Obchvaty měst patří k nejvýznamějším a nejočekávanějším stavbám
Rubrika: 2005
Obchvaty měst nejsou jen stavby, které zrychlí a zkrátí dopravní spojení, ale také stavby vymodlené lidmi. V posledních letech naštěstí rostou v České republice jako houby po dešti. Po obchvatu Plzně, Ostrova, České Skalice, Uherského Hradiště, Postřelmova a dalších, už stavbaři pracují nově například na obchvatu Dobré, Karlových Varů, Nymburku či Postřelmova.
Obchvat Karlových Varů, který bude součástí rychlostní silnice R6, které vede z Prahy k německým hranicím.Výstavba tohoto obchvatu je v současnosti nejvýznamnější stavbou v celém Karlovarském kraji. Pomůže řešit především neúnosnou dopravní situaci v samotných Karlových Varech, ale také přiblíží spojení Chebu, Sokolova a Karlových Varů s Prahou. Stavba, jejíž délka je 5,5 km, povede od současné čtyřproudé komunikace na západě města jižně od Dvorů a zakončena bude na stávající I/6 u Jenišova. Náklady na stavbu se budou pohybovat okolo 4 miliard korun. Dokončena by měla být v září 2008.
Postřelmov
Ředitelství silnic a dálnic ČR už dokončilo stavbu 3,24 km dlouhého nového úseku silnice I/44, který tvoří obchvat Postřelmova. Výstavba začala v prosinci roku 2002 a přišla asi na necelých čtyři sta miliónů korun. Stavba je součástí modernizace silnice I/44 mezi Mohelnicí - Jeseníkem - státní hranicí s Polskem a v pořadí je to první úsek ze souboru 9 staveb úseku Mohelnice - Petrov nad Desnou. Na novém úseku je nyní šest 6 mostů, z toho 3 jako součást hlavní trasy, 2 nadjezdy silnice III. třídy a 1 inundační na konci úseku pod stávající silnicí I/44.
Nymburk
Zahájení se po letech příprav dočkala výstavba první části obchvatu, která navazuje na stávající silnici před obcí Chvalovice, překračuje Labe mezi Chvalovicemi a Velkým Zbožím a úsek končí mimoúrovňovou křižovatkou se silnicí Nymburk - Poděbrady. Součástí stavby bude i nově vybudovaný most přes železniční trať Kolín - Lysá nad Labem. Stavba přijde na 770 milionů korun a potrvá asi tři roky. Součástí projektu je i přemostění Labe zavěšenou mostní konstrukcí. Složitost díla spočívá v náročnosti výstavby mostů. Na celé délce hlavní trasy nejsou příliš vhodné základové poměry pro stavbu vysokých násypů, které jsou v tomto rovinatém území zapotřebí pro vyrovnání potřebných výšek mostních konstrukcí, které jsou dány podmínkami zajištění potřebné výšky pro plavební dopravu na Labi a fungování železnice. Nejnáročnější bude soumostí, které převádí silnici I/38 přes koryto a inundační území Labe. Celou 1. etapu stavby bude provádět sdružení firem SMP CONSTRUCTION, jako vedoucí sdružení, Pražské silniční a vodohospodářské stavby a Metrostav.
Litoměřice
Dvě významné stavby by mohly začít vyrůstat v letošním roce na Litoměřicku. Hovoří se však o rivalitě mezi budováním části roudnického obchvatu a litoměřickým západním mostem. Přitom obě stavby klidně mohou podle radních vyrůstat společně. Roudnice se nyní nachází ve fázi vyřizování povolení k prostřední části obchvatu. Pokud vše poběží podle plánu, v závěru roku by mohly začít první práce. Litoměřičtí mají šanci na začátek stavby reálnější a to, že by se mohlo začít stavět už letošní rok. Obě stavby, jak západní most, tak dokončení obchvatu, jsou zařazeny mezi prioritní stavby Ústeckého kraje.
Foto z obchvatu Uherského Hradiště