KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Přenášení břemen s ostrými hranami

Přenášení břemen s ostrými hranami

Publikováno: 13.11.2004, Aktualizováno: 18.12.2008 17:26
Rubrika: Zajímavosti

Při výrobě, montáži a manipulaci s ocelovou konstrukcí a jejími prvky se neustále potýkáme s fenoménem zvaným „ostrá hrana“. Strojírenské i stavební firmy stále ve značné míře používají klasické vázací prostředky - ocelová lana a řetězy. Tyto prostředky nejsou vždy nejvhodnějším řešením, což nepřímo dokazuje jejich vysoká spotřeba. Dochází ke vzájemnému poškození vázacího prostředku a vlastního výrobku. Opravy finálně upraveného dílu nám negativně zvyšují výrobní náklady. Ocelové lano je po jednom uvázání přes ostrou hranu trvale poškozeno a jeho další používání v praxi je často v rozporu s bezpečností práce.

U řetězu vznikají povrchová poškození - vrypy nebo dokonce jejich deformace. Tyto klasické prostředky lze úspěšně použít zejména při manipulaci s většími celky nebo polotovary, zde však v praxi stále chybí předem navržené a konstrukčně zvládnuté umístění vázacích bodů. Těchto bodů ať už přivařovacích nebo šroubovacích je značné množství typů a jejich nosnost dosahuje až 50 t. Vázací body a jejich využití si zaslouží samostatnou kapitolu. My se však vraťme k ostrým hranám. V současné době dochází ve všech oborech k rozmachu použití textilních vázacích prostředků. Vzhledem k základnímu materiálu – polyesterové vlákno - by se zdálo, že ostrá hrana je nepřekonatelným nepřítelem. Dva základní vázací prostředky – plochý popruh a nekonečnou smyčku je však možné doplnit celou řadou ochranných návleků, nánosovaných vrstev a rohů z polyuretanů, které dokonale ochrání vázací prostředek při styku s ostrou hranou. Bez nadsázky lze říci, že program textilních vázacích prostředků je jediný, kdo má kompletně řešenou ochranu proti ostrým hranám.

SpanSet secutex
Průkopníkem a rozhodujícím průvodcem impulsů vývoje ochranných úprav pro textilní zvedací prostředky je firma SpanSet secutex ze SRN. Již od roku 1979 vyvíjel p. Heinz Franke úpravy zvedacích pásů a ochranné návleky. To byla doba vzniku secutexu. V návaznosti na výsledky vývoje byla v roce 1982 založena výše uvedená firma. Rozhodujícím přelomem vývoje byl rok 1984, kdy bylo patentováno použití kovových destiček - armatury v ochranách, konstrukci klipové - rozevírací ochrany SC a ochranné návleky na vidle vysokozdvižných vozíků. Za těmito výrobky následovalo v roce 1987 řešení tenkých protioděrových vrstev Powerflex a v roce 1988 protihlukové a protinárazové ochranné obložení. Důkazem správnosti nastoupené cesty se stalo v roce 1992 unikátní a průkopnické řešení zadaného úkolu. Pomocí jediné traverzy a sady popruhů s klipovou ochranou SC byl poprvé zvednut a otočen pomocí textilních vázacích prostředků díl těžký 240 t s ostrými hranami (viz obr.) Ochranné návleky na ocelová lana a řetězy byly výsledkem nových myšlenek v r. 1996 - 97. Tyto návleky nejsou konstruovány na ostré hrany, ale slouží k ochraně povrchu výrobku před kontaktem s daným vázacím prostředkem tam, kde je to nežádoucí (broušené hřídele, nerez nádrže apod.). Polyuretanové výrobky uváděné na trh pod obchodní názvem „secutex“ zaujímají na trhu vedoucí postavení a jsou používány na celé zeměkouli.

