Realizace staveb s programy Dlubal
Rubrika: Projektování
S výpočetními modely RSTAB a RFEM společnosti Ing. Software Dlubal s. r. o. pracují projektanti po celém světě. Pomohly u realizací celé řady architektonicky zdařilých a konstrukčně velmi náročných staveb. Pojďme si představit některé z realizací poslední doby, které programy Dlubal při svém vzniku využívaly.
OCELOVÁ STŘECHA A MOST LETIŠTĚ ŠEREMETĚVO V MOSKVĚ
Na základě zvýšení kapacity návštěvníků a modernizace letiště se postavil třetí terminál letiště Šeremetěvo v Moskvě. Firma B+G Ingenieure Bollinger a Grohmann GmbH z Frankfurtu nad Mohanem převzala pod vedením Arnold AG k projektování několik přístřešků a spojovacích mostů pro pěší mezi garážemi a letištěm. Koncept pochází od architekta Dmitrije Pšeničnikova a ocelovou konstrukci montoval ruský podnik Stalkon. Zvláštní výzvou pro všechny zúčastněné firmy bylo trojrozměrné projektování, které provázelo celou realizaci. U posouzení ocelové části konstrukce bylo zohledněno zatížení velkých vrstev sněhu. Základní zatížení sněhem se pro Moskvu uvažuje od 1,26 kN/m2, s odpovídajícími faktory tomu pak odpovídá zatížení sněhem od 8,6 kN/m2.
Spojovací můstek
3D model od architekta se skládá z velkorozponového oblouku (hlavní oblouk) z terminálu do garáží a ze zavěšeného mostu. Na základě rozlišných deformací zatížené vlastní části konstrukce se přidal spojovacímu můstku vlastní nosný systém. I přes použití vlastní konstrukce spojovacího můstku se použila svislá lana.
Hlavní oblouk
Hlavní oblouk je modelovaný jako vzpěrný, připomínající klenbu v chrámech. Je umístěn uprostřed terminálu nad hlavním vchodem až ke garážím. Je vytvořen jako konstrukce bez mezilehlých podpor s rozměry 56 × 43 m a přemosťuje vzdálenost ke garážím až 88 m. Hlavní nosnou konstrukci tvoří čtyři tětivové vazníky, mezi kterými jsou rybinově uspořádané příčné nosníky. Hlavní oblouk musí vykazovat vysokou ohybovou tuhost kvůli vysokým excentrickým zatížením sněhem. Toto vede k velkým nechtěným tahovým silám ve spodním pásu příhradového vazníku, a je proto potřeba vnést do lan předpětí, aby se v přirozeném stavu tyto tahové síly vyloučily. Prostřednictvím předpětí v montážním stádiu vznikne napětí v horním pásu vazníku, které se po následném zatížení vnější konstrukce vyloučí.
NÁVRH DESEK PRO STAVEBNÍ PROJEKT METROPOL PARASOL V SEVILLE
Projekt Metropol Parasol byl postaven v historickém centru španělské Seville. Budova pod svou střechou kombinuje archeologické vykopávky, tržiště, otevřené prostranství v městském stylu pro různé akce a neobyčejnou stínící dřevěnou konstrukci, zabudovanou restauraci i vyhlídkové promenády. Konstrukci tvoří hybridní systém skládající se ze dřeva, betonu, oceli a ocelobetonu.
Dřevěná konstrukce s panely z lamelového dřeva
Nejzajímavější a působivá část projektu Metropol Parasol je přístupná dřevěná konstrukce, která je 150 m dlouhá a až 28 m vysoká. Skládá se z vícevrstvých lepených dřevěných panelů typu LVL KERTO-Q. Realizace byla možná jen díky některým konstrukčním inovacím, jako například 2 – 3 mm silná vrstva polyuretanu nebo montážní optimalizace detailu spojení a žíhání epoxidové pryskyřice pro lepení závitových tyčí na místě. Tento systém byl dokonce v oboru dřevěných konstrukcí využit poprvé. Žíhání bylo nutné ke zvýšení bezpečnosti,
protože v letním období dosahují uvnitř dřevěné konstrukce teploty až 60 °C. Pro systém spojení s vlepenými tahovými tyčemi se rozhodl jak stavební inženýr, tak také dřevařská stavební společnost, protože se jedná o vhodné propojení prvků pro dosažení vysoké únosnosti, která má ale rovněž nízkou hmotnost. Dřevěná konstrukce se skládá z cca 3 400 různých částí o celkovém objemu 2 500 m3 dřevěných panelů z lamelového dřeva.
Posouzení napětí dřevěných panelů v programu RFEM
Jelikož jsou desky spojeny v místě křížení kloubově ve směru svislé osy, jsou zde vnitřní síly na únosnost desek téměř vždy zanedbatelné. Posouzení napětí se proto redukuje na posouzení smykové únosnosti desky. Dřevěný průřez v místech rozvětvení, kde se mřížová skořepina rozděluje na horní a spodní část, posoudila firma Finnforest s pomocí programů RFEM v modelu desky s konečnými prvky.
Implementation of Constructions with Dlubal Programmes
The calculation models RSTAB and RFEM of company Ing. Software Dlubal s.r.o. are used by the designers around the world. They helped in implementation of a number of architecturally successful projects and projects difficult from the viewpoint of their structure. The article introduces their use in the construction of Sheremetyevo airport in Moscow and the Metropol Parasol in Seville.
Z podkladů
Ing. Software Dlubal s. r. o.