realizace byla možná jen díky některým konstrukčním inovacím, jako například 2 – 3 mm silná vrstva polyuretanu nebo montážní optimalizace detailu spojení a žíhání epoxidové pryskyřice pro lepení závitových tyčí na místě. Tento systém byl dokonce v oboru dřevěných konstrukcí využit poprvé. Žíhání bylo nutné ke zvýšení bezpečnosti,
protože v letním období dosahují uvnitř dřevěné konstrukce teploty až 60 °C. Pro systém spojení s vlepenými tahovými tyčemi se rozhodl jak stavební inženýr, tak také dřevařská stavební společnost, protože se jedná o vhodné propojení prvků pro dosažení vysoké únosnosti, která má ale rovněž nízkou hmotnost. Dřevěná konstrukce se skládá z cca 3 400 různých částí o celkovém objemu 2 500 m3 dřevěných panelů z lamelového dřeva.

Posouzení napětí dřevěných panelů v programu RFEM
Jelikož jsou desky spojeny v místě křížení kloubově ve směru svislé osy, jsou zde vnitřní síly na únosnost desek téměř vždy zanedbatelné. Posouzení napětí se proto redukuje na posouzení smykové únosnosti desky. Dřevěný průřez v místech rozvětvení, kde se mřížová skořepina rozděluje na horní a spodní část, posoudila firma Finnforest s pomocí programů RFEM v modelu desky s konečnými prvky.

Implementation of Constructions with Dlubal Programmes
The calculation models RSTAB and RFEM of company Ing. Software Dlubal s.r.o. are used by the designers around the world. They helped in implementation of a number of architecturally successful projects and projects difficult from the viewpoint of their structure. The article introduces their use in the construction of Sheremetyevo airport in Moscow and the Metropol Parasol in Seville.

Z podkladů
Ing. Software Dlubal s. r. o.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Výpočetní model v RSTABuHlavní oblouk a spojovací můstekNávrh panelu v programu RFEMMetropol Parasol v Seville (foto: Finnforest)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (263x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420Příhradové vazníky z dutých profilů jakosti S355 a S420 (70x)
Ekonomika stavebního díla je dnes velmi důležitým parametrem. Svařované příhradové střešní vazníky vždy byly a i v souča...
Oceli s vyšší pevností jsou předpokladem udržení konkurenceschopnosti ocelových konstrukcí (69x)
Vývoj v oblasti výroby konstrukčních ocelí směřuje všeobecně k významnému zvyšování jejich pevnosti. I na našem trhu jso...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice