Raketový vzestup zájmu cestujích
Rubrika: Ekonomika
Mezinárodní Letiště Praha – Ruzyně čeká letos řada zásadních změn. Dominantní věcí se stává prudce rostoucí počet cestujících. Poptávka leteckých dopravců po spojení do Prahy s přepravami odtud do dalších lokalit v letošním roce stále roste a potvrzuje tak stále rostoucí poptávku i v roce 2003. V souvislosti s těmito skutečnostmi vznikl již dříve projekt EUropa, který naplno běží na ruzyňském letišti s předpokladem ukončení v závěru roku 2005.
Jde o výstavbu řady objektů, které jsou rozděleny na pět hlavních staveb nového terminálu. Z hlavních budov se jedná o Spojovací objekt (generálním dodavatelem je Metrostav, a. s.), o hlavní objekt Terminálu Sever 2 (generální dodávka sdružení Skanska CZ a Strabag). a o odbavovací Prst C (generální dodávka sdružení Hochtief VSB a ŽS Brno), přičemž součástí této dodávky je i čistička odpadních vod. Venkovní infrastruktura je rozdělena na generální dodávku komunikací (dodává společenství Doprastav a Metrostav) a na podzemní kolektor mezi hlavní trafostanicí a terminálem (dodávka Metrostav). Jako součást komunikací bude vybudována příjezdová a odjezdová estakáda. Výsledky výběrového řízení na výstavbu třídírny zavazadel pro nový terminál nebyly ještě v době uzávěrky tohoto čísla (polovina března 2004) známy.
POTŘEBA FINANCÍ
Největší české letiště vstoupilo do roku 2004 se stavebním projektem, který má celkovou hodnotu 10 miliard korun. Jeho realizace probíhá souběžně na pěti místech letištního areálu Sever a staveništní podmínky byly v průběhu zimních měsíců velmi tvrdé. Spousta sněhu a tvrdé mrazy se střídaly s nečekaným táním a vysokými teplotami, takže zejména vzhledem k probíhajícím výkopovým pracím a velkým objemům přepravy zeminy těžkými nákladními vozidly jsou podmínky přesunu mechanizmů na stavbách velmi náročné. Krátce řečeno, ne vždy bylo jednoduché zajistit úklid komunikací, aby cestující veřejnost nebyla dotčena probíhajícím stavebním ruchem a zároveň nebrzdit pracovní tempo.
„Výstavba nového letištního komplexu bude dokončena v prosinci roku 2005 a zajistí rozšíření kapacity letiště na 10 milionů cestujících ročně,“ potvrzuje Ing. Jiří Vondráček, projektový manažer společnosti Bovis Lend Lease. Podle jeho vyjádření je rozšíření terminálu pražského letiště další klíčovou etapou jeho kontinuální výstavby, která má posílit postavení letiště jako významného přepravního leteckého uzlu ve střední Evropě. Nový terminál má také zajistit posílení intenzity leteckého spojení Prahy s dalšími evropskými a zámořskými destinacemi. O rozšíření ruzyňského letiště se uvažovalo již delší dobu, ale jeho rozšíření bylo podmíněno dostatkem financí. To se podařilo zajistit díky Evropské investiční bance, která se na financování projektu podílí největší měrou.
POZICE SPOLEČNOSTI BOVIS LEND LEASE
Celosvětově působící společnost patří mezi deset špičkových světových stavebních firem. Její orientací jsou zejména dlouhodobé vztahy s klienty, pro něž zajišťuje řízení velkých staveb. Společnost má zastoupení ve 38 zemích světa a její trvalou snahou je zvyšovat kvalitu řízení stavebních projektů investorů a současně šetřit čas a náklady staveb užíváním optimálních pracovních postupů.
Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve Speciální příloze Rozšíření letiště – Praha-Ruzyně, která je součástí časopisu KONSTRUKCE číslo 2/2004.