KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Svařování a dělení    Ocelové montážní díly dvojitého zvedacího mostu Botlek svařeny s trvanlivostí více než 100 let

Ocelové montážní díly dvojitého zvedacího mostu Botlek svařeny s trvanlivostí více než 100 let

Publikováno: 4.6.2016
Rubrika: Svařování a dělení

Dvojitý zvedací most Botlek přes řeku Mázu u Rotterdamu je jedním z největších svého druhu na světě. Doposud jedinečné jsou však jeho technické inovace. Při spojování ocelových dílů stáli konstruktéři a subdodavatelé před významnými výzvami. Ke splnění svařovacích technických aplikací procesem podtavidlového svařování výrazně přispěla i firma OERLIKON Schweißtechnik, Eisenberg. Síla plechů montážních prvků činila až 90 mm a délka až 23 000 mm. Svářeči zde podtavidlovým tandemovým postupem navařili až 68 vrstev. Kompletní technologickou a organizační zodpovědnost nesla firma Eiffel Deutschland Stahltechnologie z Hannoveru.

Každý ze dvou zvedacích dílů, přemostění, je dlouhý asi 90 m a široký 50 m. Včetně jízdních pruhů a kolejí váží asi 5 000 t. Chodník a cyklistická stezka, silnice druhé třídy a železniční trať tvoří jeden konstrukční celek, druhý tvoří dálnice A15. Most je dimenzován na dobu životnosti 100 let nebo 900 000 zvednutí, dvakrát více, než je v branži běžné. Na materiály a technologie svařování nosných konstrukcí přemostění z oceli S40ML jsou kladeny vysoké nároky: minimální standardy byly stanoveny podle evropské normy EN 1090, přestože na začátku projektu v roce 2012 ještě nebyla tato norma závazná. Zatímco je pro mostní stavby běžná třída provedení konstrukcí 3, je pro most Boltek základem třída 4. Firma Eiffel směla zpracovávat výhradně přídavné materiály pro svařování s 3.2-certifikátem. Podle tohoto zadání dodala firma Oerlikon Schweißtechnik celkem 136 t práškového tavidla pro podtavidlové sváření, drátů pro podtavidlové sváření, plněných a plných drátů. Použité postupy svařování bylo pro každý druh svaru nutné samostatně doložit prostřednictvím WPS/WPQR (specifikace postupu svařování). Dodržování všech předpisů kontrolovali nezávislí odborníci a kontroloři.

Pro ocel S460 je předepsaný vysoce kvalitní svařovací drát Carbofil 1a značky Oerlikon. Zvedací most musí po celou dobu své 100leté životnosti odolávat vysokému zatížení: Jeho pohyblivé díly se musí za 90 s zvednout o 31 m a za 70 s se musí spustit dolů. Svary proto musí odpovídat příslušným kvalitativním požadavkům.

Pro spojení plechů konstrukce nalezli odborníci na svařování řešení v kombinaci různých postupů a opatření. Uwe Heiland, jednatel firmy Eiffel, vyzdvihuje virtuálně simulovanou organizaci výroby. „Ta je u projektů a podniků našeho profilu novinkou“, vysvětluje. „Hlavní roli hraje podtavidlové svařování.“ Vedoucí výroby Stephan
Fabig shrnuje: „S podporou firmy Oerlikon jsme nechali naše jednodrátové portálové zařízení přestavět na tandemové zařízení. Dosahujeme tak potřebného objemu ve dvou místo v jedné podtavidlové vrstvě. Pro všechny plechy pojezdové dráhy tak dosáhneme délky 25 místo 50 kilometrů.“

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


Fotogalerie
Portálové svařovací zařízení pro podtavidlové svařování značky Oerlikon svaří až 40 000 mm dlouhé plechy. (Zdroj: Eiffel D)Každý z obou zdvižných dílů mostu Botlek, zde ve výstavbě, je dlouhý asi 90 m a široký 50 m, což je dostačující pro všechny pruhy dálnice, kolejová vozidla i pro chodce. (Zdroj: Eiffel D)

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Svařování slabých plechůSvařování slabých plechů (176x)
Nejprve to hlavní – co si představit pod pojmem slabý plech. Je to tenký plech válcovaný za studena plech tloušťky 0,6 –...
Volba konstrukčních ocelí pro stavební svařované konstrukce podle významu označeníVolba konstrukčních ocelí pro stavební svařované konstrukce podle významu označení (139x)
Pro stavební svařované staticky, dynamicky a únavově namáhané konstrukce, pracující za teplot v podcreepové oblasti jsou...
Hliník a možnosti jeho svařováníHliník a možnosti jeho svařování (124x)
Hliník se nesvařuje s takovou samozřejmostí jako jiné kovy. Jeho velká afinita ke kyslíku, rychlá tvorba kysličníku hlin...

NEJlépe hodnocené související články

První jeřábový hák na světě vyrobený 3D tiskemPrvní jeřábový hák na světě vyrobený 3D tiskem (5 b.)
První jeřábový hák na světě vyrobený technikou 3D tisku úspěšně prošel zátěžovými testy na 80 tun a souvisejícími kontro...
„Robotické nahrazení svářeče u našich aparátů pro nejbližší budoucnost nevidím jako možné,“„Robotické nahrazení svářeče u našich aparátů pro nejbližší budoucnost nevidím jako možné,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Lumír Al-Dabagh, generální ředitel ZVU STROJÍRNY, a. s....
Eurazio center – největší předváděcí centrum laserů a CNC strojů zahájilo výstavbuEurazio center – největší předváděcí centrum laserů a CNC strojů zahájilo výstavbu (5 b.)
Časům nakupování průmyslových strojů na slepo, bez osobního vyzkoušení a podrobné znalosti strojů, provozních nákladů a ...

NEJdiskutovanější související články

Varianty obalených elektrod – obalené elektrody s dvojitým obalemVarianty obalených elektrod – obalené elektrody s dvojitým obalem (4x)
Svařování obalenou elektrodou rozhodně nepatří mezi zastaralé metody. Použití kvalitní obalené elektrody umožňuje vytvoř...
Použití ocelí normalizačně tepelně zpracovaných S355NL a termomechanicky zpracovaných S355MLPoužití ocelí normalizačně tepelně zpracovaných S355NL a termomechanicky zpracovaných S355ML (3x)
Při návrhu svařované mostní konstrukce pro městkou komunikaci v Praze Troji byla posuzována možnost použít místo klasick...
Hliník a možnosti jeho svařováníHliník a možnosti jeho svařování (2x)
Hliník se nesvařuje s takovou samozřejmostí jako jiné kovy. Jeho velká afinita ke kyslíku, rychlá tvorba kysličníku hlin...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice