KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    První a poslední kontakt se zemí = Prst C

První a poslední kontakt se zemí = Prst C

Publikováno: 14.5.2004, Aktualizováno: 18.12.2008 16:35
Rubrika: Zajímavosti

Posledním a současně prvním kontaktem se zemí bude pro některé klienty Českých aerolinií dvě stě čtyřicet metrů dlouhý Prst C. Třípodlažní objekt letiště v pražské Ruzyni tvoří kombinovaná konstrukce. Nosnou onstrukcí je železobetonový skelet s příčnými rámy, zastřešení se uskuteční pomocí obloukové ocelové konstrukce. Celkové náklady na tuto část projektu EUropa (včetně Čističky odpadních vod a Kolektoru podél odbavovací plochy), kterou realizuje sdružení firem HOCHTIEF VSB a ŽS Brno, představují více než 1 miliardu korun.

Třetí prst začne plnit svou funkci patrně od července 2005 čili ještě před dokončením Terminálu Sever 2 a zvýší od tohoto okamžiku kapacitu letiště. Zásadně se Prst C z konstrukčního hlediska neliší od stávajících prstů A a B. Ale vzhledem k tomu, že práce se uskutečňují v zimních měsících, zvolili stavbaři technologii maximální prefabrikace, což je oproti převážně železobetonové konstrukci prstu B rozdíl.

PROGRESIVNÍ TECHNOLOGIE
Jednou z novinek, které se při stavbě Prstu C využily, jsou takzvané vodostavební betony. „Oproti klasickým hydroizolacím (fólie, pásy) mají tu výhodu, že v případě poruchy celistvosti bílé vany, jak betonům říkáme, lze rychleji identifikovat místo porušení. Tyto betony naše firma využívá v poslední době prakticky vždy, když jsou konstrukční části pod úrovní terénu,“ řekl vedoucí projektového týmu Martin Beneš z firmy HOCHTIEF VSB.
Další progresivní technologie bude využita pro vytvoření finální vrstvy před položením podlahy uvnitř Prstu C. Vyrovnávací vrstva bude z anhydridu, což je hmota na bázi sádry s různými příměsemi a přísadami. Na litou stěrku o tloušťce 35 milimetrů se bude aplikovat velkoformátová dlažba. Výhodou použití vrstvy z anhydridů je vynikající rovinnost.
Zastřešení objektu tvoří ve středním modulu plochá střecha. Její nosnou konstrukcí je strop 1. podlaží, podél jehož okrajů je zastřešení tvořeno ocelovými obloukovými nosníky IPE 240. Na ně bude přivařen a částečně i šroubován trapézový plech. „Část konstrukce je podvěšená, čili musíme svařovat koutové svary v pozici nad hlavou, což bude vzhledem k podmínkám na staveništi a především povětrnostním vlivům klást zvýšené nároky na svářeče,“ informoval nás Radek Bačovčin, vedoucí zámečnického střediska firmy HOCHTIEF VSB. Ten s týmem dalších svářečů zahájil právě v den naší návštěvy staveniště, 2. března, svařování střechy Prstu C. Počátkem dubna by měla být ocelová konstrukce střechy již z 50 procent hotova. Střecha bude opláštěna poplastovaným trapézovým plechem. Středová atriová část střechy je navržena jako částečně pochozí s hydroizolazí. V této části budou umístěny i vzduchotechnické jednotky.

NÁSTUPNÍ MOSTY
Z Prstu C „vystupuje“ osm nástupních mostů, z čehož dva budou zdvojené a umožní stání dvou letedel nebo jednoho velkého stroje. Nástupní mosty včetně dvouramenných schodišť budou z oceli. Fasádní pláště jsou navrženy jako kombinace plechové rastrové fasády s prosklenými stěnami. Vše bude barevně korespondovat se stávajícími budovami (RAL 9006). Mosty budou přistavěny k hlavní části objektu, přičemž hlavním nosným prvkem je podlahový nosný rám z IPE 500.

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve Speciální příloze Rozšíření letiště – Praha-Ruzyně, která je součástí časopisu KONSTRUKCE číslo 2/2004.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (423x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Největší obchodní centrum v Evropě roste na pražském ChodověNejvětší obchodní centrum v Evropě roste na pražském Chodově (56x)
Fotbalové hřiště, tak by se bez nadsázky dala označit plocha, na které se rozsáhlá stavba obchodního centra Chodov rozpr...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (56x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice