KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Po Vltavě s betonem

Po Vltavě s betonem

Publikováno: 3.12.2018
Rubrika: Zajímavosti

Praha se stále rozvíjí. Pořád je v širším centru velké množství ploch, které jsou určeny k zástavbě: Nákladové nádraží Žižkov, bývalé areály ČKD a Pragy ve Vysočanech, nádraží Bubny, Rohanský ostrov, Smíchovské nádraží… To všechno jsou místa, která budou v nejbližších letech postupně zastavěna tisícovkami bytů a kanceláří. Praha se stává moderní metropolí, kde sídlí světové firmy, a kde lidé chtějí žít a moderně bydlet.

Vznikají nové bytové komplexy, administrativní budovy, obchodní a vzdělávací centra, výrobní haly, rodinné domy… Neustále se pracuje na vylepšování dopravní infrastruktury – je připravena stavba Radlické radiály, chystá se dostavba vnitřního městského okruhu, je v plánu nová trasa metra D nebo dostavby a opravy pražských mostů a tunelů.

To vše ale znamená dostat do města několik miliónů tun stavebního materiálu, který přivezou desítky tisíc těžkých nákladních kamiónů. Dopravit takové množství materiálů po pražských silnicích značně zatíží pražskou dopravu a negativně ovlivní stav silnic. Železo, cihly, sklo, malta, polystyren a také… beton. Bez betonu se takto velké projekty zkrátka neobejdou. Ačkoliv má beton v očích veřejnosti spíše negativní konotace, z odborného hlediska je to jedinečný a nenahraditelný stavební materiál. A právě díky betonu, kterého je na stavby potřeba ze všech materiálů absolutně nejvíc, lze v Praze výrazně snížit množství náklaďáků, které poškozují a zacpávají silnice. Už například jen tím, že beton se vyrábí na betonárnách, které v Praze již teď existují. Dokonce jsou v centru města hned dvě moderní betonárny, které jsou navíc na břehu Vltavy. A jejich ohromnou výhodou tak je přístaviště pro nákladní lodě.

Odhadem bude pro výše zmíněné projekty třeba více než 1 milion m3 betonu. Jeden m3 betonu má hmotnost asi 2,3 tuny. Beton se skládá z 75 % z písku a kameniva, zbytek tvoří cement, voda a přísady. Kamenivo a písek se těží z lomů a pískoven. Většina se jich nachází na sever od Prahy. 75 % objemu betonu je 1,7 tuny. Jestliže v širším centru Prahy bude v nejbližších letech potřeba více než 1 miliónu m3 betonu, bude nutné do města dopravit přes 1,7 miliónu tun písku a kameniva. Jeden nákladní kamión uveze asi 30 tun nákladu. To je tedy téměř 57 tisíc kamiónů, které by mohly zahltit Prahu. Toto množství nákladních aut by závažně ovlivnilo průjezdnost a kvalitu pražských ulic a příjezdových komunikací. Ovšem díky dvěma betonárnám umístěným strategicky téměř ve středu města, nepřijedou milióny tun materiálu po silnici, ale po vodě. Moderně, ekologicky, bez hluku a s minimem exhalací. Autodomíchávače s hotovým betonem z betonárny tak ujedou už jen krátkou vzdálenost od betonárny přímo na stavbu. 

Příkladem je právě končící stavba Nové vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod v Troji. Tato stavba byla zásobována z jedné ze zmíněných betonáren, z betonárny Libeň, která je vybavena přístavištěm a podzemním kolektorem pro dopravu kameniva z lodí přímo na betonárnu. Betonárna je umístěna hned u severního portálu tunelu Blanka. Na tuto stavbu bylo prostřednictvím této betonárny dovezeno více než 300 tisíc tun kameniva, které bylo dopraveno právě loděmi. Díky tomu se tak v letech 2016 a 2017 ve městě objevilo o více než 10 tisíc kamiónů méně.

Praha prostřednictvím dvou betonáren u řeky již několik let využívá ekologicky čisté lodní dopravy stavebního materiálu, stejně jako je tomu v jiných evropských městech, jimiž protéká řeka. Příkladem může být Paříž s betonárnou u řeky Seiny, na dohled od Eifellovy věže. V budoucnu tak budou Pražané při chystané intenzivní výstavbě, která je pro město nezbytná, zatíženi výrazně méně. Paradoxně, díky tak neoblíbené věci jako je beton.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Lodní dopravaStavba Nové vodní linky Ústřední čistírny odpadních vod v Troji.Betonárna Rohanský ostrovBetonárna Libeň

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (230x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Proč havarovala střecha zimního stadionu v Mariánských Lázních?Proč havarovala střecha zimního stadionu v Mariánských Lázních? (95x)
Říká se, že z chyb se člověk učí. Tento druh výuky je o to složitější, když v rámci chyby nebo selhání umírají lidé. V n...
České firmy přicházejí o miliardy, nevyužívají potenciál rozvojových trhůČeské firmy přicházejí o miliardy, nevyužívají potenciál rozvojových trhů (60x)
Na rozvojových trzích po celém světě se v oblasti infrastrukturálních projektů ročně soutěží zakázky za více jak sto mil...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice