KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Projektování    Ocelová konstrukce autobusového terminálu v Bruntále

Ocelová konstrukce autobusového terminálu v Bruntále

Publikováno: 5.12.2014
Rubrika: Projektování

Již druhým rokem probíhá v Bruntále rekonstrukce více než 40 let starého autobusového nádraží, které nadále nesplňovalo podmínky moderního dopravního uzlu. Městu Bruntál se podařilo získat dotaci z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko, díky níž se podařilo uskutečnit tento řadu let plánovaný projekt. Realizací této stavby došlo k celkové změně podoby autobusového nádraží a jeho okolí, které denně využívají nejen občané města Bruntál.

Investor – Město Bruntál – vyhlásil výběrové řízení na zhotovitele stavby, které vyhrála bruntálská firma Kareta s. r. o. Generálním projektantem se stala firma Optima s. r. o. a dodávku ocelové konstrukce včetně zhotovení výrobní a montážní dokumentace zajišťuje firma Kamenský stavby a konstrukce s. r. o.

Projektová dokumentace autobusového terminálu Bruntál vypracovaná dle požadavků investora byla předána firmě Kamenský stavby a konstrukce ve formátu 2D DWG a PDF. Tato dokumentace bohužel neřešila záměr architekta, který stavbu navrhnul ve tvaru „prohnutého křídla“. Z tohoto důvodu byli pro další práce na projektu osloveni konstruktér ocelových konstrukcí Rostislav Reinold a Ing. arch. Petr Rada ze společnosti RadaArchtekti s. r. o.

Díky této spolupráci došlo k optimalizaci projekčních prací při tvorbě výrobní dokumentace a stanovení návazností pro uchycení membránové plachty. V programu Tekla Structures byl vytvořen 3D model hlavní ocelové konstrukce, jehož zhotovení bylo důležité pro další práci na tomto projektu. Pomocí funkcí programu Tekla Structures byl model exportován do formátu 3D DWG a předán společnosti RadaArchitekti s. r. o. Tato architektonická kancelář na modelu dále pracovala a vytvořila sekundární konstrukci pro uchycení membránové plachty tak, aby bylo docíleno požadovaného tvaru výsledné konstrukce. Následovalo přepracování již vytvořeného modelu, kdy byly zapracovány změny profilů a následně byly zasílány a zapracovávány detaily pro uchycení membránové plachty. Při vytváření těchto detailů a změn byl kladen důraz na požadavek, aby postupně docházelo k zekonomičtění konstrukce při realizaci stavby. Po dokončení modelu bylo opětovně využito exportu 3D modelu do formátu 3D DWG, který posloužil nejen pro přesné střihy membránové plachty.

KONSTRUKCE AUTOBUSOVÉHO TERMINÁLU
Zastřešení autobusového terminálu je tvořeno pomocí 15 příhradových vazníků, které jsou rovnoměrně rozmístěny a navrženy z profilů průřezu hranaté trubky (jäckel). U vazníků v osách 6 jsou spodní pasy tvořeny svařenci z plechu z důvodu uložení dvou sloupů. Příčné příhradové vazníky jsou mezi sebou propojeny pomocí dvou podélných příhradových vazníků v osové modulaci 6 000 mm. Střešní rovinu dále tvoří profily Metsec, na kterých je připevněn sendvičový panel s PVC fólií. Ztužení je projektováno z hranatých profilů (jäckelu) – spodní i horní pas. Převislé konce příhradových vazníků jsou také ztuženy pomocí hranatých trubek (jäckelu). Konstrukce pro uchycení membránové plachty je z profilu kruhového tvaru po celém obvodu rozmístěna tak, aby bylo docíleno požadovaného tvaru. Pro uchycení membránové plachty k vazníkům bylo po zralé úvaze zvoleno přivaření plechu v budoucím tvaru – tak bylo dodrženo požadovaného tvaru. Konstrukce vestavku, který bude sloužit nejen jako čekárna pro cestující, ale i jako informační centrum, je tvořena sloupy tvaru hranaté trubky (jäckely). Na sloupy bude upevněna pomocná konstrukce pro opláštění z Alucobondu. Strop vestavku je tvořen z profilů IPE, na které bude z vnitřní strany připevněn sendvičový panel z důvodů zajištění požadovaných tepelných vlastností konstrukce. Veškerý materiál použitý na tuto stavbu je v jakosti S235JR. Ocelová konstrukce byla koncipována tak, aby byl docílen co nejekonomičtější projekt, ve kterém jsou veškeré dílce navrženy jako šroubované, z důvodu přepravy na místo stavby a následné manipulace při sestavení samotné konstrukce.

VÝROBA
Konstrukce je v současné době realizována v České republice. Z důvodu prostorové složitosti konstrukce bylo při svařování využito nejen 2D výstupů z programu Tekla Structures jako jsou výkresy a výpisy, ale také samotného 3D modelu konstrukce, který byl otevřen v programu Tekla Web Viewer také na dílně a na stavbě a přispěl k lepší orientaci dělníků při sestavování prostorových prvků ocelové konstrukce.

