KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    PPP je významná příležitost

PPP je významná příležitost

Publikováno: 18.7.2005, Aktualizováno: 16.2.2010 00:56
Rubrika: Zajímavosti, Ekonomika

Je jasné, že modernizace koridorových tratí v ČR je největší železniční investiční akcí na přelomu dvacátého a jedenadvacátého století. Sledujeme nejenom napojení české železnice na hlavní evropské tahy, ale také zkrácení jízdních dob a zvýšení bezpečnosti a další efekty. Budovaná transevropská dopravní síť ve vazbě na jednotnou evropskou železnici předpokládá moderní, rychlou a na uživatele orientovanou dopravu. Trendem v Evropě je bezesporu podpora této dopravy jako alternativy k jiným druhům dopravy, především pak k dopravě silniční, ale také s ohledem na ochranu životního prostředí.


Pavel Švagr
ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury

ČR by přece měla využít nejenom toho, že historicky u nás železnice byla vždy velmi rozvinutá a i dnes máme jednu z nejhustších sítí evropských železnic, ale především pak polohy ve středu Evropy, kdy stojí za to usilovat, aby nám kvalitní železniční propojení severu a jihu a také východu a západu přinášelo ekonomický efekt. Důkazem toho, že jsme na železniční křižovatce Evropy a že si to také evropské řídící struktury uvědomují, je to, že ze 30 evropských prioritních projektů v dopravní infrastruktuře pro příští léta se našeho území týkají dva železniční projekty. Jde o projekty modernizace III. a IV. národního železničního koridoru. Samozřejmě, přístup k realizaci těchto prioritních projektů vyžaduje kooperaci ze strany dotčených států. I v případě České republiky je to vnímáno citlivě a spolupráce je naplňována.

Šance na získání zdrojů z EU jsou vlastně na těchto projektech skoro jisté a je naší povinností připravit projekty jednotlivých staveb tak, abychom byli s jejich předkladem úspěšní. Ale když budeme hovořit o jednotné evropské železnici, tak vlastně i tady jde o nemalé peníze, protože jednotná evropská železnice také znamená jednotné normy, předpisy, bezpečnostní standardy a hodně dalších speciálních věcí. Učeně se tomu říká interoperabilita. A náklady na její zajištění se vyčíslují v miliardách. Vždy, když je řeč o penězích, si ale musíme uvědomit, že žijeme v reálném ekonomickém systému a naše zdroje nejsou vůbec bezedné, a tak je velmi důležité stanovení investičních priorit, propočet ekonomické efektivnosti investic a podobně. Proto SFDI chce, aby v nejbližší době byl vydán pokyn, podle kterého se budou jednotně všechny železniční investice porovnávat. Platí, že projektů máme prostě daleko více než zdrojů a chceme, abychom investovali do těch projektů, které budou mít největší přínos. Samozřejmě musíme budovat vyvážený dopravní systém a v něm máme dálnice, silnice nižších kategorií, železnici, ale i vnitrozemskou vodní cestu. Jenom tak budeme vytvářet předpoklad pro otevřený ekonomický dopravní systém, který bude funkční.
Aktuálně v současné době probíhá zpracování finančních modelů modernizace III. a IV. národního tranzitního železničního koridoru. Potřeba jejich aktualizace a definování nové struktury zdrojového krytí dílčích výdajů vyplynula ze skutečnosti, že vláda v kontextu probíhající reformy veřejných financí neschválila přijetí úvěrů od Evropské investiční banky na financování těchto dvou projektů. Původně plánovaný harmonogram realizace akcí v horizontu roku 2010 musel být přepracován. Nově se dokončení obou modernizací modeluje do roku 2016.


Atény – Sofie – Budapešť – Vídeň – Praha – Norinberk – Drážďany


Gdaňsk – Waršawa – Brno / Bratislava – Vídeň

VYSOKÁ FINANČNÍ NÁROČNOST
Nákladová náročnost III. a IV. železničního koridoru se pohybuje okolo 118 mld. Kč. Z hlediska zdrojového krytí se předpokládá zapojení SFDI v rozsahu cca 41 %, fondů EU v rozsahu cca 37 %, a dále úvěrových prostředků v rozsahu cca 22 %. Podoba finančního modelu ještě není definitivní, v současné době probíhá diskuse ohledně garancí předpokládaných úvěrů. Z hlediska střednědobého výhledu financování rozvoje dopravní infrastruktury je nutné vnímat uvedená rizika. Udržitelnost systému musí být základním východiskem plánování, přičemž musí být v systému jednoznačně identifikovány očekávané zdroje financování. Jejich rozsah pak vymezuje pro jednotlivé druhy dopravní infrastruktury disponibilní objemy pro financování.

Jestliže tedy předpokládáme, že z rozpočtu SFDI bude ve střednědobém horizontu za stávajících podmínek k dispozici ročně pro investiční výdaje na celostátních a regionálních dráhách cca 10 mld. Kč a budeme uvažovat s ročními výdaji na modernizaci III. a IV. železničního koridoru se sumou 5 mld. Kč, jednoduše nám vychází objem finančních prostředků, které zbývají pro financování ostatních železničních akcí. Správa železniční dopravní cesty pak v kontextu těchto základních propočtů musí sestavovat finanční plány akcí tak, aby byla splněna podmínka udržitelnosti jejich financování. Pokud potřeby převýší možnosti a bude přesto požadováno jejich financování, bude nutné specifikovat zdroje jejich krytí. Systémové řízení rozestavěnosti akcí musí být základním principem plánování.

PARTNERSTVÍ VEŘEJNÉHO A SOUKROMÉHO SEKTORU
Zapojení partnerství veřejného a soukromého sektoru do vícezdrojového systému financování rozvoje dopravní infrastruktury představuje do budoucna významnou příležitost pro naplňování rozvojových plánů. Vláda deklarovala zájem o uplatnění tohoto partnerství a je to právě sektor dopravy, který z hlediska přípravy v této oblasti dominuje. V rámci 1. vlny pilotních projektů PPP se připravuje zajištění modernizace, provozu a údržby železniční trati v úseku Praha, Masarykovo nádraží – železniční stanice Praha-Ruzyně a výstavby nového úseku Praha-Ruzyně – Letiště Ruzyně.

Celý nezkrácený článek si můžete přečíst ve Speciální příloze Železniční koridory, která byla součástí časopisu KONSTRUKCE číslo 3/2005.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (346x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (59x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
AČSZ – Křemík v oceli – důležitý prvek při žárovém zinkováníAČSZ – Křemík v oceli – důležitý prvek při žárovém zinkování (59x)
Žárové zinkovny v minulosti řešily a i dnes velice často řeší problém pozinkování materiálu z reaktivních ocelí, tzn. oc...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice