První a poslední kontakt se zemí = Prst C
Rubrika: Zajímavosti
Posledním a současně prvním kontaktem se zemí bude pro některé klienty Českých aerolinií dvě stě čtyřicet metrů dlouhý Prst C. Třípodlažní objekt letiště v pražské Ruzyni tvoří kombinovaná konstrukce. Nosnou onstrukcí je železobetonový skelet s příčnými rámy, zastřešení se uskuteční pomocí obloukové ocelové konstrukce. Celkové náklady na tuto část projektu EUropa (včetně Čističky odpadních vod a Kolektoru podél odbavovací plochy), kterou realizuje sdružení firem HOCHTIEF VSB a ŽS Brno, představují více než 1 miliardu korun.
Třetí prst začne plnit svou funkci patrně od července 2005 čili ještě před dokončením Terminálu Sever 2 a zvýší od tohoto okamžiku kapacitu letiště. Zásadně se Prst C z konstrukčního hlediska neliší od stávajících prstů A a B. Ale vzhledem k tomu, že práce se uskutečňují v zimních měsících, zvolili stavbaři technologii maximální prefabrikace, což je oproti převážně železobetonové konstrukci prstu B rozdíl.
PROGRESIVNÍ TECHNOLOGIE
Jednou z novinek, které se při stavbě Prstu C využily, jsou takzvané vodostavební betony. „Oproti klasickým hydroizolacím (fólie, pásy) mají tu výhodu, že v případě poruchy celistvosti bílé vany, jak betonům říkáme, lze rychleji identifikovat místo porušení. Tyto betony naše firma využívá v poslední době prakticky vždy, když jsou konstrukční části pod úrovní terénu,“ řekl vedoucí projektového týmu Martin Beneš z firmy HOCHTIEF VSB.
Další progresivní technologie bude využita pro vytvoření finální vrstvy před položením podlahy uvnitř Prstu C. Vyrovnávací vrstva bude z anhydridu, což je hmota na bázi sádry s různými příměsemi a přísadami. Na litou stěrku o tloušťce 35 milimetrů se bude aplikovat velkoformátová dlažba. Výhodou použití vrstvy z anhydridů je vynikající rovinnost.
Zastřešení objektu tvoří ve středním modulu plochá střecha. Její nosnou konstrukcí je strop 1. podlaží, podél jehož okrajů je zastřešení tvořeno ocelovými obloukovými nosníky IPE 240. Na ně bude přivařen a částečně i šroubován trapézový plech. „Část konstrukce je podvěšená, čili musíme svařovat koutové svary v pozici nad hlavou, což bude vzhledem k podmínkám na staveništi a především povětrnostním vlivům klást zvýšené nároky na svářeče,“ informoval nás Radek Bačovčin, vedoucí zámečnického střediska firmy HOCHTIEF VSB. Ten s týmem dalších svářečů zahájil právě v den naší návštěvy staveniště, 2. března, svařování střechy Prstu C. Počátkem dubna by měla být ocelová konstrukce střechy již z 50 procent hotova. Střecha bude opláštěna poplastovaným trapézovým plechem. Středová atriová část střechy je navržena jako částečně pochozí s hydroizolazí. V této části budou umístěny i vzduchotechnické jednotky.
NÁSTUPNÍ MOSTY
Z Prstu C „vystupuje“ osm nástupních mostů, z čehož dva budou zdvojené a umožní stání dvou letedel nebo jednoho velkého stroje. Nástupní mosty včetně dvouramenných schodišť budou z oceli. Fasádní pláště jsou navrženy jako kombinace plechové rastrové fasády s prosklenými stěnami. Vše bude barevně korespondovat se stávajícími budovami (RAL 9006). Mosty budou přistavěny k hlavní části objektu, přičemž hlavním nosným prvkem je podlahový nosný rám z IPE 500.
Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve Speciální příloze Rozšíření letiště – Praha-Ruzyně, která je součástí časopisu KONSTRUKCE číslo 2/2004.