VÝHODY
Několik slov o tom, co nám přináší použití ochranných návleků a nánosovaných vrstev z polyuretanu. Ochranný návlek i zvedací popruh měkce a pružně přilehnou na břemeno a výrazně zvyšují rádius ohybu na kritických ostrých hranách. Současně dochází k rozložení zvedacích sil na větší plochu, nedochází k poškozování břemene místním tlakem a zvyšuje se i životnost zvedacích prostředků. Nedochází totiž u nich k teplotnímu poškození vlivem velkého tlaku na malou plochu (efekt tupého nože), který hrozí zejména při otáčení břemen. Extrémně pevná struktura polyuretanu „secutex“ bezpečně chrání zvedací prostředky proti přeříznutí, proti drsným plochám a současně i před sklouznutí z břemene vzhledem k dobré přilnavosti. Pro svou malou vlastní váhu a velkou flexibilitu lze vázací prostředky k břemenu upevnit rychle, snadno a bezpečně. Optimálním zacházením je dosaženo mimořádně vysoké úrovně bezpečnosti. Také velmi obtížné vázací situace se dají bezpečně zvládnout. Ne náhodou se o zvedání pomocí textilních vázacích prostředků hovoří jako o „jemném zvedání“.

OSTRÁ HRANA
Co je to ostrá hrana? Zejména si musíme dát pozor na to, že hrana není ostrá pouze tehdy, kdy je „ostrá jako nůž“, ale už tehdy, kdy je její rádius „r“ stejný nebo menší než tloušťka zvedacího popruhu nebo nekonečné smyčky. Zatímco u popruhů jsou tyto tloušťky běžně uváděny nebo je lze jednoduše a bezpečně změřit, u nekonečných smyček tyto údaje většina výrobců i prodejců neuvádí, základní přehled tloušťky jednotlivých typů vázacích prostředků z PES (polyesteru) viz tabulka 1.
Po těchto úvodních slovech si řekněme něco konkrétnějšího o boji s ostrými hranami. „Tři mušketýři“ ochrany proti ostrým hranám tedy jsou:

  • ochranný návlek
  • ochranná vrstva
  • ochranný roh

OCHRANNÉ NÁVLEKY
Nejrozšířenějším a nejuniverzálnějším „bojovníkem“ je ochranný návlek. Vázací prostředek se zavěsí na hák jeřábu a ochranný návlek se přiloží na břemeno. Při zvedání se ochranný návlek zasekne do hrany břemene. Zvedací prostředek prochází volně návlekem. Na ostré hraně tede nedochází k žádnému pohybu.
Pro použití návleku hovoří i nižší pořizovací cena oproti ochranné vrstvě (ochrannému rohu) vzhledem k tomu, že lze minimalizovat délku návleku dle výskytu kritických míst, samozřejmě s patřičným přesahem (doporučuje se min. 20 cm) a také možnost výměny při opotřebení. Tajemství secutexových ochranných návleků spočívá v jedinečné přilnavosti polyuretanových vrstev pronikajících hluboko do zvláště silných speciálních PES vláken, ze kterých je tkaná vnitřní textilní vložka návleku. Vzniká neoddělitelné spojení. Výsledkem je dlouhá životnost a perfektní fungování (vzájemné klouzání návleku a vázacího prostředku) během celé doby užívání.
Poznávací „značkou“ návleků secutex je modré probarvení tkaniny boků vnitřní textilní vložky (viz obr. 2 - 4). Rozdíly v kvalitě návleků jsou velmi výrazné. Secutex je celosvětově osvědčená a uznávaná značka a platí zde více než kdy jindy „nejsme tak bohatí, abychom kupovali levné věci“.

Ochranné návleky představují tři základní typy - SC, SF-1 a SF-2

Klipový návlek SC (obr. 2)
Návleky typ SC se dají snadno a rychle nasadit prostřednictvím montážního dělení na zadní straně návleku (obr. 3 str. 5). Díky němu umožňuje tento typ i dodatečnou montáž přímo na břemeni. Návlek včetně textilního vázacího prostředku sleduje obrysy břemene i u složitých speciálních konstrukcí. Klipový návlek typ SC se používá zejména tam, kde je možné použít občas nekonečné smyčky jak s ochranným návlekem , tak i bez něj. Ochranné návleky je možné navléci na jeden (5) nebo i na oba prameny smyčky současně (3) (viz obr.).
Klipový návlek se doporučuje používat také k otáčení břemen. Jeho otevřená zadní strana umožňuje obzvlášť hladké klouzání vázacího prostředku při vzájemném pohybu. Vzhledem k závažnosti problematiky si o otočení více řekneme v samostatné kapitole.