ZÁVĚR
Ocelová konstrukce nového autobusového nádraží v Bruntále je specificky tvarově ovlivněna architektonickými požadavky. Její podoba musela v mnohém vyjít vstříc nejen tomuto architektonickému pojetí, ale i extrémním nárokům na rychlost výroby. Bez ohledu na tyto vlivy vznikla, dle mého názoru, konstrukce logická, v maximálně možné míře respektující přirozené statické působení a využívající prostorové uspořádání. Finální 3D model byl přihlášen do soutěže „Czech Republic and Slovakia Tekla BIM Awards 2014“, kde obdržel zvláštní ocenění za provedení ocelové konstrukce.

ZÁKLADNÍ ÚDAJE:

  • Název stavby: Dopravní přestupní terminál na ulici Nádražní v Bruntále
  • Investor: MěÚ Bruntál
  • Místo stavby: Bruntál
  • Rozsah projektové dokumentace: ocelová konstrukce VD+MD
  • Celková hmotnost OK: 100 tun
  • Rozměry konstrukce: délka 76 m, šířka 18 m (v nejširším místě)
  • Zpracovatel výrobní dokumentace: Rostislav Reinold
  • Zpracovatel ocelové konstrukce: Kamenský stavby a konstrukce s. r. o.

Steel Structure of the Bus Terminal in Bruntál
Reconstruction of the forty-year old bus station, no longer fulfilling the criteria of a modern traffic junction, has entered already into its second year. The city of Bruntál has managed to receive a grant from Regional Operational Programme Moravia-Silesia, which enabled the execution of this project planned for several years. The execution of this construction resulted in overall image transformation of the bus station and its surrounding, which is daily used not only by citizens of Bruntál.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Fotogalerie
Z důvodu prostorové složitosti konstrukce bylo při svařování využito nejen 2D výstupů z programu Tekla Structures jako jsou výkresy a výpisy, ale také samotného 3D modelu konstrukce.Celkový pohled na 76 metrů dlouhou konstrukci autobusového nádraží v Bruntále (Model programu Tekla Structures)Detailní pohled na styčník konstrukce – Model Tekla StructuresDetailní pohled na styčník konstrukce – fotografie z realizacePříhradové nosníky střechy – Model Tekla StructuresPříhradové nosníky střechy – fotografie z realizace

NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

Vystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií staviebVystužovanie stĺpov a stien monolitických železobetónových nosných konštrukcií stavieb (244x)
Monolitické železobetónové nosné konštrukcie stavieb majú veľa výhod. Vyžaduje sa však pri ich navrhovaní dodržiavať nie...
Zatížení konstrukcí námrazouZatížení konstrukcí námrazou (66x)
Pro navrhování konstrukcí na zatížení námrazou byla nedávno v ČR zavedena mezinárodní norma ČSN ISO 12494 a připravena n...
Oceli s vyšší pevností jsou předpokladem udržení konkurenceschopnosti ocelových konstrukcí (65x)
Vývoj v oblasti výroby konstrukčních ocelí směřuje všeobecně k významnému zvyšování jejich pevnosti. I na našem trhu jso...

NEJlépe hodnocené související články

„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“„Pilotní projekt nasazení BIM naplno poukázal nutnost komplexní změny přístupu všech na staveništi. BIM prostě není jen 3D model…,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE vedoucí oddělení rozvoje Statutárního města Třinec Ing. Daniel Martynek....
Od určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukceOd určité výšky haly byla z důvodu urychlení výstavby uplatněna ocelová konstrukce (5 b.)
Společnost Fatra v červnu dokončila výstavbu Nové válcovny za 1,4 miliardy korun, silně pokročila v oblasti montáže výro...
Rozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCERozšírenie výrobného areálu ZKW SLOVAKIA KRUŠOVCE (5 b.)
STAT‑KON úspešne dokončil projekt rozšírenia výstavby – expanzia závodu ZKW Krušovce s náročným technologickovýrobným pr...

NEJdiskutovanější související články

Trimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na PankráciTrimaran – komerční a kongresové centrum v Praze na Pankráci (1x)
Předmětem článku je projekt, výroba, montáž a předpínání ocelové superkonstrukce nového objektu Trimaran v Praze na Pank...
Normalizace v oboru ocelových konstrukcí (1x)
Tento příspěvek navazuje na informaci o současném stavu a výhledech technické normalizace z minulé konference [1]....
Výpočetní modely styčníků ocelových konstrukcíVýpočetní modely styčníků ocelových konstrukcí (1x)
Při návrhu ocelové konstrukce využije statik nejčastěji prutové prvky, ale na konstrukci je řada míst, kde prutová teori...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice