Ocelové spony měst
Rubrika: Zajímavosti
Mosty, ať již dřevěné, kamenné nebo z ocelových plechů, patří od nepaměti k náročným technickým dílům. Náročná je i výroba plechů ze speciálních ocelí, které jsou v současnosti jedním z nejpoužívanějších materiálů pro stavbu různých typů mostů – silničních, železničních, lávek pro pěší. Vysoká pevnost, odolnost proti povětrnostním vlivům a dlouhá životnost – to jsou základní požadované parametry všech dodávaných dílů na jejich stavbu.
OCEL JMÉNEM ATMOFIX
Tento materiál nalézá v posledních letech místo na stále více stavbách. Svědčí o tom stovky již zhotovených originálních mostů i aktuální vysoká poptávka po speciálních pleších z ATMOFIXu, které jsou stále žádanějším materiálem pro mostní konstrukce. ATMOFIX je chráněná obchodní značka oceli, která je ve společnosti VÍTKOVICE STEEL vyráběna pod značkou oceli S 355 J2G1 W podle (ČSN) EN 10 155. Ve společnosti patří výroba ocelí se zvýšenou odolností proti atmosférické korozi již dlouhodobě k běžně vyráběnému a dokonale zvládnutému sortimentu. Ve světě jsou tyto oceli spíše známy pod názvem CORTEN.
„Oproti běžným konstrukčním a kotlovým ocelím, kde obsah mědi, chromu a případně niklu je spíše na závadu, ATMOFIX využívá nízkého nalegování těmito prvky k dosažení potřebných antikorozních vlastností plechů při dodržení požadovaných mechanických vlastností,“ vysvětluje Ivan Harazím, technický ředitel VÍTKOVICE STEEL. „Zvýšenou odolnost povrchu plechů proti atmosférické korozi zajišťuje přirozeně vzniklá vrstvička patiny ve formě oxidů, která pak dlouhodobě funguje jako hráz proti dalšímu korodování. Konstrukce z těchto ocelí pak na rozdíl od běžných konstrukčních materiálů nevyžadují nákladné povrchové úpravy.“ Základní podmínkou pro vytvoření kvalitní patiny je cyklické atmosférické navlhčování a vysychání povrchu s občasným vymytím korozních produktů. Další podmínkou je spolupůsobení průmyslově znečištěné atmosféry s rozhodujícím činitelem SO2. Z tohoto pohledu se jeví použití ATMOFIXu na venkovní konstrukce v průmyslovém prostředí jako ideální.
Výroba plechů probíhá v modernizované válcovně 3,5 Kvarto pod automatickou kontrolou válcovacího procesu, která má příznivý dopad jak na mechanické vlastnosti, tak na kvalitu povrchů; informační a řídicí systémy monitorují veškeré technologické a logistické procesy od výroby oceli až po expedici plechů. V tomto směru se 3,5 Kvarto stalo špičkovou evropskou válcovnou, která dokáže uspokojit i nejnáročnější zákazníky. Ti vnímají i to, že společnost více než deset let vlastní certifikát QMS podle ISO 9001 a nově také EMS podle ISO 14001.
MOSTY Z ATMOFIXU
S produkcí společnosti VÍTKOVICE STEEL se lidé již desítky let setkávají při stavbách větrných elektráren, produktovodů, uskladňovacích nádrží a kotlových těles; vítkovické profily i štětovnice jsou součástí mnoha budov a originálních staveb. Zcela nejznámější jsou dodávky plechů pro kontejnerové i trajektové lodě. V posledních letech své jméno na trhu prosadily – samozřejmě i díky speciální oceli ATMOFIX – také vítkovické mostní plechy. K zajímavým referencím renomované hutní společnosti a také ATMOFIXu patří například most přes železniční trať na ostravské ulici Rudné z poloviny 70. let nebo ostravské „Svinovské mosty“ z 80. let minulého století. A také většina mostů, které se doposud staly součástí budované dálnice D47.
„Jako stavbař přihlížím ke kvalitě a vlastnostem materiálu – ATMOFIX mám rád,“ říká Jan Choleva, vedoucí divize Mosty I z akciové společnosti ODS – Dopravní stavby Ostrava, který v praxi prověřil již několik mostních ocelových konstrukcí, jejichž základem je právě ATMOFIX. Velmi úspěšnou akcí, jejíž dokončení na jaře 2003 provázelo i významné sympozium na téma Stavby mostů z ocelových konstrukcí, byl dálniční most přes řeku Odru o celkové délce zhruba 405 metrů a hmotnosti 4.300 tun.
Celý a nezkrácený článek včetně fotografií si můžete přečíst v prosincovém čísle 6/2004.