Jednostranný návlek SF-1
Tento typ návleku je uzavřený na zadní straně tkaninou. Vzhledem k tomu je nutné vázací prostředek protáhnout návlekem. Návlek je pak po něm volně posuvný. Tyto návleky se doporučuje používat zejména ve spojení s plochými popruhy. Nevylučuje se však jeho použití s nekonečnou smyčkou, stejně jako návlek SC lze použít i s plochým popruhem.
Pozor: K hraně musí být vždy přiložena čelní strana návleku z polyuretanu, ne zadní - textilní.

Oboustranný návlek SF-2 (obr)
Dvojstranná vrstva secutex chrání popruh kolem dokola. Nabízí proto dvojnásobnou bezpečnost. Můžeme využít obě strany návleku jako vázací. Odpadají nebezpečné záměny (SF-1). Ochranný návlek přiléhá k břemenu vždy tou správnou stranou. Dvě činné plochy prodlužují také životnost návleku. Je však nutné počítat s jeho vyšší tuhostí.

Speciální úpravy návleků
Každý typ návleku (ale i ochranné vrstvy) může být opatřen dvěma typy úprav:

  • Povrchová úprava broušením - označení „S“. (viz obr.). Broušený povrch s drenážními rýhami dosahuje lepší přilnavosti k vlhkým a zaolejovaným povrchům manipulovaných břemen.
  • Vyztužení ocelovými destičkami - (viz obr.) - označení „A“. Patentované ocelové destičky zalité do svrchní vrstvy omezují riziko průniku ostrých hran do nosného vlákna vázacího prostředku při současném udržení tvarové pružnosti. Kovová „armatura“ současně zvyšuje výrazně bezpečnost práce i životnost ochrany.

Otáčení břemen
Pro otáčení břemen je nutné použít výhradně zvedací pásy s posuvnými ochrannými návleky, zejména jsou vhodné návleky typu SC. Pevné nánosované ochranné vrstvy nelze použít pro otáčení. Při otáčení by došlo ke zničení popruhu! Při zvedání a otáčení se totiž popruh volně pohybuje v ochranném návleku, který pevně přiléhá na hranách k břemenu. Ochranný návlek se nepohybuje a popruh tak bezpečně zvládá veškeré proměny délek a zatížení v průběhu vlastního procesu otáčení (viz obr.)

Postup
Popruh s ochranným návlekem se provleče břemenem a zavěsí na jeřábový hák. Lehkým popojetím jeřábu je pak možné břemeno, pokud je těžiště ve správné poloze, bez problému obrátit. Pokud břemeno podle stejného principu otočíme na druhou stranu, může tak provést otočení břemene o 180°. Toto otáčení se provádí zejména se svitky plechů a s příbuznými břemeny tj. s vnitřní dírou. V případě břemen bez vnitřního otvoru lze provádět otáčení za pomoci nekonečných vázacích smyček vázaných na smyčku. Při otáčení velmi těžkých břemen vážících desítky až stovky tun, u nichž je hrana „velmi ostrá“, doporučujeme podložit vlastní návlek podložkou z polyuretanu SPG-F o min. tl. 15 mm pro zvětšení rádiusu ohybu zvedacího prostředku. Podložka by měla být půdorysně větší než vlastní návlek – roznesení tlaku a vzájemně zajištěna např. zajišťovacím pásem používaným na zajištění nákladů na autech. (viz obr.)
Základní pravidla pro zvedání a otáčení cívek:

  • Používejte pouze ploché popruhy s ochrannými návleky.
  • Pokud je rádius cívky 2 mm a menší (řezná hrana) používejte ochranný návlek s výstužnou armaturou „A“.
  • Popruh musí být zachycen přesně v nejvyšším bodě vnitřního průměru cívky. Návlek se přiloží tak, aby při zvedání a otáčení byly návlekem kryty všechny hrany cívky. Pozor na změny v průběhu otáčení (viz obr.). Doporučujeme min. 20 cm přesah návleku na hranách před a po ukončení otáčení.
  • Se zvedáním je třeba začít se zpomaleným chodem, aby se zvedací popruh s ochranným návlekem mohl hladce usadit ve správné poloze.
  • Je třeba spolehlivě zabránit tomu, aby nedošlo k naklonění cívky dovnitř nebo jejímu posunutí napříč ke zvedacímu popruhu.
  • Otáčet lze pouze jednotlivé a čistě navinuté cívky.
  • Používejte protiskluznou podložku, např. gumovou rohož, rohož secutex.

