Okruh kolem Prahy plný zajímavých staveb
Rubrika: Zajímavosti
Jednou z částí Silničního okruhu kolem Prahy, která je těsně před zahájením, je stavba Lahovice - Slivenec. Nejen o této,ale i o dalších významných částech obrovského díla jsme si povídali s Josefem Fidlerem, generálním ředitelem společnosti SUDOP Praha.
Co okruh vyřeší a proč se vůbec realizuje?
Dokončený silniční okruh bude vytvářet v Praze spolu s městským okruhem integrovanou dopravní soustavu, schopnou zajistit funkční propojení pro tranzitní dopravu a současně i kvalitní obsluhu města a jeho okolí. Okruh propojí dálnice a rychlostní silnice D1, D3, R4, D5, R6, R7, D8, R10 a D11 s minimálními negativními dopady na obyvatelstvo a životní prostředí. Otevření okruhu, který se skládá z několika jednotlivých staveb, výrazně odlehčí Barrandovskému mostu a Jižní spojce.
Jednou z částí okruhu je stavba Lahovice - Slivenec...
Celková délka okruhu je 83 kilometrů, přičemž v provozu je již 18 kilometrů. Délka další realizované součásti silničního okruhu kolem Prahy, Lahovice - Slivenec činí zhruba šest kilometrů. Stavba zřejmě začne na jaře roku 2005, investor předpokládá získání stavebního povolení do konce roku 2004 a vypsání soutěže na zhotovitele na podzim roku 2004. Společně s dalšími připravovanými nebo již dokončenými stavbami vytváří jihozápadní část celého okruhu, která propojí dálnici D5 s dálnicí D1.
Co bude v rámci výstavby PSO zajišťovat vaše firma?
Dokumentaci pro stavební povolení jsme investorovi předali v květnu 2003. Dokumentaci pro zadání stavby (pro výběr zhotovitele) dokončujeme a bude připravena v létě letošního roku.
Přibližte architektonický návrh jednotlivých částí okruhu.
Celá trasa probíhá velmi atraktivní, místy dramatickou krajinou z velké části ve stávající zeleni, která je zejména pro Pražany velmi cenná. Prochází nebo se dotýká cenných přírodních lokalit, a to hlavně Lochkovského profilu, Slavičího údolí a oblasti Krňák. Překlenuje Lochkovské údolí, Radotínskou nivu, Berounku a následně tok Vltavy. Proto se jí věnovala maximální péče z hlediska architektonického. Urbanisticko architektonické řešení bylo motivováno snahou minimálně narušit tyto lokality a vytvořit symbiózu moderní stavby s důležitými krajinnými prvky a pokud možno nenarušit negativně krajinný ráz oblasti. Mosty, portály, tunely a další části vychází z motivů měkkých linií a maximálního odlehčení všech konstrukcí tak, aby stavba celkově nepůsobila jako robustní technický prvek, ale spíš jako subtilní linie, vinoucí se v harmonii s krajinou. Architektonické ztvárnění se týká hlavně prvků mostních konstrukcí, portálů tunelů, zdí a jiných betonových konstrukcí a dále lamp veřejného osvětlení a portálů dopravního značení.
Jaké jsou geologické podmínky stavby?
Jde o komplikovaný a velmi náročný úsek, který je nutno zařadit do třetí geotechnické kategorie, což je náročná stavba ve složitých podmínkách. Z hlediska geologické skladby se na trase výrazně uplatní zeminy a horniny s extrémně odlišnými geotechnickými parametry - od velmi měkkých jílovitopísčitých kvartérních sedimentů a neogénních hornin přes typické horniny s nízkou a střední pevností až po tvrdé horniny. V údolní nivě Berounky a Vltavy se budou hojně vyskytovat fluviální sedimenty, čili štěrkovité terasy a jílovitopísčité holocénní náplavy.