KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    ORTEC – Systémy pro pružné a stavitelné upevnění kolejnic

ORTEC – Systémy pro pružné a stavitelné upevnění kolejnic

Publikováno: 29.3.2013
Rubrika: Zajímavosti

Firma ORTEC ČR, s. r. o. patří po 13 letech působení na českém trhu k předním firmám, které se komplexně zabývají řešením upevňování kolejnic. V oboru dodávek pro tramvajové tratě a tratě podzemních drah řeší naše systémy především problematiku útlumu nadlimitního hluku a negativních účinků vibrací. V oboru dodávek pro jeřábové dráhy a kolejové dráhy pro jiná technologická zařízení se zaměřujeme především na optimalizaci volby pojezdového profilu s ohledem na jeho zatěžování, prodloužení životnosti zařízení a na možnosti následné rektifikace pojezdové kolejnice.

Opravy a rekonstrukce jeřábové dráhy spojené s výměnou pojezdové kolejnice významně zvyšují provozní náklady, proto je odborné provedení uložení kolejnice na jeřábové dráze pro její bezproblémový provoz rozhodující. Správný výběr typu pojezdové kolejnice, správného způsobu jejího upevnění a způsob následné údržby mají na životnost kolejnice a bezporuchový provoz celé konstrukce jeřábové dráhy významný vliv.

Při navrhování uložení pojezdové kolejnice se nabízí možnost tuhého nebo pružného upevnění kolejnice ke spodní konstrukci (beton, ocel):

  • Tuhé upevnění je takové upevnění kolejnice, které je napevno spojeno se spodní konstrukcí, neumožňuje kolejnici téměř vůbec dilatovat a neumožňuje následnou rektifikaci kolejnice (např. přivaření pojezdového profilu přímo ke konstrukci, aplikace šroubových spojů skrze patu kolejnice, použití napevno šroubovaných svěrek apod.). Následkem je neúměrné zatěžování spodní konstrukce jeřábové dráhy. Případná oprava spodní konstrukce či výměna kolejnice při jejím opotřebení je v mnoha případech znemožněna nebo je její výměna komplikovaná a nákladná.
  • Pružné a stavitelné upevnění – stavitelné svěrky spolu s pružnou podložkou mezi patou kolejnice a spodním nosníkem (konstrukcí) umožňují kolejnici udržet v požadovaném směru v normou požadovaných tolerancích a zároveň zabraňují jejímu pohybu ve vertikálním směru. Kolejnice uložená na pružné podložce rovnoměrně zatěžuje spodní konstrukci. Pružná podložka pod patou kolejnice umožňuje zapracování válcovenských tolerancí na patě kolejnice do podložky a tím odstraňuje bodové zatížení spodní konstrukce. Nezanedbatelný je význam pružné podložky pro redukci provozem vznikajících vibrací a hluku šířeného okolní konstrukcí. Při aplikaci těchto systémů lze provádět jednoduchou následnou rektifikaci polohy kolejnice popř. její výměnu.
  • Plně pružná upevnění – jsou systémy obdobné pružným systémům, které však vkládají mezi patu kolejnice a upínací svěrku pružný prvek. Nevýhodou těchto systémů je právě tento pružný prvek, který je buď ke svěrce přilepen, nebo navulkanizován. Namáháním od dilatování kolejnice, anebo zaváděním provozních sil od jeřábu do kolejnice se může tento prvek od svěrky oddělit a učinit tak systém upevnění zcela nefunkčním.

Systémy ORTEC MX (k přišroubování) event. MXA (k přivaření) jsou určeny pro pružné a stavitelné upevnění kolejnic jeřábových drah, anebo kolejnic pro kolejové dráhy různých technologických zařízení (regálové zakladače, vozíky, výtahy apod.). Umožňují jak kontinuální tak i diskontinuální způsob uložení jakékoliv kolejnice a tvoří trvalý systém uložení kolejnice pro provozní zařízení všeho druhu. Kontinuální uložení kolejnice je vhodné při výstavbě nových jeřábových drah nebo u drah s jeřáby s vysokými kolovými tlaky. Diskontinuální uložení je naopak určeno zejména pro méně zatěžované jeřábové dráhy popř. pro jeřábové dráhy, u kterých je prokázáno prohnutí nosníků mezi sloupy. Systémy ORTEC MX a MXA jsou vhodné pro aplikace na ocelových i betonových nosnících (pasech).

Systémy ORTEC se vyznačují zvláštním tvarem, který byl vyvinut a odzkoušen jako výsledek opticko-napěťových zkoušek a splňují tak veškeré požadavky kladené na moderní upevnění kolejnice. Při aplikaci systémů ORTEC MX, MXA jsou pojezdové kolejnice stranově naprosto volně vedeny. Změnami, které nastávají ve změnách délky kolejnice při kolísání provozních teplot nebo z důvodů zavádění provozně dynamických účinků, nejsou tyto systémy upevnění namáhány. Pevné body, které jsou na kolejnici (jeřábové dráze) umístěny pak zabraňují nekontrolovatelnému posunování kolejnice.

Veškeré díly systému jsou vyráběny v ČR z kvalitní oceli S355JO. Kováním v zápustce pak je materiál dále zušlechťován. Pro upevnění jednotlivých prvků je použit standardní vysokopevnostní spojovací materiál. Plynulá stranová rektifikace kolejnice je při samotné montáži i při následné údržbě velmi jednoduchá – dle použitého systému v rozsahu od 10 do 16 mm.

Pružná podložka pod patou kolejnice je nedílnou součástí systému upevnění. Z mnoha materiálů, které se vyskytují na trhu, jsme pro výrobu pružných podložek vybrali materiál Lupolen V2520J, který nejlépe vyhovuje našim požadavkům. Tento materiál je již dlouhá léta s těmi nejlepšími zkušenostmi využíván např. v železniční nebo tramvajové dopravě. 

Pojezdová kolejnice jeřábové dráhy je téměř vždy řešena jako bezstyková tzn. styky jednotlivých kolejnic jsou svařeny.

Výhody systému ORTEC MX, MXA lze shrnout následovně:

  • naprosto volné vedení kolejnice mezi hranou paty kolejnice a upínací svěrkou – volný podélný pohyb kolejnice,
  • kvalita v zápustce kovaného materiálu,
  • spojovací materiál je namáhán pouze na střih,
  • uzavřený systém bez skulin, ve kterých by se mohla zadržovat voda nebo agresivní látky,
  • prodlužuje životnost pojezdové kolejnice, redukuje zatížení spodní konstrukce jeřábové dráhy.

Použití těchto systémů při výstavbě či rekonstrukcích jeřábových drah nabízí vynikající provozní vlastnosti a zcela odpovídá požadavkům platných technických norem. Technické vlastnosti výrobku ve vztahu k základním požadavkům uvedeným v příloze č. 1 NV č. 163/2002 Sb. ve znění NV č. 312/2005 Sb. jsou osvědčeny autorizovanou osobou ve stavebně technickém osvědčení.

Za dobu své existence firma ORTEC ČR, s.r.o. realizovala výstavbu a opravy jeřábových drah u mnoha význačných podnikatelských subjektů v ČR. Lze jmenovat početné realizace ve firmě ŠKODA-Auto a. s., TOS Varnsdorf a.s., Metrans Praha a. s., Lovochemie a. s., Povodí Vltavy s. p., Skanska CZ, Aero Vodochody, Žďas a. s., Metalurgie Rumburk, Zetor Brno apod.

Mnoho realizací bylo provedeno i v zahraničí především v Německu, Slovensku a Polsku.

Kromě toho naše firma spolupracuje se všemi významnými tuzemskými výrobci jeřábové techniky, zejména EGW Cranes, Mostové jeřáby a. s., NOPO Engineering s. r. o., Demag Cranes & Components s. r. o., Ferro OK apod.

Ve spolupráci s projekčními kancelářemi jsme realizovali i několik ojedinělých projektů např. pojezdovou dráhu výtahu sportovních lodí na VD Orlík, jeřábové dráhy na korunách hrází VD Orlík a VD Slapy, pojezdové kolejnice ve stabilních myčkách vozidel ČD „Pendolino“ v Praze a v Brně, kompletní řešení restrukturalizace kolejových tratí v projektu Poldi Hutě v Kladně, dodávky pro opravy JD v JE Temelín, rekonstrukce drah regálových zakladačů a jeřábových drah ve Škodě Auto a mnoho dalších.

ORTEC s. r. o. – Systems for Flexible and Adjustable Fastening of Rails
After 13 years of existence on the Czech market, ORTEC ČR, s. r. o. is among the leading companies providing for complex solutions for rail fastening. Our systems solve mainly muffling of surplus noise and negative effects of vibration in the field of supplies for tramcar and subway lines. In the field of supplies for crane lines and rail lines designed for other technological equipment, we also focus on optimization of choice of a traverse profile with respect to its loading, prolongation of life of a device and a possibility of subsequent rectification of a traverse rail track.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor

www.ortec.cz


Fotogalerie
Oprava JD ve ŠKODA AUTO a. s.Výstavba JD pro METRANS a. s. v NýřanechUkázka výkresové dokumentaceOprava JD v ŽĎAS a. s. Žďár nad Sázavou

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (298x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Výpočet dynamických sil v základech masivního padostroje při drop-in testech velkých tělesVýpočet dynamických sil v základech masivního padostroje při drop-in testech velkých těles (93x)
V technické praxi, viz např. obr. 1 a 2, jsou často požadovány zkoušky součástí nebo strojních celků dynamickým rázem (&...
AČSZ – Křemík v oceli – důležitý prvek při žárovém zinkováníAČSZ – Křemík v oceli – důležitý prvek při žárovém zinkování (68x)
Žárové zinkovny v minulosti řešily a i dnes velice často řeší problém pozinkování materiálu z reaktivních ocelí, tzn. oc...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice