KONSTRUKCE Media, s. r. o.Com4In Group
ISSN 1803-8433
English - Google Translate Česky - Překladač Google French - Google Translate Italian - Google Translate German - Google Translate Polish - Google Translate Spanish - Google Translate Swedish - Google Translate   |   Přihlásit se   
Nacházíte se:  Úvod    Aktuality    Zajímavosti    Největší problémy při stavbě dálnic na Slovensku jsou na úsecích, vedoucích přes město

Největší problémy při stavbě dálnic na Slovensku jsou na úsecích, vedoucích přes město

Publikováno: 1.1.2006, Aktualizováno: 18.2.2010 22:39
Rubrika: Zajímavosti

Stejně jako v České republice, i na Slovensku řidiče trápí nedostačující dálniční síť. Obrovský nárůst osobní i kamionové dopravy způsobuje neustálé zácpy a komplikace na hlavních tazích, a tak se s nadšením očekává otevření každého nového úseku dálnice. O výstavbě dálnic, jejich financování a problémech, s nimiž se musejí stavbaři potýkat, jsme hovořili s generálním ředitelem Národnej diaľničnej spoločnosti Dušanem Faktorem.

Jak se daří plnit při stavbě dálnic na Slovensku stanovené záměry v čase a objemech?
Novozačínané stavby, ktoré majú zaistené finančné prostriedky, plnia termíny výstavby aj plánované objemy. Horšie je to so stavbami, ktoré začali pred niekoľkými rokmi. Vzhľadom na ich veľké množstvo nie je dosť finančných prostriedkov na ich dokončenie, a preto sa termíny ich dokončenia stále posúvajú. Časť finančných prostriedkov ide na valorizáciu, časť na dodatočné požiadavky a časť na zmeny legislatívy. Plnenie celkového programu budovania diaľnic a rýchlostných komunikácií ovplyvňujú problémy s majetkovou prípravou, s vydávaním stavebných povolení a s odvolaniami pri verejných súťažiach. Z tohto pohľadu všetky stavby majú oneskorené začiatky proti programu. Ak sú stavby už rozostavané, tak termíny spojazdnenia a odovzdávania sa dodržujú – s výnimkou starších stavieb, ktoré už sú spojazdnené, ale chýbajú prostriedky na dokončenie.

Na kterých úsecích budovaných dálnic jsou největší problémy a proč?
Najväčšie problémy sú na stavbách diaľnic, prechádzajúcich cez mesto, napríklad na D61 v úseku Viedenská cesta – Prístavný most, na D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, kde je stret mnohých záujmov a stavebné úrady rešpektovali územné rozhodnutie pre diaľnicu, naviac je tu tunel Sitina, čo je vždy komplikovaný súbor objektov. Ďalší problémový úsek ze Rudno na Hronom – Žarnovica na R1. Výstavba prebieha v úzkom koridore súčasne so stávajúcou dopravou, kde súčasná cesta je po častiach rušená a nahrádzaná novou komunikáciou – vzhľadom na súbeh železnice, Hrona, cesty a hôr nie sú možné zvláštne obchádzky.

Která stavba – úsek bude finančně nejnáročnější a proč?
Trasy diaľnice sa dostávajú do zložitých hornatých terénov. Asi najzložitejšia stavba bude na D1 v úseku Turany – Hubová. Predpokladaný náklad zo štúdie je asi 20 miliárd Sk, dĺžka úseku je 16,5 km. Podľa skúsenosti je predpoklad vedenia trás v tomto teréne minimálne 250 miliónov korún na kilometer diaľnice, minimálne 500 miliónov korún na kilometer mosta a 1 200 miliónov korún na kilometer tunela. Najnákladnejšou časťou je tunelový objekt, z toho dôvodu všetky stavby, kde je tunel, sú najnáročnejšie – nielen na dobu výstavby, ale aj na finančné prostriedky. Sú to stavby D1 Višňové – Dubná Skala, D1 Prešov- -západ – Prešov-juh, Ivachnová – Hubová, Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka.

Je i nadále hlavním problémem nedostatek financí, nebo více stavbu komplikují např. výkupy pozemků?
Výkup pozemkov komplikuje prípravu diaľničných stavieb, nakoľko ani v súčasnej dobe platná vyhláška o všeobecnej hodnote majetku nespĺňa predstavy finančných nárokov vlastníkov zaberaných pozemkov. Z tohto dôvodu je nevyhnutné v niektorých prípadoch postupovať v zmysle platnej legislatívy k obmedzeniu vlastníckeho práva vyvlastnením.

Máte dostatek stavebních kapacit, nebo někde pracují i zahraniční firmy?
Zhotovitelia sú vybraní na základe verejných medzinárodných súťaží, a tak je normálne, že vyhrá zahraničná firma alebo konzorcium s účasťou zahraničných firiem. Nie je to vec nedostatku stavebných kapacít, nakoľko všetky zahraničné firmy nakupujú materiál na Slovensku a používajú slovenské pracovné sily – či už priamo, alebo ako subdodávatelia. Sú tu Strabag, Skanska,Taisei Corporation, SSŽ, SMP a budú sa uchádzať o prácu aj iní.

Bookmark
Ohodnoďte článek:

Autor


NEJčtenější souvisejicí články (v posledních 30-ti dnech)

ČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normyČVUT hostilo seminář Požárně bezpečnostní řešení stavby a návrhové normy (345x)
Na dvě stovky posluchačů z řad odborníků na požární ochranu si našly 2. února 2012 cestu do Atelieru D na Stavební fakul...
Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (60x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
AČSZ – Křemík v oceli – důležitý prvek při žárovém zinkováníAČSZ – Křemík v oceli – důležitý prvek při žárovém zinkování (59x)
Žárové zinkovny v minulosti řešily a i dnes velice často řeší problém pozinkování materiálu z reaktivních ocelí, tzn. oc...

NEJlépe hodnocené související články

„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“„Největší systémový nedostatek vidím v neošetřeném problému tzv. geotechnického rizika, které je součástí počátku stavebního záměru,“ (5 b.)
uvedl v rozhovoru pro časopis KONSTRUKCE Ing. Jindřich Řičica, předseda Asociace dodavatelů speciálního zakládání staveb...
Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili?Co jste hasiči, co jste dělali, že jste si takovou krásnou hasičárnu zasloužili? (5 b.)
Autoři v článku popisují architektonické, konstrukční a materiálové řešení nové hasičárny v Krásné Studánce. Ta neslouží...
V mnoha směrech rekordní Bauma 2019V mnoha směrech rekordní Bauma 2019 (5 b.)
Po třech letech a tour v Indii a Číně se veletrh Bauma vrátil na výstaviště v bavorské metropoli – do Mnichova. Největší...

NEJdiskutovanější související články

Dřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdíDřevostavby a cenové ukazatele nosných obvodových zdí (9x)
Koncept „dřevostavba“ není zatím přesně definován. Tímto pojmem budeme rozumět stavební dílo, pro jehož nosnou konstrukc...
Analýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinekAnalýza efektivity vytváření a využití antikorozních systémů na bázi materiálů obsahujících zinek (5x)
Zinkové povlaky tvoří nejefektivnější antikorozní ochranu ocelových výrobků. V práci je představena analýza nákladů...
AERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemiAERO-THERM – kosmická technologie mezi izolacemi (3x)
AERO-THERM znamená revoluci v izolaci a zateplování budov a objektů. AERO-THERM je nanotechnologie, která je schopna dík...

Server Vodohospodářské stavby

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice

Rekonstrukce Vodního díla Nechranice