Aby operace otáčení mohla probíhat bezpečně, musí být zvedací popruh dimenzován výrazně delší než ochranný návlek - viz níže uvedená pravidla. Při výrobě, nakládce, vkládání svitků do odvíječek se dnes bez popruhů s návleky secutex neobejdeme. Vinutí a hrany kvalitních plechových svitků zůstanou neporušeny. Spolehlivě tak předcházíme reklamacím a snižujeme odpad způsobený jinak poškozením zejména spodních závitů svitku.

  • Při otáčení o 90 platí základní pravidlo: délka návleku max. 2/3 čisté délky popruhu, tj. mezi závěsnými oky.
  • Při otáčení o 180 platí základní pravidlo: délka návleku maximálně ½ čisté délky popruhu, tj. mezi závěsnými oky.

Ochranná nánosovaná vrstva
Ploché zvedací popruhy mohou být vybaveny třemi typy vrstev. Jsou to povlaky typu SX,S2 a P2. Základem pro všechny typy je plochý popruh v nejvyšší kvalitě PB Star opatřený šitými vyztuženými oky, ocelovými oky „DD“ nebo C hákem „C“.

Popruhy SX (viz obr.)
Pevná vrstva secutex zajišťuje na vázací straně ochrnu nosného textilního materiálu proti proříznutí a na zadní straně (žlutá) zamezuje tenká vrstva povlaku Powerflex oděru a znečištění popruhu. Pevná vrstva proti proříznutí má min. tl. 5 mm.

Popruhy S2 (viz obr.)
Pevná vrstva Secuflex je nanesena kolem dokola popruhu a chrání tak nosný textilní materiál proti proříznutí na obou stranách.

Popruhy P2 (viz obr,)
Pevný nástřik tenké vrstvy Powerflex dokonale chrání popruh proti oděru a lze ho úspěšně použít i na velmi drsné povrchy. Nečistoty, třísky, vlhkost ani maziva neproniknou do tkaniny. Zvedací popruh lze jednoduše očistit otřením nebo omytím.

Výhody nánosovaných vrstev
Kompaktní ochrana popruhu po celé činné délce popruhu tj. od oka k oku. Poněkud vyšší tuhost oproti popruhu, který není opatřen nánosem. Popruh tak lze daleko snadněji podsunout pod nákladem. C hák umožňuje bezpečné vázání na smyčku. Tento způsob vázání doporučujeme například při přepravě pevných ocelových svazků hutního materiálu, betonových trub apod. Tkané oko je vždy zavěšeno na háku jeřábu. C hák ovineme jednoduše kolem břemene a potom zavěsíme zpět do popruhu. C háky od 1 do 5 t jsou kované a mají bezpečnou pojistku. Pokud je břemeno větší, použijeme bez problémů dva popruhy, aniž by utrpělo pohodlí při využití C háku. Popruhy v úpravě SX a P2 mohou být opatřeny stejně jako návleky doplňkovou úpravou broušením „S“ nebo kovovou výztuží „A“.

Ochranné rohy
Ochranné rohy jsou vyrobeny z houževnatého polyuretanu a jsou vyztuženy kovovou mřížkou. Pro vázání břemen s ostrou hranou z magnetických materiálů mohou být opatřeny permanentními magnety. Tyto umožňují rychlé nastavení rohů na rozměrných břemenech a bezproblémovou přípravu zvedacích prostředků. Ochranné rohy lze použít jak pro zvedání plochými popruhy, tak i nekonečnými smyčkami. Šíře rohu je určena šířkou popruhu nebo smyček. Ochranné rohy nesmí být používány pro šikmý tah vzhledem k nebezpečí vysmeknutí vázacího prostředku případně poškození rohu. Ochranné rohy pro textilní zvedací prostředky se dodávají ve dvou typech: kloubový typ SKB a pevný 90 typ SWH viz obr.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (525x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Havárie střechy kotelny elektrárny Opatovice nad Labem (68x)
Havárie v Opatovické elektrárně znamenala úplnou destrukci střechy kotelny. Katastrofa se stala na začátku listopadu 200...
K navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah podle eurokódů (67x)
Problematika navrhování ocelových konstrukcí jeřábových drah doznala zrušením původních českých technických norem a jeji...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice