Ocelové montážní díly dvojitého zvedacího mostu Botlek svařeny s trvanlivostí více než 100 let
Rubrika: Svařování a dělení
Dvojitý zvedací most Botlek přes řeku Mázu u Rotterdamu je jedním z největších svého druhu na světě. Doposud jedinečné jsou však jeho technické inovace. Při spojování ocelových dílů stáli konstruktéři a subdodavatelé před významnými výzvami. Ke splnění svařovacích technických aplikací procesem podtavidlového svařování výrazně přispěla i firma OERLIKON Schweißtechnik, Eisenberg. Síla plechů montážních prvků činila až 90 mm a délka až 23 000 mm. Svářeči zde podtavidlovým tandemovým postupem navařili až 68 vrstev. Kompletní technologickou a organizační zodpovědnost nesla firma Eiffel Deutschland Stahltechnologie z Hannoveru.
Každý ze dvou zvedacích dílů, přemostění, je dlouhý asi 90 m a široký 50 m. Včetně jízdních pruhů a kolejí váží asi 5 000 t. Chodník a cyklistická stezka, silnice druhé třídy a železniční trať tvoří jeden konstrukční celek, druhý tvoří dálnice A15. Most je dimenzován na dobu životnosti 100 let nebo 900 000 zvednutí, dvakrát více, než je v branži běžné. Na materiály a technologie svařování nosných konstrukcí přemostění z oceli S40ML jsou kladeny vysoké nároky: minimální standardy byly stanoveny podle evropské normy EN 1090, přestože na začátku projektu v roce 2012 ještě nebyla tato norma závazná. Zatímco je pro mostní stavby běžná třída provedení konstrukcí 3, je pro most Boltek základem třída 4. Firma Eiffel směla zpracovávat výhradně přídavné materiály pro svařování s 3.2-certifikátem. Podle tohoto zadání dodala firma Oerlikon Schweißtechnik celkem 136 t práškového tavidla pro podtavidlové sváření, drátů pro podtavidlové sváření, plněných a plných drátů. Použité postupy svařování bylo pro každý druh svaru nutné samostatně doložit prostřednictvím WPS/WPQR (specifikace postupu svařování). Dodržování všech předpisů kontrolovali nezávislí odborníci a kontroloři.
Pro ocel S460 je předepsaný vysoce kvalitní svařovací drát Carbofil 1a značky Oerlikon. Zvedací most musí po celou dobu své 100leté životnosti odolávat vysokému zatížení: Jeho pohyblivé díly se musí za 90 s zvednout o 31 m a za 70 s se musí spustit dolů. Svary proto musí odpovídat příslušným kvalitativním požadavkům.
Pro spojení plechů konstrukce nalezli odborníci na svařování řešení v kombinaci různých postupů a opatření. Uwe Heiland, jednatel firmy Eiffel, vyzdvihuje virtuálně simulovanou organizaci výroby. „Ta je u projektů a podniků našeho profilu novinkou“, vysvětluje. „Hlavní roli hraje podtavidlové svařování.“ Vedoucí výroby Stephan
Fabig shrnuje: „S podporou firmy Oerlikon jsme nechali naše jednodrátové portálové zařízení přestavět na tandemové zařízení. Dosahujeme tak potřebného objemu ve dvou místo v jedné podtavidlové vrstvě. Pro všechny plechy pojezdové dráhy tak dosáhneme délky 25 místo 50 kilometrů.“