Pro zlepšení dopravní obslužnosti
Rubrika: Aktuality
Dlouhodobě problematické a neřešené podmínky dopravního spojení na severu Moravy v okolí Českého Těšína s návazností na spojení do Polska se daří postupně měnit. Ředitelství silnic a dálnic ČR zde iniciuje celou řadu staveb, jejichž spojením by mělo být rychlé a bezpečné cestování v této průmyslové oblasti.
Na silnici I/48 v úseku Český Těšín – Žukov to bude mimo jiné i díky mostu, který zajišťuje přemostění Hrabinky v katastrálním území dřívějšího okresu Karviná, jež je dílem ODS – Ostravských dopravních staveb. Jde o trvalý silniční most přes inundační údolí potoka Hrabinka, který má čtyři pole s horní mostovkou a je ocelobetonový spřažený. Mostní objekt je tvořen dvěma samostatnými mosty pro každý směrový pás.
Náročné zakládání
Most překonává údolí potoka Hrabinka a mezi dnem potoka a nivelitou převáděné silnice je vzdálenost 15,6 metru. Údolím potoka je vedena stávající komunikace a dvě polní cesty. Výstavba mostu byla realizována pro zachování charakteru údolí potoka jako místa, které je významné z hlediska prvků územní ekologické stability, a dále kvůli respektování krajinného rázu údolí a přirozené inundace. Ekonomicky nevýhodné, leč v dané lokalitě potřebné, bylo náročné založení vysokého násypu.
Předmětná oblast je velmi zamokřená a ostravští stavbaři zde měli hodně problémů. Bylo nutno přeložit cestu, vodovod a vzdušné vedení vysokého napětí, což trvalo téměř tři čtvrtě roku.Před zahájením prací byl z podnětu projektanta proveden doplňkový inženýrsko-geologický průzkum, jež provedla specializovaná firma Geostar. Byly provedeny jádrové vrty a šest sond těžké dynamické penetrace. Na základě výsledků sondážních a laboratorních prací byly stanoveny geotechnické charakteristiky jednotlivých zemin a hornin. Bylo také zjištěno, že ustálená hladina podzemní vody kolísá podle ročního období v potoce Hrabinka a pohybuje se zhruba jeden metr pod terénem. V době zahájení výstavby mostu nebyly v daném prostoru žádné inženýrské sítě, které by výstavbu jakkoli omezovaly.
Charakteristika mostu
Jde o spojitou ocelobetonovou spřaženou konstrukci o čtyřech polích. Rozpětí jednotlivých polí je 45 + 60 + 60 + 45 metrů. Nosnou konstrukci každého mostu tvoří čtyři podélné nosníky tvaru I o výškách 2100 – 2400 metru, přičemž železobetonová spřažující deska má tloušťku 300 mm. Ve všech částech konstrukce mostu byla použita betonářská výztuž 10 505 (R) a krycí vrstva betonářské výztuže odpovídá hodnotě, příslušné danému stupni agresivity podle ČSN. Most má hlubinné založení na vrtaných pilotách a spodní stavba je z monolitického betonu. Vodorovná nosná ocelobetonová konstrukce byla smontována na pevných montážních podporách.
Výstavba byla zahájena sejmutím ornice a vybudováním pracovních plošin pro vrtání pilot. Následovalo vytýčení a zřízení šablon pro vrtání pilot, vlastní vrtání a betonáž pilot s následným vyhloubením základových jam pro založení podpěr. Po betonáži základových bloků podpěr a úložných prahů opěr proběhla betonáž sloupů podpěr a zřízení montážních podpor. Po montáži ocelové konstrukce došlo na bednění, armování a betonáž spřažující desky, odskružení montážních podpor a uložení nosné konstrukce na ložiska. Pokračovalo dokončení betonáže zavěšených křídel a závěrné zídky, dosypání a zhutnění prostoru za rubem opěry a osazení dilatačních závěrů. Konečnými pracemi byla izolace nosné konstrukce, betonáž říms, montáž zábradlí a svodidel s navazujícím obsypáním křídel, celkovou úpravou terénu a dalšími dokončovacími pracemi včetně zatěžovací zkoušky.
Supervizorem na této stavbě byla firma Mott MacDonald, jejíž požadavky byly jako obvykle maximalistické, leč plně v duchu daných norem a pravidel. I díky jí se opět prokázalo, že vysoké požadavky na kvalitu přinášejí v celkovém kontextu potřebný efekt, což v souhrnu znamená, že nároky na údržbu tohoto mostního objektu budou přiměřené a dlouhodobě prakticky žádné. Stavbaři firmy ODS – Dopravní stavby Ostrava na této akci odvedli profesionální práci a přispěli ke zlepšení dopravní infrastruktury oblasti.